27.3.2025 Käyttötesti Dacia Duster Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Teksti Aake Kinnunen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster, neliveto. Joskus on parempi olla hötkyilemättömästi kiinni arkielämän vaatimuksissa, eikä haihatella tulevien vuosien teknounelmia. Edes romanialainen Dacia ei ole voinut välttyä viime vuosina ylös hiipiviltä autojen hinnoilta. Merkin kunniaksi on kuitenkin sanottava, että se ei ole suinkaan luopunut tiukasta kulukuurista uusien mallien suunnittelussa, eikä se unelmoi liittyvänsä premium-merkkien hopeareunuksiseen joukkoon kuten automerkit yleensä, vaan Dacialla tasapainoillaan alan yleisten vaatimusten ja asiakkaiden toiveiden välillä.Tätä taustaa vasten 2024 nähtiin lattiasta kattoon uudelleen suunniteltu Dacia Duster (kolmas polvi), joka samalla päivitti merkin muotokielen uuteen uskoon. Kulmikkaampi ja itsevarmempi tyyli on karistanut aiemman säästöpyöreyden ja antanut autolle tunnistettavamman ilmeen, piti siitä tai ei. Starkle-kierrrätysmuovista tehdyt seikkailumuovit sopivat hyvin ilmeeseen, vaikkakin etuovien rangerovermaisista siivekkeistä on tullut jo moitetta. Myöhemmin esitelty sisarmalli Bigster suunniteltiin yhtä aikaa ja se tarjoaa vihdoin Dusterin pidettyjä ideoita myös kokoluokkaa suurempaan autoon. Duster puolestaan on ollut Dacialle maineellisesti tärkein auto, vaikka pyyteetön pystyperä Sandero onkin volyymikuningas, jopa koko Euroopassa.Dacian nykyhistoria alkaa vuodesta 1999, jolloin Romanian hallitus myi autotehtaansa Renaultille. Siirtymä oli luonteva, sillä Dacia oli koko historiansa ajan hyödyntänyt Renaultin komponentteja ja suunnitelmia vain vähäisin poikkeuksin. 25 vuodessa entisten outojen kommunistiautojen valmistajasta on tullut monelle “järjellä rakastettava”, sillä autojen hurjasta kehittymisestä huolimatta merkki ei ole siirtänyt katsetta pois siitä, mitä autoilija aidosti tarvitsee. Valmistusmääräisesti Dacia on kasvanut noin 70 000 autosta yli 676 000 auton tuottajaksi ja 2004 jälkeen merkki on myynyt yhdeksän miljoonaa autoa. Nykyisin Romanian suurin vientituote ovatkin autot yli yhdeksän miljardin dollarin vuositahdilla ja Dacia on Romanian suurin yritys, sen vientiosuuden huidellessa hiukan Nokia-Suomen tapaan yli 8% tuntumassa. Omilla automarkkinoilla Dacian osuus on yli neljännes ja uuden polven Dusterin esittelyyn jopa pääministeri Marcel Ciolacu otti kantaa, että Dusterin tulisi olla Romanian viranomais- ja edustusajoneuvo ilman esteitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuto maineen takana Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle