15.12.2022 Ajoneuvot Käytetty kesäauto: ratakireä vai arkilempeä Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Civic Type R on pitänyt “hot hatch” -luokan mainetta yllä jo pitkään. Nykytarjontaan verrattuna kesä-Civicistämme löytyy niin yhteistä kuin eroavaisuuksiakin. Honda Civic Type R on tietysti tullut tutuksi muun muassa peleistä ja elokuvista, mutta kesäautoilu on silti mainio tapa tutustua tuotteeseen tarinan takana. Hondan maine saavutettavana arkisporttina sekoittuu helposti aikalaisarvioihin siitä, että auto on turhan kova tai keskittynyt rata-ajoon toimiakseen arkiautona.Viikko Honda Civic Type R:n kanssa nykyisiin hot hatcheihin tottuneena paljasti kuitenkin, että aika muuttaa autoalaa ja käsityksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mikään rataohjusTavallisena arkiautona Honda Civic Type R on itse asiassa yllättävän vaivaton tapaus. Moottorissa on kierrosmaineesta huolimatta reilusti alavääntöä, joten mahtavaa kierrosaluetta ei ole aivan pakko hyödyntää kylminä syysaamuina naapurustosta lähdettäessä. Samalla se tekee esimerkiksi parkkihalleista helppoja. Ajokokemus on osin erilainen ja osin samanlainen kuin nykytyylisissä turbokoneissa: kierrosalueen alaosassa vääntöä on sen verran, että kytkimen kanssa ei tarvitse ahdistua, mutta vapaasti hengittävä Type R puhkeaa toki lauluun vasta turbojen hengästyttyä.Alustan suhteen tilanne on mielenkiintoisempi. Vaikka käytetty auto on väljentynyt sekä kilometreissä että ajassa mitattuna, kertoo Civic hyvin yleisemmin autojen kehittymisestä. Verrattuna nykyisiin “hot hatch” -autoihin, siis suorituskykyisiin pystyperiin, kesäautomme on melkoisen lempeä ja nöyrä alustaltaan. Erityisesti nykyinen Civic Type R on siihen verrattuna moninverroin jämäkämpi, mutta sama ilmiö pätee myös kilpailijoihin. Jäykät korit ja jämäkät alustat ovat pistäneet myös iskunvaimennuksen koville, mutta tulokset ovat vaihtelevia. Osa suosii jopa säädettäviä iskunvaimentimia, jotka parhaimmillaan antavat nöyryyttä ja napakkuutta napin painalluksella. Kesäautomme aikaan moisia herkkuja ei ollut, joten kytkettäviä ajotiloja, säädettäviä asetuksia tai muita nykykotkotuksia autosta löytyy tasan nolla.Tarina on osin sama ohjauksen suhteen. Nykyisissä kipakoissa pystyperissä ohjauksen taso vaihtelee hyvästä tunnottomaan. Ikänsä puolesta kesä-Civicimme osuu aikakauteen jota moni muistelee jo kaiholla tunnokkaiden ohjausten aikana, mutta Type R on on myös sen osalta keskikastia. Ohjaus on painotettu hyvin, mutta eturenkaiden tekemisistä ohjauspyörä ei ole järin kiinnostunut, eikä ohjaustuntumaa voi yrittää muutella ajotilojen avulla.Keskittyminen oleelliseenCivic Type R on kuitenkin nykyautoja reilusti edellä näkyvyydessä, sillä tila-autohenkinen Civic antoi autolle mainion lähtökohdan. Lyhyt keula, valtavat ikkunat ja ohuet A-pilarit tarkoittavat, että auto on todella helppo sijoittaa haluttuun kohtaan ajoradalla ja se antaa samalla itseluottamusta kuljettajalle. Parhaan edun näkyvyydestä saa tosin istumalla normaalisti, eikä yrittämällä laskea itseänsä katu-uskottavasti lattialle.Muuten Type R on hyvin lähellä Civic-juuriaan, joten esimerkiksi puhaltimen toiminnot löytyvät helposti, eikä auton kaikkia yksityiskohtia ole paranneltu hiilikuitua esittävällä muovilla tai muilla sporttikoristeilla. On siis keskitytty oleelliseen. Se autolla on yhteistä parhaiden kilpakumppaneidensa kanssa, oli kyse mistä tahansa ajanjaksosta.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Moottorin arkisto / Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?