11.3.2024 Ajoneuvot Takapenkkikokemus: Mercedes-Benz V-sarja – ”saako olla lasi shamppanjaa?” Die neue Mercedes-Benz V-Klasse – Exterieur, Ausstattung u.a. EXCLUSIVE, graphitgrau metallic, MBUX Widescreen Cockpit, Luxussitze, Leder Nappa seidenbeige, EXCLUSIVE Zierelement // The new Mercedes-Benz V-Class – Exterior, equipment among others EXCLUSIVE, graphite grey metallic, MBUX widescreen cockpit, luxury seats, leather Nappa silk beige, EXCLUSIVE trim element Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Mercedeksen V-sarja tarjoaa takapenkkiläisille business-luokan matkustusmukavuutta. Vaalealla nahkapenkillä matkatessa ei käytännössä edes tiedä, onko voimanlähteenä poltto- vai sähkömoottori. Tavaratilan luukku aukeaa Easy Pack -järjestelmän avulla käsin koskematta, joten käsiä ei tarvitse liata matkalaukkua sisään nostaessa. Sähkösäätöiset, sekä lämmitettävät että viilennettävät, vaaleat ja nahkaiset erillisistuimet vetävät mukavuudenhaluista takapenkkimatkustajaa puoleensa magneetin lailla.Kyytiin nousu on tehty mahdollisimman helpoksi, sillä auton molemmin puolin on sähkötoiminen liukuovi. Takki naulaan, turvavyö kiinni, selkänoja leppoisampaan asentoon ja matka voi alkaa. Eihän tästä puutu kuin shamppanjalasi kädestä.Paitsi että tällä kertaa ei puutu sekään, sillä Nizzan lentokentällä vastassa oleva Mercedeksen henkilökunta ojentaa poreilevan jalallisen lasin käteen, jotta matka hotellille sujuisi mukavammin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLasikin voi pysyä paikallaan magneetin avullaAivan tällaista glamouria ei autotoimittajan työ normaalisti ole, vaan shamppanjalasilla halutaan tällä kertaa havainnollistaa pariakin uuden Mercedes V-sarjan ominaisuutta.Ensinnäkin istuimen käsinojassa on tasainen magneettialusta, johon jalallinen lasi tarttuu juuri sopivalla voimalla sen pohjaan huomaamattomasti sijoitetun vastakappaleen avulla. Perinteinen mukiteline alkaa tätä ihmeellisyyttä tuijotellessa vaikuttaa esihistorialliseen aikaan kuuluvalta. Nyt on tyyli ja käytännöllisyys nousseet kokonaan uudelle tasolle.Toiseksi kyyti on niin tasaista, että juoman pinta lasissa ei läiky reunojen yli edes hidastetöyssyjä ylitettäessä tai liikenneympyröissä pyöriessä. Kuljettaja selvästikin vilkuilee peiliin ja tarkkailee onko juoman pinta lasissa laskenut, mutta kyydin tasaisuuden testaamiseksi jätän koskematta juomaan koko matkan aikana.Takamatkustajien istuimet säätyvät täsmälleen samalla tavalla sähköisesti kuin kuljettajan istuinkin.Tunnelmavalaistusta ja muunneltavaa mukavuuttaKeskimmäisellä istuinrivillä jalkatilaa on selvästi enemmän kuin lentokoneessa varauloskäynnin kohdalla ja jopa enemmän kuin business-luokan paikoilla. Istuimia voi asennuskiskojen ansiosta siirtää pituussuunnassa, samoin erillisiä, samoihin kiskoihin kiinnitettyjä jalkatukia.Oviin, kattoverhoiluun, käsinojiin ja jopa edellä mainitun magneettialustan reunoihin upotettu tunnelmavalaistus tuo lisää arvokkuutta, kun Iltahämärissä Cannesin rantabulevardia pitkin jatketaan matkaa kohti hotellia. Tummennetut sivuikkunat puolestaan varmistavat oman rauhan ulkopuolisten katseilta. Panoraamakaton kautta välittyvä katuvalojen valaistus tuo lisäavaruutta tunnelmaan.Takamatkustajille on omat ilmastoinnin ja lämpötilan säätimet. Lukuvalo on sijoitettu liukuoven yläpuolelle. Kaksi USB-latauspistokettakin löytyy, jos puhelin sattuu kaipaamaan lisävirtaa. Etupenkin selkänojiin on upotettu pöydät, jotka nousevat ja kääntyvät esiin lähes kuin lentokoneen pöydät, mutta vain äänettömämmin, tarkemmin ja tukevammin, lähes kuin kassakaapin ovi.Alimmillaan matkustajien istuinten selkänojat kallistuvat niin, että ne jäävät vain 30 astetta vaakatasosta ylöspäin. Turvavyön tuntuma pysyy selkänojan kallistuskulmasta riippumatta samana, sillä yläosastaan ne on kiinnitetty istuimeen. Mukavaa ja turvallista.Väljyyttä, vaaleutta, valoa sekä mukavuutta on yltäkylläisesti.Ei täydellinen mutta puutteet pieniäKun rengasääninä ranskalaisella sileällä asfaltilla kantautuu korviin vain hiljaista huminaa ja laadukkaassa audiojärjestelmässä ranskalainen musiikki soi hiljaa taustalla, niin löytyykö kokonaisuudesta mitään moitittavaa, tai edes parannettavaa? Kyllä, joskaan miinukset eivät ole kovin suuria.USB-pistokkeet on sijoitettu penkin etureunaan niin, että ne nähdäkseen pitää avata turvavyö ja kurottautua eteenpäin. Jalkatuen säädön toiminta ei nopealla vilkaisulla selviä, joten se jää tällä kertaa tekemättä ja odottaa joko ohjekirjan tutkimista tai muuten vaan tarkempaa perehtymistä. Tällä kertaa keskirivin istuimet on siirretty niin kauas taakse, että etupenkkien selkänojista esiin kääntyvät pöydät ovat käsien ulottumattomissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi bensiinivaihtoehtoa SuomeenHotellille saavuttaessa on ennen autosta poistumista vielä aivan pakko kurkata kuljettajan valtakuntaan, onko kyseessä bensiini-, diesel- vai sähkökäyttöinen versio. Moottorin ääntä kun ei takapenkille välittynyt missään vaiheessa. Näin siitä huolimatta, että tämä yksilö osoittautui dieselversioksi.Näistä kolmesta käyttövoimasta bensiinimalleja ei tuoda Suomeen. Kaikki mainitut varusteet eivät kuulu vakiovarusteisiin, mutta tällaista autoa harvoin ostetaankaan karvalakkimallina, vaan ostotilanteessa yksilöidään auto itselle tai lompakolle sopivaksi rastittamalla halutut lisävarusteet tai lisävarustepaketit.Seuraavana päivänä on aika nousta kuljettajan istuimelle, ja testata miltä uudet V-sarjan mallit maistuvat kuljettajan näkövinkkelistä.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Janne Huhtala ja Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?