8.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja lähes turhat sivupeilit Teksti Eetu Kokkonen Kuva Teppo Vesalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Välillä käytetystä Mercedes-Benzistämme voidaan myös valittaa. Tällä kertaa valituksen aiheena on huonot sivupeilit. Vaikka Moottorin käytetty Mercedes-Benz S124 250 TD onkin viisisylinterisellä isolohkodieselillä varustettu, ei tämän artikkelin otsikko viittaa siihen, että auto kulkisi niin kovaa ettei peilejä tarvitsisi tuijotella. Moottorin sitkeästä luonteesta huolimatta kyseessä ei tämän päivän normien mukaan ole kovinkaan suorituskykyinen laitos.Sen sijaan nyt on hetki, jolloin avaudutaan niin kehutun käytetyn Mersumme ominaisuuksia – ja tällä kertaa avautuminen koskee juuri sivupeilejä.Peilit on asia joka tuskin vaikuttaa kovinkaan monen, jos kenenkään ostopäätökseen. Mersua ostaessa niihin ei kiinnittänyt juuri huomiota itsekään lyhyellä koeajolla. Nyt kun Moottorin toimitus on yli puoli vuotta peruutellut Mersua ahtaisiin parkkiruutuihin ja autotalleihin, sekä seikkaillut Suomen ahtaimmissa parkkitaloissa, voidaan kollektiivisesti todeta ettei kaikki ole aina ollut paremmin.S124:n sivupeilithän ovat ensinnäkin eri paria. Kuljettajan peili on leveä ja matala, kun taas vänkärin puolen peili on kapea ja korkea. Käytännössä siis kuljettajan puolen leveämpi peili on parempi tien päällä liikuttaessa, koska siitä näkee kuolleen kulman paremmin (tai vähemmän huonosti voisi olla oikea termi), ja vänkärin puolen korkea peili taas helpottaa esimerkiksi parkkeeraamista, kun näkee enemmän itse auton kylkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuora peililasi näyttää huonostiAjatus itsessään peilien taustalla on ihan fiksu, mutta se ei lämmitä ahtaissa parkkihalleissa seikkailtaessa, kun on tottunut uudempien autojen yleensä hyvän kokoisiin peileihin. Eikä aina kyse ole pelkästään peililasin koosta, vaan aikana S124:n kehittämisen jälkeen joku viisas ihminen on keksinyt käyttää sivupeileissä kuperaa lasia, joka tarkoittaa laajempaa katselukulmaa saman kokoisen lasin kautta.Lisäksi peileissä tuntuu useaa häiritsevä asia, joka ei ole Moottorin toimituksessa noussut kovin usein esille – nimittäin auton ulkonäkö. Matkustajan puolen korkea peili ei kieltämättä ole erityisen kaunis, ja tämä onkin saanut useat Mercedes-autoilijat vaihtamaan ”satakaksneloseen” erilaisia peilejä paremman ulkonäön toivossa. Innokkaimmat ovat vaihtaneet tilalle jopa BMW:n sivupeilejä! Ehkä jostain saisi Mersuun vaikka paremman näköiset, mutta myös kuperat peilit? Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 4 – tärkeimmät luvut kuntoluokka 3 ja arvo 6800 euroa 11.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta 7.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 2 – ”sisätilan yleisilme erittäin hyvä” 4.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 1 – katsaus aitouteen ja konehuoneeseen 27.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja takakelkkaan kaikki uusiksi 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! Kommentit (2) 124-sarjan autoihin saattoi tilata kuperat peilien lasit lisävarusteena tehtaalta. Näin tein omaani W124:ään vuonna 1990. Tämä on hyvä lisätieto, kiitokset! Noiden tuon aikakauden Mersujen muokattavuus tehdaslisävarusteilla on kyllä ollut aika huikea! / Eetu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous