17.5.2021 Ajoneuvot Sähköautoilun ABC: sähköautolla ajaminen onnistuu talvellakin, eikä meno ole täysin äänetöntä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla ajaminen ei ole rakettitiedettä, mutta eroavaisuuksia polttomoottorin voimin liikkumiseen on. Sähköautolla ajamista kutsutaan äänettämäksi, koska sähkömoottori ei pidä ääntä. Maantievauhdilla väite ei pidä paikkaansa, sillä valtaosa auton taustamelusta tulee pyöristä ja tuulensuhinoista. Kaupungissa tilanne on toinen: hitaissa vauhdeissa kiihdytellessä polttomoottori erottuu selkeästi rengasäänien ja tuulensuhinoiden pysyessä vielä vaimeina. Sähköautosta voikin löytää aivan uusia sivuääniä, kuten hidasteissa suhahtavat iskunvaimentimet, jotka polttomoottoriautoissa jäävät taustamelun peittoon.Täyssähköinen voimalinjakaan ei ole äänetön, vaikka hiljainen onkin. Sähköautojen äänimaailmoissa on yllättävän suuria eroja, ja tyypilliset äänilähteet ovat sähkömoottorit ja taajuusmuuttajat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe talviYleisen harhaluulon mukaan sähköautot sopivat huonosti talveen. Ympäripyöreä väite liioittelee rajusti, sillä etenkin lyhyillä matkoilla sähköautot ovat mainioita pakkassäässä. Useimpien sähköautojen sisätilat lämpiävät nopeasti, sillä lämpö tehdään nopeilla sähkövastuksilla, eikä lämpenevän polttomoottorin hukkalämmöllä.Toinen etu on siinä, ettei sähkövoimalinja piittaa pakkasesta: muutaman kilometrin kauppareissut paukkupakkasilla tuntuvat polttomoottoriautolla pahalta, mutta sähkömoottori ei moisesta piittaa. Toki perinteistä konetekniikkaa voiteluaineineen löytyy yhä vetopyörästön puolelta, mutta moiset on yleensä suunniteltu niin järeiksi, ettei niiden kestävyydestä tai lämpötilasta tarvitse murehtia.Talvi toki vaikuttaa sähköautoonkin, mutta kylmyyden vaikutus riippuu sähköauton toteutuksesta.Sähköauton ajoakut toimivat optimaalisesti vain kapealla lämpötila-alueella, ja ideaalitilanteessa sähköauto on varustettu sekä akun jäähdytyksellä että lämmityksellä. Markkinoilla on silti automalleja, joista puuttuu joko lämmitys tai nestekiertopohjainen jäähdytys.Lämmönhallinta vaikuttaa erityisesti lataukseen. Lämmitystä tarvitaan nostamaan akun lämpötila plusasteiseksi latausta varten. Erityisesti tehokas pikalataus onnistuu vasta akkupaketin lämmettyä jonkin verran plussan puolelle.Kuumissa olosuhteissa tarvitaan akun jäähdytystä, jotta pikalatauksen tehoa ei tarvitsisi rajoittaa akun lämpenemisen takia. Akun pitkän eliniän kannalta lämpötilan tulee pysyä alle 40–60 asteessa käytetystä akkukemiasta riippuen.Lämmönhallinta avainasemassaSuuria eroja on myös autojen sisätilojen lämmönhallinnassa: osa tuhlaa sähköä pelkkiin sähkövastuksiin, osa taas voi hyödyntää akkupaketin hukkalämpöä sisätilojen lämmitykseen ja ilmalämpöpumppujakin löytyy. Kylmällä säällä lyhyitä matkoja ajaessa sisätilojen lämmönhallintaan voi mennä kolmasosa tai jopa puolet akun energiasta, joten lämmitysjärjestelmän energiatehokkuudella on Suomessa valtavasti väliä.Pihejä ja pihempiäSähköauto on huomattavasti polttomoottoriautoa, ja jopa parhaita hybridejä, energiatehokkaampi. Silti sähköautoissakin on valtavia eroja kulutuksessa, niin virallisessa WLTP-mittauksessa kuin käytännön ajotilanteessakin. Esimerkiksi painavalle Audi E-tronille ilmoitetaan kulutukseksi 23,1 kWh/100 km, kun pihinä tunnettu Hyundai Ioniq Electric selvittää saman testin lukemalla 13,8 kWh/100 km.Silti polttomoottoreista tutut taloudellisuustemput pätevät sähköautoissakin: nopeusvaihtelut kannattaa minimoida ja rullausta tulee hyödyntää mahdollisimman paljon. Toki sähköautolla hidastukset tulee tehdä liike-energiaa talteen keräten: osa sähköautoista kykenee hyvinkin voimakkaisiin hidastuksiin pelkällä regeneraatiolla, osa taas siirtää jarrutusvastuuta varsin nopeasti levyjarruille. Useimpien sähköautojen mittaristossa onkin osoitin, jonka avulla hidastustehon voi varmistaa pysyvän regeneraation puolellaTeksti: Lauri Ahtiainen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautoilun ABC: mitä kaikkea sähköautoilu tarkoittaa? Sähköautoilun ABC: sähköautoilun termit eivät ole monimutkaisia Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella