Käyttötesti: Kuinka CFMoto 800 MT-X vertautuu kilpailijoihin?

Kuva Jari Saarentaus & Tuomas Rajala

CFMoto 800 MT-X on osoittanut, että laatua voi tarjota myös kohtuullisella hinnalla.

Kiinalaisten moottoripyörien vyöry markkinoille on ollut nopeaa, mutta suomalaiset kaksipyöräisten ostajat ovat edelleen epäluuloisia. Uusien merkkien lanseeraaminen on aina ollut haaste, mutta CFMoto näyttää, ettei se ole mikään Amerikantemppu.

800 MT-X:n pahimmat kilpailijat eivät meikäläisittäin tule kiinasta, vaan Euroopasta ja japanista. Keskiluokan adventuremarkkina on kuuma, ja käytännössä jokaisella valmistajalla on tarjolla luokkaan oma haastajansa.

Käyttötestipyörä CFMoton haastajat voidaan jakaa karkeasti kahteen leiriin. Kalliit huippumallit, ja keskihintaiset peruspuurtajat. Kun mukaan lasketaan molemmat leirit, on kilpailijajoukossa jopa kymmenen adventurepyörää.

Kalliiden huippumallien joukkoon lukeutuvat BMW F 900 GS, Ducati Desert X, Triumph Tiger Rally, KTM 890 Adventure R ja Husqvarna Norden 901. Käytännössä joukkoon kuuluu vain Eurooppalaisvalmistajien pyöriä, sillä japanilainen lähestymiskulma luokkaan ei ole yhtä tekninen ja varusteltu.

CFMoton vertaaminen selkeästi kalliimpiin pyörämalleihin on epäreilua, vaikka ominaisuuksiensa puolesta 800 MT-X kykenee haastamaan suuren osan pyörämalleista. Hintavertailussa joukon kallein malli on Ducati Desert X Discovery, jonka hinta on 28 000 euroa. Eroa CFMotoon syntyy yli 13 000 euroa.

Käytännössä eurooppalaiset mallit maksavat jokainen 20 000+ euroa, joten eroa kiinalaiseen syntyy minimissään 5000 euron verran. Se on motoristille iso tukko rahaa. Halvemmassa luokassa peli tasoittuu, sillä japanilaisvalmistajien keskiluokan pyörien hinnat pyörivät lähempänä CFMoton hintaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Japanilaiset lähempänä hintamielessä

Edullisimpia malleja ovat Suzuki V-Strom 800, Honda XL750 Transalp, Yamaha Tenere 700, sisarmallit Benelli TRK 702 ja Rieju Xplora 707, sekä Aprilia Tuareg 660. Tähän seitsikkoon CFMoto istuu hinnoittelumielessä paremmin.

Kun 800 MT-X:ää verrataan edullisempiin kilpailijoihin, alkaa pyörä erottua joukosta selkeämmin. Toki joukossa on erinomaisia vaihtoehtoja, kuten japanilaiskaksikko Tenere 700 ja V-Strom 800, mutta varustelunsa puolesta CFMoto tekee niihin pesäeron.

Yamaha ja Suzukin moottorit vetävät vertoja CFMoton vastaavalle, ja etenkin V-Strom 800:n voimanlähde on säädetty toimimaan adventurepyörässä täydellisyyttä hipoen.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat