18.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: puoli vuotta Nissan Qashqailla – rauhalliselle kuljettajalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestimme aikana tuli selväksi se, että perus-Qashqai on tarkoitettu ennen kaikkea rauhalliselle kuljettajalle. Polttoainetalous kaipaisi lisää sähköapua. Nissan Qashqain portaaton automaattivaihteisto toimii piskuisen bensaturbon kanssa hyvin yhteen: mitään nykäyksiä ei kiihdytyksessä havaitse. Kevythybridijärjestelmänkin toiminta tuntui alkuun erittäin sivistyneeltä, eli moottori sammui ja käynnistyi pysähdyksissä huomaamattomasti.Vähitellen, kitkan parantuessa, aloimme kuitenkin havaita jotain kummaa: auto nykäisi tuntuvasti eteenpäin, kun kuljettaja hidasti liikennevaloihin. Säännöllisen epäsäännöllisesti tapahtunut ilmiö, joka sekin saattaa olla kokemattomalle kuljettajalle arveluja herättävä, jatkui aina testin loppuun asti. Samainen ongelma vaivasi jo viimesyksyistä testiautoamme, joten yksilöviasta ei ainakaan ole kyse. Tämän johdosta otaksuimme kyseessä olevan ominaisuuden, jonka kanssa on vain opittava elämään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljainen moottoriMoottori on täyskaasukiihdytyksissäkin varsin hiljainen. Ohitukset onnistuvat lievällä vauhdinotolla, mutta erityisen ripeäksi Qashqaita ei voi missään tilanteessa kutsua. Tämä tuntuu esimerkiksi moottoritien kiihdytyskaistalla nykymittapuun mukaan korkeintaan kohtuullisena nopeuden nousuna.Myös kaupunkiajossa voimansiirrolta kaipaisi hieman tiukempaa otetta. Kiireistä kuskia haittaa risteyksissä se, ettei voimaa aina tule niin paljon kuin kuvittelisi: kaasun pohjaan painamisen ja auton varsinaisen kiihtymisen välillä esiintyy kiusallinen viive.Moottorijarrutus on niin ikään todella lievää, vaikka vaihteiston asettaisi sporttisempaan DS-asentoon. Pitkissä alamäissä kannattaakin kytkeä vakionopeudensäädin päälle: siinä oleva jarrutoiminto pitää nopeuden kurissa, eikä ylinopeuden vaaraa synny.Tykkää maantiestäKorkean auton suuri käytännön ilmanvastus ja maavaran mukanaan tuoma ilman pyörteily auton alla näkyvät vauhdin myötä väistämättä kasvavana bensan menekkinä.Käyttötestin keskikulutukseksi muodostui 7,3 l/100 km, ja kulutukset vaihtelivat tankkauksittain 6,3 ja 8,3 litran välillä sataa kilometriä kohden. Niin talvi- kuin kesäkaudellakin Qashqai vei vähiten bensiiniä silloin, kun ajo oli maantiepainotteista: tällöin kulutus painui säännöllisesti alle 6,5 l/100 km -tason. Talvisella moottoritienopeudella kulutuksen sai pysymään alle seitsemän litran sadalla, mutta kesänopeusrajoitukset nostivat menoveden menekin jo 7,5 litran tuntumaan ja ylikin, samoin se, jos ”stinttiin” osui paljon taajama-ajoa.Juuri taajamassa kevythybridi-Qashqai ei pärjää suuremmilla sähkömoottoreilla varustetuille hybrideille, ladattavista autoista puhumattakaan. Mielenkiintoisen vastakohdan, erityisesti talousmielessä, asettavatkin tuore hybridimalli Qashqai e-Power sekä saman merkin uusi täyssähkömalli Ariya.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen