18.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – rauhalliselle kuljettajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme aikana tuli selväksi se, että perus-Qashqai on tarkoitettu ennen kaikkea rauhalliselle kuljettajalle. Polttoainetalous kaipaisi lisää sähköapua. Nissan Qashqain portaaton automaattivaihteisto toimii piskuisen bensaturbon kanssa hyvin yhteen: mitään nykäyksiä ei kiihdytyksessä havaitse. Kevythybridijärjestelmänkin toiminta tuntui alkuun erittäin sivistyneeltä, eli moottori sammui ja käynnistyi pysähdyksissä huomaamattomasti.Vähitellen, kitkan parantuessa, aloimme kuitenkin havaita jotain kummaa: auto nykäisi tuntuvasti eteenpäin, kun kuljettaja hidasti liikennevaloihin. Säännöllisen epäsäännöllisesti tapahtunut ilmiö, joka sekin saattaa olla kokemattomalle kuljettajalle arveluja herättävä, jatkui aina testin loppuun asti. Samainen ongelma vaivasi jo viimesyksyistä testiautoamme, joten yksilöviasta ei ainakaan ole kyse. Tämän johdosta otaksuimme kyseessä olevan ominaisuuden, jonka kanssa on vain opittava elämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen moottoriMoottori on täyskaasukiihdytyksissäkin varsin hiljainen. Ohitukset onnistuvat lievällä vauhdinotolla, mutta erityisen ripeäksi Qashqaita ei voi missään tilanteessa kutsua. Tämä tuntuu esimerkiksi moottoritien kiihdytyskaistalla nykymittapuun mukaan korkeintaan kohtuullisena nopeuden nousuna.Myös kaupunkiajossa voimansiirrolta kaipaisi hieman tiukempaa otetta. Kiireistä kuskia haittaa risteyksissä se, ettei voimaa aina tule niin paljon kuin kuvittelisi: kaasun pohjaan painamisen ja auton varsinaisen kiihtymisen välillä esiintyy kiusallinen viive.Moottorijarrutus on niin ikään todella lievää, vaikka vaihteiston asettaisi sporttisempaan DS-asentoon. Pitkissä alamäissä kannattaakin kytkeä vakionopeudensäädin päälle: siinä oleva jarrutoiminto pitää nopeuden kurissa, eikä ylinopeuden vaaraa synny.Tykkää maantiestäKorkean auton suuri käytännön ilmanvastus ja maavaran mukanaan tuoma ilman pyörteily auton alla näkyvät vauhdin myötä väistämättä kasvavana bensan menekkinä.Käyttötestin keskikulutukseksi muodostui 7,3 l/100 km, ja kulutukset vaihtelivat tankkauksittain 6,3 ja 8,3 litran välillä sataa kilometriä kohden. Niin talvi- kuin kesäkaudellakin Qashqai vei vähiten bensiiniä silloin, kun ajo oli maantiepainotteista: tällöin kulutus painui säännöllisesti alle 6,5 l/100 km -tason. Talvisella moottoritienopeudella kulutuksen sai pysymään alle seitsemän litran sadalla, mutta kesänopeusrajoitukset nostivat menoveden menekin jo 7,5 litran tuntumaan ja ylikin, samoin se, jos ”stinttiin” osui paljon taajama-ajoa.Juuri taajamassa kevythybridi-Qashqai ei pärjää suuremmilla sähkömoottoreilla varustetuille hybrideille, ladattavista autoista puhumattakaan. Mielenkiintoisen vastakohdan, erityisesti talousmielessä, asettavatkin tuore hybridimalli Qashqai e-Power sekä saman merkin uusi täyssähkömalli Ariya.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää