15.3.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot ovat automaailman kuumin kysymys. Juttusarjassa käymme läpi sähköautoilun syitä, tekniikkaa ja seurauksia. Sähköautojen saapuminen johtuu kasvaneesta ympäristötietoisuudesta. Hiilipäästöjen kanssa kamppaileville yhteiskunnille sähkökäyttö tarjoaa kolme päähoukutinta.Sähköauton hyötysuhde on korkea, eli sähköauto käyttää merkittävästi polttomoottoria suuremman osan annetusta energiasta auton liikuttamiseen. Energiaa mitataan kilowattitunneilla. Yksi kilowattitunti, 1 kWh, tarkoittaa tunnin kestävää työtä yhden kilowatin (1,36 hv) teholla. Jos sähköauto ajaa tasanopeutta 100 kilometriä tunnissa, työskentelee sen moottori noin 20 hevosvoiman eli 15 kilowatin teholla. Jos matka kestää tunnin ajan, kuluu energiaa 15 kilowattituntia. Auton kulutukseksi voidaan näin ilmoittaa 15 kilowattituntia per sata kilometriä, 15 kWh/100 km. Lukema on kompaktille sähköautolle tyypillinen. Vertailun vuoksi samaa energiamäärää vastaa 1,5 l/100km bensiininkulutus – mahdoton lukema.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHukan minimointiaSähköautolla liikkuminen siis hukkaa vähemmän energiaa, mikä säästää maailman resursseja.Juuri energiataloudellisuus on sähköauton halpojen ajokilometrien takana – tyypillisesti sadan kilometrin ajo maksaa sähköautolla reilut pari euroa.Päähoukutin numero kaksi on sähkön joustavuus energiavarastona. Sähköä tehdään yhteiskunnan käyttöön lukuisilla eri tavoilla, ja osa näistä on hiilipäästöistä vapaita. Teoriassa bensiiniäkin voisi polttaa turbiinin kautta sähköksi: hiilipäästöjä syntyisi, mutta sähköauton paremman hyötysuhteen vuoksi kilometrikohtaiset päästöt jäisivät polttomoottoria matalammaksi.Tärkeää on, että sähköauton päästöt riippuvat pääasiassa valtion energiapolitiikasta: jos valtio vaihtaa kivihiilestä tuuli- tai ydinvoimaan, puhdistuvat kymmenvuotiaankin sähköauton ajokilometrit. Sähköauto ei myöskään ala saastuttaa enempää ikääntyessään.Varjopuolena eri sähköautojen suurista kulutuseroista ei puhuta lainkaan: toinen sähköauto voi kuluttaa lähes tuplasti enemmän kuin toinen, mutta kaikki nauttivat saman viherkehän paisteesta.Ruuhka ei saastutaKolmas päähoukutin on sähköauton paikallispäästöttömyys. Maailman suurkaupungeissa seisovien ruuhkien likaama hengitysilma on todellinen ongelma. Sähköautot eivät ole päästöttömiä, mutta kivihiilelläkään liikkuvan auton päästöt eivät tule kanssaliikkujien hengitettäviksi keskelle kaupunkia – ja paremman hyötysuhteen vuoksi päästöjä syntyy vähemmän.Suomessa kaupunkien ilmanlaatu ei ole noussut keskustelunaiheeksi: suurimmatkin keskittymät ovat meillä varsin pieniä ja sijaitsevat tuuletusta tarjoavalla rannikolla.Haasteitakin onPelkkää ruusuilla tanssimista sähköautoilukaan ei ole: akkukemioiden tuotantoketjujen eettisyydestä puhutaan paljon, ja ylipäänsä akkutuotannon riittävyys saattaa vielä vaihtua kysymysmerkistä huutomerkiksi, jos sähköautojen suosio kasvaa autonvalmistajien ennakoimalla tavalla. Akkujen kierrätettävyydessäkin on vielä paljon opittavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusteet tärkeitäOstaisinko siis sähköauton? Kysymys on jatkuvasti esillä. Sähköautokeskusteluissa tunteet ja faktat sekoittuvat, ja tarjolla olevista sähköautoista toiset ovat toisia kypsempiä.Uudessa juttusarjassa käymme läpi sähköautoilun perusteet ja mainitsemme huomionarvoisia seikkoja, jotka tietämällä sähköautoa harkitseva voi löytää omaan käyttöön parhaiten sopivan tuotteen. Pääpaino on täyssähköautoissa, mutta monet teemat sivuavat myös ladattavia hybridimalleja.Juttu on julkaistu alun perin Moottorissa 10/2019.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella