15.12.2022 Ajoneuvot Käytetty kesäauto: ratakireä vai arkilempeä Honda Civic Type R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda Civic Type R on pitänyt “hot hatch” -luokan mainetta yllä jo pitkään. Nykytarjontaan verrattuna kesä-Civicistämme löytyy niin yhteistä kuin eroavaisuuksiakin. Honda Civic Type R on tietysti tullut tutuksi muun muassa peleistä ja elokuvista, mutta kesäautoilu on silti mainio tapa tutustua tuotteeseen tarinan takana. Hondan maine saavutettavana arkisporttina sekoittuu helposti aikalaisarvioihin siitä, että auto on turhan kova tai keskittynyt rata-ajoon toimiakseen arkiautona.Viikko Honda Civic Type R:n kanssa nykyisiin hot hatcheihin tottuneena paljasti kuitenkin, että aika muuttaa autoalaa ja käsityksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi mikään rataohjusTavallisena arkiautona Honda Civic Type R on itse asiassa yllättävän vaivaton tapaus. Moottorissa on kierrosmaineesta huolimatta reilusti alavääntöä, joten mahtavaa kierrosaluetta ei ole aivan pakko hyödyntää kylminä syysaamuina naapurustosta lähdettäessä. Samalla se tekee esimerkiksi parkkihalleista helppoja. Ajokokemus on osin erilainen ja osin samanlainen kuin nykytyylisissä turbokoneissa: kierrosalueen alaosassa vääntöä on sen verran, että kytkimen kanssa ei tarvitse ahdistua, mutta vapaasti hengittävä Type R puhkeaa toki lauluun vasta turbojen hengästyttyä.Alustan suhteen tilanne on mielenkiintoisempi. Vaikka käytetty auto on väljentynyt sekä kilometreissä että ajassa mitattuna, kertoo Civic hyvin yleisemmin autojen kehittymisestä. Verrattuna nykyisiin “hot hatch” -autoihin, siis suorituskykyisiin pystyperiin, kesäautomme on melkoisen lempeä ja nöyrä alustaltaan. Erityisesti nykyinen Civic Type R on siihen verrattuna moninverroin jämäkämpi, mutta sama ilmiö pätee myös kilpailijoihin. Jäykät korit ja jämäkät alustat ovat pistäneet myös iskunvaimennuksen koville, mutta tulokset ovat vaihtelevia. Osa suosii jopa säädettäviä iskunvaimentimia, jotka parhaimmillaan antavat nöyryyttä ja napakkuutta napin painalluksella. Kesäautomme aikaan moisia herkkuja ei ollut, joten kytkettäviä ajotiloja, säädettäviä asetuksia tai muita nykykotkotuksia autosta löytyy tasan nolla.Tarina on osin sama ohjauksen suhteen. Nykyisissä kipakoissa pystyperissä ohjauksen taso vaihtelee hyvästä tunnottomaan. Ikänsä puolesta kesä-Civicimme osuu aikakauteen jota moni muistelee jo kaiholla tunnokkaiden ohjausten aikana, mutta Type R on on myös sen osalta keskikastia. Ohjaus on painotettu hyvin, mutta eturenkaiden tekemisistä ohjauspyörä ei ole järin kiinnostunut, eikä ohjaustuntumaa voi yrittää muutella ajotilojen avulla.Keskittyminen oleelliseenCivic Type R on kuitenkin nykyautoja reilusti edellä näkyvyydessä, sillä tila-autohenkinen Civic antoi autolle mainion lähtökohdan. Lyhyt keula, valtavat ikkunat ja ohuet A-pilarit tarkoittavat, että auto on todella helppo sijoittaa haluttuun kohtaan ajoradalla ja se antaa samalla itseluottamusta kuljettajalle. Parhaan edun näkyvyydestä saa tosin istumalla normaalisti, eikä yrittämällä laskea itseänsä katu-uskottavasti lattialle.Muuten Type R on hyvin lähellä Civic-juuriaan, joten esimerkiksi puhaltimen toiminnot löytyvät helposti, eikä auton kaikkia yksityiskohtia ole paranneltu hiilikuitua esittävällä muovilla tai muilla sporttikoristeilla. On siis keskitytty oleelliseen. Se autolla on yhteistä parhaiden kilpakumppaneidensa kanssa, oli kyse mistä tahansa ajanjaksosta.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Moottorin arkisto / Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: näin monta lokeroa löytyy Toyota Priuksesta 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous