Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle

Kuva Eetu Kokkonen, Jari Saarentaus, Teppo Vesalainen, Rikhard Wacker
Mercedes-Benz S124 kiillotus

Kattoluukusta kannattaa pitää aina huolta. Huoltaminen korostuu entisestään, kun kyseessä on yli 30-vuotias auto.

Menneenä kesänä Moottorin käyttöteisteissä kattoluukut ovat puhuttaneet tavallista enemmän. Ilmiön taustalla piilee se yksityiskohta, että kaksi kolmesta käyttötestiautostamme sattuu olemaan nyt varustettu kattoluukulla.

Olemme jo aiemmin huomanneet, että kattoluukulla on paikkansa myös nykyajoneuvoissa, vaikka ilmastointi on ollut jo pitkään vakiovaruste lähes autossa kuin autossa. Opel Astra Electricin automaatti-ilmastointi toimii nimittäin hieman kulmikkaasti, joten auton kattoluukku toi mukavasti lisäkivaa kesän hellekauteen.

Mercedes-Benz S124 kiillotus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nostalgiantäyteisiä kokemuksia kattoluukusta

Vanhemmassa, usein ilmastoimattomassa autossa kattoluukun merkitys korostuu entisestään. Käyttötesti-Mercedeksen kohdalla tämä pakotti meidät palauttamaan mieleen kesäautoiluniksejä aina varjoon pysäköimisestä ylimääräisiin taukoihin ja tarkempaan reittisuunnitteluun.  

Mercedes-Benz S124:n kattoluukku on onneksemme kaksitoiminen. Luukun voi avata joko täysin kokonaan, jolloin tuuletus on maksimoitu, mutta toisaalta pahimmillaan ylhäältä porottava aurinko polttaa ikävästi etumatkustajien päälakea. Toisessa vaihtoehdossa luukkua voi raottaa sen takaosasta, jolloin ilma kiertää kattoluukun kautta, mutta pahin porotus jää ulkopuolelle.

Sähkötoiminen kattoluukku on toiminut käytössämme oikein mallikkaasti, eikä auton yli 30 vuoden ikä juurikaan näy luukun toiminnoissa. Ainoa pieni murhe on ollut siinä, että luukun takareunan raottaminen on ollut joskus hieman nykivää, mutta toistaiseksi kattoluukku on lopulta aina auennut ja sulkeutunut kuten pitääkin.

Kattoluukku auttaa vähän, mutta ei missään tapauksessa ole ilmastoinnin veroinen.

Huolla mieluummin ennakkoon

Elämä Mercedeksen kattoluukun kanssa on ollut jopa niin helppoa, että siihen liittyviä huoltotoimenpiteitä ei ole tarvinnut miettiä lainkaan. Syytä toki olisi, sillä iän myötä riskit erilaisille vioille ja ongelmille ovat aina mahdollisia.

Kattoluukun huollon kannattaisi olla nimenomaan ennakoivaa, sillä hajonneen luukun korjaaminen vaatii usein isompaa purkamista, jossa joutuu purkamaan myös kattoverhoilua. Ennakkohuoltoa puoltaa myös se fakta, että auki tai rakoselleen jämähtävä luukku aiheuttaa melkoista päänvaivaa mm. sateita ajatellen.

Meille kattoluukun huoltomahdollisuus tipahti syliin kuin varkain. Käytimme käyttötesti-S124:ää taannoin Veho Airportissa, jossa lehdestä tuttu auto keräsi ympärilleen monenlaista ihmettelijää. Porukassa huomio kiinnittyi kattoluukkuun ja nopeasti puheeksi tuli sen huolto. Ja kuinkas sitten kävikään…

Jee-ee, raswaa koneeseen

Koska S124:n kattoluukun edellisestä huolenpitohetkestä näytti kuluneen tovi, päätettiin asia korjata heti ja pian auton luo tuotiinkin pieni suti sekä Mercedes-Benzin omaa kattoluukkujen kiskoihin käytettävää rasvaa eli gleitpastea – tunnetaan myös varaosanumerolla A001 989 46 51.

Rasvaa on syytä sivellä ohuelti kattoluukun kiskoihin ja saranoihin. Ennen rasvaamista on toki hyvä puhdistaa ylimääräinen sinne kuulumaton lika, joka voi osaltaan vaikeuttaa luukun liikkumista. Käyttötesti-Mercedeksessä siisti yleisilme ylsi kattoluukkuun asti, joten kohdallamme pääsimme levittämään rasvaa ilman sen suurempia siivoiluja.

Sinänsä hyvin yksinkertainen operaatio pääsee usein unohtumaan monelta kattoluukullisen Mercedes-Benzin omistajalta. Kattoluukun huoltotoimenpiteet unohtuvat helposti, mutta oman osuutensa unohtamiselle tekee varmasti myös haasteet käytetyn rasvan hankintaan liittyen.

Kattoluukun kiskojen rasvauksessa on syytä käyttää apuna jonkinlaista sutia, ettei rasvaa suotta lotrata liian paksua kerrosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rasvalla on rasvainen hinnoittelu

Oikeaoppiseen huoltoon tätä rasvaa tarvitsee vain pienen määrän, sillä tässä operaatiossa vähemmän on enemmän. Edellä mainitusta syystä rasvaa ei kannata työntää kattoluukkuun väkisin eikä turhan tiheään. Todennäköisesti seuraava rasvauskierros siintää vasta vuosien päässä.

Toisin sanoen rasvaa tarvitsee huoltamiseen yhdellä kerralla vain maltillisen määrän. Käyttämämme Mercedeksen oma rasva on kyllä jokaisen ostettavissa internetin ihmeellisestä maailmasta, mutta purkin 500 gramman koko on monesti liikaa yhden – tai jopa useammankin johtotähden tarpeisiin.

Ulkomaisten verkkokauppojen hintahaitari gleitpastelle on myös melkoinen. Halvimmillaan ilman postituksesta aiheutuneita kustannuksia saattaa päästä noin 50 eurolla, mutta monesta kaupasta purkin poistaminen vaatii jopa yli sadan euron arvoista investointia.

Ei siis tarvitse ihmetellä, miksi kattoluukun osien rasvaaminen monesti ”unohtuu” tai jää hamaan tulevaisuuteen – ainakin valmistajan omilla aineilla tehtynä.

Huolla ja käytä

Toteuttipa kattoluukun huolenpidot käyttäen alkuperäisiä tai tarvikeaineita, se kannattaa joka tapauksessa hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Ennalta tehdyt huoltotoimenpiteet säästävät usein aikaa, rahaa ja hermoja.

Kattoluukun kuntoon kannattaa muutenkin kiinnittää säännöllisesti huomiota, sillä pahimmillaan vauriot saattavat aiheuttaa sen, että vesi pääsee autossa sellaisiin paikkoihin, mihin sen ei kuuluisi päästä. Asia korostuu entisestään vanhemmissa ajoneuvoissa, jotka alkavat väistymään säännöllisestä arkikäytöstä kohti epäsäännöllisempää harrastekäyttöä, jolloin vesivahinkoja ei välttämättä huomaa yhtä herkästi.

Rasvaamisen ohella kattoluukun huolenpitokeinoihin voi lisätä myös säännöllisen käytön. Käyttämällä kattoluukkua ja sen mahdollisia erilaisia toimintoja säännöllisesti voi paremmin varmistaa sen, että luukku toimii, eikä se pääse jämähtämään paikoilleen. Tunnetustihan vierivät kivet eivät pääse sammaloitumaan, ja sanonta koskee myös vanhoja ajoneuvoja.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat