1.8.2024 Käyttötesti Volvo EX30 Käyttötesti: se kerta, kun Smart teki Volvoa isomman auton Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keltaisen auton maailmassa asiat ovat ennallaan, joten puhutaan hetki toimituksessa piipahtaneesta sisaresta. Volvo EX30 käyttötestissä ei ole tapahtunut mitään ihmeellistä, mutta toimituksessa piipahti auton sisarmalli Smartin valikoimasta. Geelyn ja Mercedes-Benzin yhteistyönä nykyisin valmistama Smart perustuu samaan SEA2-perusrakenteeseen ja pitkälti myös samoihin ratkaisuihin esimerkiksi akkujen ja moottorien osalta. Siinä valossa on mielenkiintoista nähdä, miten erilaiseen lopputulokseen on päästy samoista rakennuspalikoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso SmartSmartin malleista #1 on suorempi sisarmalli Volvolle. Auton akkukoot 49 kWh ja 65 kWh ovat samat kuin Volvossa, samoin 200 kilowatin taka-akselin sähkömoottori. Pro+-varustelulla Smart #1 ottaa hienoisen eron vääntömomentissa, joka nousee 384 newtonmetriin.Smart #1 on myös muutaman sentin Volvoa pidempi, reilun sentin kapeampi ja peräti kahdeksan senttiä korkeampi. Onko Volvosta tullut pikkuauto? Toki mittasuhteet tarkoittavat, että #1:n design ei ole yhtä vetävän näköinen kuin Volvo. Pystyjen lasiensa takia Smart vaikuttaa puhelimessa kuvaillulta Miniltä. Muotoiluseikkoihin kuuluu myös se, että Smartissa on karmittomat lasit ja piiloon painuvat ovenkahvat, mitkä kääntynevät talven tullen Volvon eduksi.Tilavampi tulkintaSmartissa on myös 10 senttiä pidempi akseliväli kuin EX30:ssä, joten sisätiloihin on haluttu panostaa. Yhdessä korkean katon kanssa #1:n takapenkille mahtuukin selvästi Volvoa paremmin! Tavaratilan litrat ovat samaa luokkaa, joskin Smartissa tilaa voi kasvattaa takapenkkien asentoa vaihtamalla.Kuljettajan työpisteellä Smartissa on jälleen eroja. Kompakti mittaristonäyttö kertoo kaiken oleellisen auton tilasta ihan tavallisella paikalla ja suurehko kojelautanäyttö on jätetty tietoviihteen ja älypuhelinpeilauksen rooliin. Smartissa toimintoja on tosin läiskitty ympäriinsä erilaisiin valikoihin vielä Volvoakin vilkkaammin. Ohjauspyörässä on kuitenkin fyysiset painikkeet ja myös muissa kytkimissä suositaan perinteisyyttä.Lisäksi Smartissa on avain, jossa on painikkeet keskuslukitukselle ja takaluukulle. Hurraa! Symmetrisen pyöryliäinen avain toki tarvitsee vilkaisun ennen napin painamista, mutta Volvon tulitikkuaskiin verrattuna sisarmalli pärjää tässäkin.Lisää koeajossaPalaamme Smart #1:n ajo- ja sähköominaisuuksiin tarkemmin vielä auton koeajossa, mutta jo nopealla vertailulla entisen kääpiöautovalmistajan uusi tuleminen pistää Ruotsi-sisaren koville. Erityisesti, kun tarina jatkuu samankaltaisena vielä hinnoittelussakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 26.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: puolivuosittainen vilkaisu pellin alle – Volvo EX30 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 28.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: lasit huurussa ja avaimen paristonvaihtoa toistamiseen – Volvo EX30 7.11.2024 Käyttötesti Miltä Volvo EX30 tuntuu paatuneen volvoilijan mielestä? 31.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: tarkista rengaspaineet, pissapoika ja ohjelmistoversio – Volvo EX30 17.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: avaimetonta vai avaimellista arkea Volvo EX30:n kanssa? 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 18.4.2025 Pyöräily Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Full 10.10 – vääntöä sieltä kovemmasta päästä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous