2.2.2023

Käytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä?

Kuva Eetu Kokkonen
käytetty Nissan Leaf

Vuonna 2023 ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf näyttäytyy monin osin naurettavana laitteena. Kysymys kuuluu: ajattelemmeko 10 vuoden päästä samoin nykyisistä sähköautoista?

Edellisessä käytetyn Nissan Leafin loppuraportin osassa käsiteltiin auton arkikelpoisuutta. Kehuja sai muun muassa riittävät sisätilat, risuja puolestaan ennen kaikkea pieni ajoakun kapasiteetti.

Akun koon lisäksi iso kysymysmerkki on myös Leafin keulasta löytyvä CHAdeMo-pikalatausliitin. Ensimmäiset pikaladattavat sähköautot oli järjestään varustettu tällä standardilla, lukuun ottamatta Teslaa, joka käytti omaa liitintään. Sittemmin on yleistynyt CCS-liitin, jolla lähes kaikki uudet sähköautot nykyään ladataan ja suurin osa uusista latausasemista varustetaan.

Käytetty sähköauto

Sähköinen liikenne ry:n tilannekatsauksen mukaan vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä CCS-latureiden määrä oli lisääntynyt edellisvuodesta 723 kappaleella, ja enemmistö näistä on ollut 100-kilowattisia tai sitä tehokkaampia.

CHAdeMo-pisteiden määrä sen sijaan oli kasvanut ainoastaan 77 kappaleella. Esimerkiksi Oulun-matkamme keskeyttäneellä asemalla ei ole enää lainkaan tätä vanhemman standardin mukaista pikalaturia, vaan asema on korvattu pelkkiä CCS-pistokkeita sisältävällä pömpelillä. Tällainen asettaa melkoisia rajoitteita maakuntakeskusten väliseen ajoon, mikä vain alleviivaa sitä, että käyttötestiautomme on parhaimmillaan lyhyillä matkoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pistoke vaihtoon

Ongelmaan on etsitty maailmalla ratkaisuja muun muassa vaihtamalla Leafin keulasta löytyvä Type 1 -pistoke CCS-pistokkeeseen. Muutostyön myötä Leafin latausverkosto onkin kattavampi kuin millään muulla sähköautolla! Muitakin konversioita löytyy.

Suomessakin autoon voi jo päivittää isomman akun tai vaikka kolmivaihelaturin. Näillä muutoksilla Leaf olisikin huomattavasti nykyaikaisempi sähköauto.

Käytetty sähköauto

Muutosten hinta on kuitenkin suolainen, etenkin jos homma joudutaan teettämään. Esimerkiksi 24 kWh -akun päivitys 30 kWh -akkuun kustantaa viitisentuhatta euroa, ja vielä 10 kWh tätä isompaan vajaat kahdeksan tonnia. Onkin vaikea kuvitella, että etenkään 40 kWh akun asennuttaminen olisi taloudellisessa mielessä mielekästä.

CCS-muunnos ei ole vielä kaupallisesti saatavilla, mutta esimerkiksi vaasalainen Dala’s EV Repair -yritys kaavailee sen tulevan markkinoille lähitulevaisuudessa.

Entä ne nykyautot?

Se, että Leaf on jäänyt näin nopeasti kehityksen kelkasta, herättää tietysti kysymyksen: vanhenevatko muutkin sähköautot samaa tahtia? Onhan autoteollisuus satsannut viime vuosina sähköautoihin hurjia summia. Tätä lienee kuitenkin turha pelätä.

Käytettyä Leafia voi oikeastaan verrata T-sarjan Fordiin. Leaf on ensimmäinen massoille suunnattu sarjavalmistettu sähköauto, ja pitkin testiä ihmetyttikin se, miten paljon Nissan osasi tehdä heti pioneerimallissa oikein. Akku on integroitu auton pohjaan, pikalatausmahdollisuus löytyy, kardaanitunnelia ei ole, sisätilat saa lämpiämään etänä ja latauksen voi ajastaa.

Nämä kaikki ovat nykyäänkin olennaisia sähköautojen ominaisuuksia, ja vuosien varrella on nähty esityksiä, joissa näitä asioita ei ole mietitty välttämättä lainkaan.

Kuitenkin Leafista näkee sen, että auto on suunniteltu kaupunkiajoon. Suurin tekijä on juuri pieni akku, josta on useassa myynnissä olevassa yksilössä vielä kuoleentunut kymmeniä prosentteja pois. Uusissa sähköautoissa akut ovat kapasiteetiltaan suurempia, joten niissä on jonkin verran varaakin huonontua.

käytetty Nissan Leaf

Toisekseen – ainakin teoriassa – uudemmissa sähköautoissa käytetyn, nestejäähdytyksellä varustetun akun pitäisi kestää huomattavasti pidempään hyvällä tasolla, vaikka sitä pikaladattaisiin enemmän. Väärinkäyttöä puolestaan saadaan estettyä esimerkiksi ohjelmoimalla suurin pikalatausteho saatavilla olevaa varovaisemmaksi.

Lähivuosina sähköautoissa tullaan varmasti ottamaan merkittäviä kehitysaskeleita, mutta ne eivät automaattisesti tee tällä hetkellä myytävistä ja suurimmalle osalle riittävistä sähköautoista yhtään vähemmän käyttökelpoisia. Myös CCS-pikalatausstandardi on levinnyt niin laajalle, että on vaikea nähdä sen rinnalle tulevan lähivuosina mitään nopeasti syrjäyttävää pistoketta.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat