18.10.2022

Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – rauhalliselle kuljettajalle

Käyttötesti: Nissan Qashqai kokemuksia

Käyttötestimme aikana tuli selväksi se, että perus-Qashqai on tarkoitettu ennen kaikkea rauhalliselle kuljettajalle. Polttoainetalous kaipaisi lisää sähköapua.

Nissan Qashqain portaaton automaattivaihteisto toimii piskuisen bensaturbon kanssa hyvin yhteen: mitään nykäyksiä ei kiihdytyksessä havaitse. Kevythybridijärjestelmänkin toiminta tuntui alkuun erittäin sivistyneeltä, eli moottori sammui ja käynnistyi pysähdyksissä huomaamattomasti.

Vähitellen, kitkan parantuessa, aloimme kuitenkin havaita jotain kummaa: auto nykäisi tuntuvasti eteenpäin, kun kuljettaja hidasti liikennevaloihin. Säännöllisen epäsäännöllisesti tapahtunut ilmiö, joka sekin saattaa olla kokemattomalle kuljettajalle arveluja herättävä, jatkui aina testin loppuun asti. Samainen ongelma vaivasi jo viimesyksyistä testiautoamme, joten yksilöviasta ei ainakaan ole kyse. Tämän johdosta otaksuimme kyseessä olevan ominaisuuden, jonka kanssa on vain opittava elämään.

Käyttötesti: Nissan Qashqai kokemuksia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiljainen moottori

Moottori on täyskaasukiihdytyksissäkin varsin hiljainen. Ohitukset onnistuvat lievällä vauhdinotolla, mutta erityisen ripeäksi Qashqaita ei voi missään tilanteessa kutsua. Tämä tuntuu esimerkiksi moottoritien kiihdytyskaistalla nykymittapuun mukaan korkeintaan kohtuullisena nopeuden nousuna.

Myös kaupunkiajossa voimansiirrolta kaipaisi hieman tiukempaa otetta. Kiireistä kuskia haittaa risteyksissä se, ettei voimaa aina tule niin paljon kuin kuvittelisi: kaasun pohjaan painamisen ja auton varsinaisen kiihtymisen välillä esiintyy kiusallinen viive.

Moottorijarrutus on niin ikään todella lievää, vaikka vaihteiston asettaisi sporttisempaan DS-asentoon. Pitkissä alamäissä kannattaakin kytkeä vakionopeudensäädin päälle: siinä oleva jarrutoiminto pitää nopeuden kurissa, eikä ylinopeuden vaaraa synny.

Käyttötesti: Nissan Qashqai kokemuksia

Tykkää maantiestä

Korkean auton suuri käytännön ilmanvastus ja maavaran mukanaan tuoma ilman pyörteily auton alla näkyvät vauhdin myötä väistämättä kasvavana bensan menekkinä.

Käyttötestin keskikulutukseksi muodostui 7,3 l/100 km, ja kulutukset vaihtelivat tankkauksittain 6,3 ja 8,3 litran välillä sataa kilometriä kohden. Niin talvi- kuin kesäkaudellakin Qashqai vei vähiten bensiiniä silloin, kun ajo oli maantiepainotteista: tällöin kulutus painui säännöllisesti alle 6,5 l/100 km -tason. Talvisella moottoritienopeudella kulutuksen sai pysymään alle seitsemän litran sadalla, mutta kesänopeusrajoitukset nostivat menoveden menekin jo 7,5 litran tuntumaan ja ylikin, samoin se, jos ”stinttiin” osui paljon taajama-ajoa.

Juuri taajamassa kevythybridi-Qashqai ei pärjää suuremmilla sähkömoottoreilla varustetuille hybrideille, ladattavista autoista puhumattakaan. Mielenkiintoisen vastakohdan, erityisesti talousmielessä, asettavatkin tuore hybridimalli Qashqai e-Power sekä saman merkin uusi täyssähkömalli Ariya.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat