7.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja rekisterikilpien kanssa hifistelyä Teksti Rikhard Wacker Kuva Eetu Kokkonen, Rikhard Wacker ja Traficom Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvästi akne! Käyttötesti-Mercedes sai ylleen ainoat oikeat tilanteeseen soveltuvat rekisterikilvet, eli niin sanotut finnittömät kilvet. Klassikkoautojen kanssa toimiminen aiheuttaa välillä konflikteja nykykäytäntöjen kanssa. Tästä saimme taannoin kokemusta käyttötestissä olevan vuosimallin 1992 Mercedes-Benz 250 TD:n kanssa rekisterikilpijumpan muodossa.Otetaan lyhyt kertaus menneeseen. Viime keväänä halusimme palauttaa vanhan Mercedeksen alkuperäiseen kiiltoonsa - ainakin siltä osin, mitä se oli mahdollista. Urakka osoittautui jokseenkin työlääksi, sillä S124:n kiillotusta vaikeutti ohuet maalit ja paksut kittaukset, mutta lopussa kiitos seisoi - vaikkakin fiksauksesta vastannut mediamyyjämme Jari Istolainen arvioi kriittisin silmin maalipinnan nousseen kouluarvosanoin nelosesta seiskaksi.Samaisessa kiillotusoperaatiossa tehtiin myös muitakin vanhan Mercedeksen ulkoasua parantava ja yleistä uskottavuutta nostava peliliike. Autoon nimittäin vaihdettiin paremmin ysärin autoon soveltuvat rekisterikilvet, joista puuttuu FIN-kansallisuustunnus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU-aikakausi toi uuden rekisterikilpimallinRekisterikilpiasiat ovat yksi esimerkki siitä, miten eri aikakaudet voivat sotia pahasti keskenään vanhemmassa klassikkoautossa. Erilaisten vaiheiden jälkeen autoon saattaa nimittäin päätyä sellainen rekisterikilpi, josta voi jo kaukaa todeta, ettei se istu täysin auton ikään. Käyttötesti-Mercedeksemme on myyty aikoinaan uutena Saksaan, josta se on tuotu myöhemmin käytettynä yksilönä Suomeen. Kenties juuri tästä syystä Mercedekseen oli päätynyt 2000-luvun rekisterikilvet, jotka eivät istuneet täysin ysärin alkupuolen ajoneuvoon. Toukokuusta 2001 alkaen rekisterikilpien ulkoasu muuttui Suomessa melkoisesti EU-jäsenyyden myötä. Siitä alkaen uudet tilatut rekisterikilvet varustetaan oletuksena maatunnuksilla, eli rekisterikilven vasemmassa reunassa on FIN-teksti sekä EU:n tähtisymboli. Jotkut innokkaimmat autoilijat ovat saattaneet jopa tietoisesti vaihtaa vanhemman mallin kilpiä uusiin maatunnuksellisiin versioihin. Ulkomailla ajaessa autossa nimittäin pitäisi olla tätä nykyä jonkinlainen kansallisuustunnus.Finnittömien kilpien tilaukseenSe jäänee pieneksi mysteeriksi, että minkä takia S124:ään on aikoinaan päätynyt uudenmallinen rekisterikilpi, mutta varmaa on kuitenkin se, että me halusimme tilata autoon paremmin ysäri-Mersuun soveltuvat "finnittömät rekisterikilvet". Mitään varsinaista hyötyä maatunnuksettomilla rekisterikilvillä ei saa, mutta tämä on sellaista "pienten yksityiskohtien hifistelyä", mikä usein kuuluu intohimoiseen harrastamiseen. Finnittömien kilpien tilaaminen tapahtuu yleensä katsastuskonttorin kautta. Kilpitilausta jättäessä on toki syytä laittaa rasti oikeaan ruutuun, että uudet rekisterikilvet halutaan nimenomaan ilman maatunnuksia, sillä lähtökohtaisesti uudet kilvet tulevat maatunnusten kanssa.Toinen "tietäjät tietää" -tason tärppi uusien rekisterikilpien hankintaan tulee ruuvinrei'istä. Oli kyseessä sitten maatunnuksella tai ilman varustettu kilpi, se on mahdollista tilata ilman ruuvinreikiä - jos asiasta muistaa sanoa tilausta tehdessä. - Lomakkeessa, mikä täytetään uutta tilatessa, siinä on ihan rasti ruutuun, että minkälainen kilpi halutaan. Sen sijaan reiät on oletus, josta pitää pyytää poikkeus ja virkailija sen siihen hakemukseen kirjaa käsin, Istolainen neuvoo useiden kilpitilausten vankalla kokemuksella. Näin teimme myös Mercedeksen rekisterikilpien kanssa, eli finnittömyyden lisäksi uudet kilvet ovat lisäksi reiättömät.Kun ruuvinreikiä ei ole, uudet kilvet asetellaan paikoilleen laadukkaalla kaksipuoleisella teipillä. Jari Istolaisen tärppi teippaamiseen on se, että teipit kannattaa asettaa pystyyn kilven taakse, sillä silloin ne keräävät mahdollisimman vähän moskaa kilven taa. Tarrakiinnitystä käyttämällä saadaan se etu, että rekisterikilven keskitystä pääsee hiomaan millilleen auton keskelle. Kolmen kirjaimen ja kolmen numeron rekisterikilpiä on mukava keskittää siten, että rekisterinumeron väliviiva tulee keskelle autoa. Maatunnuksellisissa kilvissä samainen keskittämistyö vaikeutuu merkittävästi, koska FIN-osion myötä rekisterikilven vasemmalle puolelle kertyy selvästi enemmän tavaraa.Muutokset yhdessä kuvassa. Uusi Y-kirjan sekä uusi traktorimönkijän rekisterikilpityyppi.Tilasimme kilvet kreivin aikaanRekisterikilpien uusiminen on jopa yllättävänkin halpaa lystiä. Uusi rekisterikilpi maksaa 7,5 euroa kappaleelta, jolloin parille jää hintaa 15 euroa. Siisti rekisterikilpi tuo loppujen lopuksi yllättävän paljon tuoretta ilmettä autolle, etenkin jos vanha kilpi on haalistunut tai jopa mennyt hieman mutkalle.Käyttötesti-Mercedeksemme kohdalla rekisterikilpihankinta ei ole mennyt hukkaan, vaan olemme saaneet siitä jo kiinnostusta ja "lisäpisteitä". Taannoisessa museoajoneuvotarkastuksessa saimme nimittäin positiivista palautetta siitä, että maatunnukseton rekisterikilpi mukailee paremmin auton ysäri-ilmettä.Jälkiviisaana voidaan myös todeta se, että tilasimme uudet rekisterikilvet kreivin aikaan. Vuosi 2025 toi tullessaan muutoksia rekisterikilpiin, jossa mm. Y-kirjaimen ulkoasu muuttui selvästi. Jos olisimme vitkutelleet rekisterikilpien kanssa, myös käyttötesti-Mersumme olisi saanut uudenmallisen Y-kirjaimen - mikä olisi osaltaan heikentänyt auton haluttua ysäri-ilmettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 1.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 7.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja rekisterikilpien kanssa hifistelyä 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa