18.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – rauhalliselle kuljettajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme aikana tuli selväksi se, että perus-Qashqai on tarkoitettu ennen kaikkea rauhalliselle kuljettajalle. Polttoainetalous kaipaisi lisää sähköapua. Nissan Qashqain portaaton automaattivaihteisto toimii piskuisen bensaturbon kanssa hyvin yhteen: mitään nykäyksiä ei kiihdytyksessä havaitse. Kevythybridijärjestelmänkin toiminta tuntui alkuun erittäin sivistyneeltä, eli moottori sammui ja käynnistyi pysähdyksissä huomaamattomasti.Vähitellen, kitkan parantuessa, aloimme kuitenkin havaita jotain kummaa: auto nykäisi tuntuvasti eteenpäin, kun kuljettaja hidasti liikennevaloihin. Säännöllisen epäsäännöllisesti tapahtunut ilmiö, joka sekin saattaa olla kokemattomalle kuljettajalle arveluja herättävä, jatkui aina testin loppuun asti. Samainen ongelma vaivasi jo viimesyksyistä testiautoamme, joten yksilöviasta ei ainakaan ole kyse. Tämän johdosta otaksuimme kyseessä olevan ominaisuuden, jonka kanssa on vain opittava elämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen moottoriMoottori on täyskaasukiihdytyksissäkin varsin hiljainen. Ohitukset onnistuvat lievällä vauhdinotolla, mutta erityisen ripeäksi Qashqaita ei voi missään tilanteessa kutsua. Tämä tuntuu esimerkiksi moottoritien kiihdytyskaistalla nykymittapuun mukaan korkeintaan kohtuullisena nopeuden nousuna.Myös kaupunkiajossa voimansiirrolta kaipaisi hieman tiukempaa otetta. Kiireistä kuskia haittaa risteyksissä se, ettei voimaa aina tule niin paljon kuin kuvittelisi: kaasun pohjaan painamisen ja auton varsinaisen kiihtymisen välillä esiintyy kiusallinen viive.Moottorijarrutus on niin ikään todella lievää, vaikka vaihteiston asettaisi sporttisempaan DS-asentoon. Pitkissä alamäissä kannattaakin kytkeä vakionopeudensäädin päälle: siinä oleva jarrutoiminto pitää nopeuden kurissa, eikä ylinopeuden vaaraa synny.Tykkää maantiestäKorkean auton suuri käytännön ilmanvastus ja maavaran mukanaan tuoma ilman pyörteily auton alla näkyvät vauhdin myötä väistämättä kasvavana bensan menekkinä.Käyttötestin keskikulutukseksi muodostui 7,3 l/100 km, ja kulutukset vaihtelivat tankkauksittain 6,3 ja 8,3 litran välillä sataa kilometriä kohden. Niin talvi- kuin kesäkaudellakin Qashqai vei vähiten bensiiniä silloin, kun ajo oli maantiepainotteista: tällöin kulutus painui säännöllisesti alle 6,5 l/100 km -tason. Talvisella moottoritienopeudella kulutuksen sai pysymään alle seitsemän litran sadalla, mutta kesänopeusrajoitukset nostivat menoveden menekin jo 7,5 litran tuntumaan ja ylikin, samoin se, jos ”stinttiin” osui paljon taajama-ajoa.Juuri taajamassa kevythybridi-Qashqai ei pärjää suuremmilla sähkömoottoreilla varustetuille hybrideille, ladattavista autoista puhumattakaan. Mielenkiintoisen vastakohdan, erityisesti talousmielessä, asettavatkin tuore hybridimalli Qashqai e-Power sekä saman merkin uusi täyssähkömalli Ariya.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: miten Volkswagen Tiguan soveltuu tiloiltaan lapsiperheen käyttöön? 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”