Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä

Kuva Jari Saarentaus
Dacia Duster 4x4 Extreme käyttötesti

Dacia Duster, neliveto. Joskus on parempi olla hötkyilemättömästi kiinni arkielämän vaatimuksissa, eikä haihatella tulevien vuosien teknounelmia.

Edes romanialainen Dacia ei ole voinut välttyä viime vuosina ylös hiipiviltä autojen hinnoilta. Merkin kunniaksi on kuitenkin sanottava, että se ei ole suinkaan luopunut tiukasta kulukuurista uusien mallien suunnittelussa, eikä se unelmoi liittyvänsä premium-merkkien hopeareunuksiseen joukkoon kuten automerkit yleensä, vaan Dacialla tasapainoillaan alan yleisten vaatimusten ja asiakkaiden toiveiden välillä.

Tätä taustaa vasten 2024 nähtiin lattiasta kattoon uudelleen suunniteltu Dacia Duster (kolmas polvi), joka samalla päivitti merkin muotokielen uuteen uskoon. Kulmikkaampi ja itsevarmempi tyyli on karistanut aiemman säästöpyöreyden ja antanut autolle tunnistettavamman ilmeen, piti siitä tai ei. Starkle-kierrrätysmuovista tehdyt seikkailumuovit sopivat hyvin ilmeeseen, vaikkakin etuovien rangerovermaisista siivekkeistä on tullut jo moitetta. Myöhemmin esitelty sisarmalli Bigster suunniteltiin yhtä aikaa ja se tarjoaa vihdoin Dusterin pidettyjä ideoita myös kokoluokkaa suurempaan autoon. Duster puolestaan on ollut Dacialle maineellisesti tärkein auto, vaikka pyyteetön pystyperä Sandero onkin volyymikuningas, jopa koko Euroopassa.

Dacian nykyhistoria alkaa vuodesta 1999, jolloin Romanian hallitus myi autotehtaansa Renaultille. Siirtymä oli luonteva, sillä Dacia oli koko historiansa ajan hyödyntänyt Renaultin komponentteja ja suunnitelmia vain vähäisin poikkeuksin. 25 vuodessa entisten outojen kommunistiautojen valmistajasta on tullut monelle “järjellä rakastettava”, sillä autojen hurjasta kehittymisestä huolimatta merkki ei ole siirtänyt katsetta pois siitä, mitä autoilija aidosti tarvitsee. 

Dacia Duster 4x4 Extreme käyttötesti

Valmistusmääräisesti Dacia on kasvanut noin 70 000 autosta yli 676 000 auton tuottajaksi ja 2004 jälkeen merkki on myynyt yhdeksän miljoonaa autoa. Nykyisin Romanian suurin vientituote ovatkin autot yli yhdeksän miljardin dollarin vuositahdilla ja Dacia on Romanian suurin yritys, sen vientiosuuden huidellessa hiukan Nokia-Suomen tapaan yli 8% tuntumassa. Omilla automarkkinoilla Dacian osuus on yli neljännes ja uuden polven Dusterin esittelyyn jopa pääministeri Marcel Ciolacu otti kantaa, että Dusterin tulisi olla Romanian viranomais- ja edustusajoneuvo ilman esteitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auto maineen takana

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat