Käyttötesti: se kerta, kun Smart teki Volvoa isomman auton

Kuva Aake Kinnunen
Smart #1 Pro Plus

Keltaisen auton maailmassa asiat ovat ennallaan, joten puhutaan hetki toimituksessa piipahtaneesta sisaresta.

Volvo EX30 käyttötestissä ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä, mutta toimituksessa piipahti auton sisarmalli Smartin valikoimasta. Geelyn ja Mercedes-Benzin yhteistyönä nykyisin valmistama Smart perustuu samaan SEA2-perusrakenteeseen ja pitkälti myös samoihin ratkaisuihin esimerkiksi akkujen ja moottorien osalta. Siinä valossa on mielenkiintoista nähdä, miten erilaiseen lopputulokseen on päästy samoista rakennuspalikoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso Smart

Smartin malleista #1 on suorempi sisarmalli Volvolle. Auton akkukoot 49 kWh ja 65 kWh ovat samat kuin Volvossa, samoin 200 kilowatin taka-akselin sähkömoottori. Pro+-varustelulla Smart #1 ottaa hienoisen eron vääntömomentissa, joka nousee 384 newtonmetriin.

Smart #1 Pro Plus

Smart #1 on myös muutaman sentin Volvoa pidempi, reilun sentin kapeampi ja peräti kahdeksan senttiä korkeampi. Onko Volvosta tullut pikkuauto? Toki mittasuhteet tarkoittavat, että #1:n design ei ole yhtä vetävän näköinen kuin Volvo. Pystyjen lasiensa takia Smart vaikuttaa puhelimessa kuvaillulta Miniltä. Muotoiluseikkoihin kuuluu myös se, että Smartissa on karmittomat lasit ja piiloon painuvat ovenkahvat, mitkä kääntynevät talven tullen Volvon eduksi.

Tilavampi tulkinta

Smartissa on myös 10 senttiä pidempi akseliväli kuin EX30:ssä, joten sisätiloihin on haluttu panostaa. Yhdessä korkean katon kanssa #1:n takapenkille mahtuukin selvästi Volvoa paremmin! Tavaratilan litrat ovat samaa luokkaa, joskin Smartissa tilaa voi kasvattaa takapenkkien asentoa vaihtamalla.

Smart #1 Pro Plus

Kuljettajan työpisteellä Smartissa on jälleen eroja. Kompakti mittaristonäyttö kertoo kaiken oleellisen auton tilasta ihan tavallisella paikalla ja suurehko kojelautanäyttö on jätetty tietoviihteen ja älypuhelinpeilauksen rooliin. Smartissa toimintoja on tosin läiskitty ympäriinsä erilaisiin valikoihin vielä Volvoakin vilkkaammin. Ohjauspyörässä on kuitenkin fyysiset painikkeet ja myös muissa kytkimissä suositaan perinteisyyttä.

Smart #1 Pro Plus

Lisäksi Smartissa on avain, jossa on painikkeet keskuslukitukselle ja takaluukulle. Hurraa! Symmetrisen pyöryliäinen avain toki tarvitsee vilkaisun ennen napin painamista, mutta Volvon tulitikkuaskiin verrattuna sisarmalli pärjää tässäkin.

Lisää koeajossa

Palaamme Smart #1:n ajo- ja sähköominaisuuksiin tarkemmin vielä auton koeajossa, mutta jo nopealla vertailulla entisen kääpiöautovalmistajan uusi tuleminen pistää Ruotsi-sisaren koville. Erityisesti, kun tarina jatkuu samankaltaisena vielä hinnoittelussakin.

Smart #1 Pro Plus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat