3.3.2019

Suoraan Teslan kimppuun: Polestar 2 on Volvon uutuusbrändin täyssähköauto

Polestar 2

Polestarin saapumisesta Suomeen ei vielä ole tietoa. Saksassa suorituskykyisen aloitusmallin saa 59 900 eurolla.

Volvon sisarmerkki Polestar on esitellyt ensimmäisen täyssähköisen auton. Upeaa Polestar 1 -lataushybridiä seuraa voimakkaammin muotoiltu Polestar 2.

Valmistaja ei arkaile auton suorimman kilpailijan nimeämisessä: se on Tesla Model 3. Teknisesti ruotsalais-kiinalainen uutuus onkin varsin lähellä yhdysvaltalaisautoa. Polestar 2 saapuu markkinoille auton lattiaan sijoitetulla 78 kilowattitunnin ajoakulla, ja moottoripuolen hoitavat kummallekin akselille sijoitetut sähkömoottorit. Yhteystehoksi kerrotaan 408 hevosvoimaa. Tähtäimessä on 500 kilometrin toimintamatka (WLTP).

Polestar 2

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensin huippumalli

Suorituskykyisen aloitusmallin hinta Saksan markkinoilla on 59 900 euroa, mutta autosta aiotaan esitellä myöhemmin sikäläisillä markkinoilla 39 900 euroa maksava versio. Suomen hinnat tietysti poikkeavat tästä jo maamme korkeamman arvonlisäveron sekä tietysti autoveron takia.

Polestar 2 perustuu Volvon CMA-perusrakenteeseen. Valmistaja kertoo suuren akkupaketin tuovan merkittävää lisälujuutta korirakenteeseen, mikä parantaa myös äänieristystä ja värinänvaimennusta. Volvon teknologiakärkeä edustava Polestar tarjoaa autoon myös urheiluautomaailmasta tuttuja nimiä: lisärahalla saatava suorituskykypaketti tuo alustaan maineikkaan Öhlinsin iskunvaimentimet, Brembon jarrut ja takovanteet.

Polestar 2

Android tuli Autoon

Polestar 2:n kerrotaan olevan myös yksi ensimmäisiä autoja maailmassa, jonka tietoviihdejärjestelmä rakentuu Googlen Android-käyttöjärjestelmän päälle. Tesla Model 3:n tapaan auton avaimena toimii kuljettajan älypuhelin.

Polestar 2

Täyssähköauton ensiesittely tapahtuu maaliskuun ensimmäisellä viikolla Geneven autonäyttelyssä. Polestar 2:ta myydään vain verkossa, ja myynti alkaa ensimmäisenä auton valmistusmaassa Kiinassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Belgiassa, Saksassa, Alankomaissa, Norjassa, Ruotsissa ja Iso-Britanniassa. Toivottavasti pian myös Suomessa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Polestar

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat