15.8.2023

Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ja hiekkatien kutsu

Toyota Corolla Cross

Sitä tuntee itsensäkin rallikuskiksi, kun lähtee Toyotalla MM-rallia seuraamaan.

Moottorin käyttötestiauton Toyota Corolla Crossin kilometrien kartuttamiseksi se annettiin alleni, kun olin lähdössä seuraamaan Jyväskylän suurajoja, jota myös salanimellä WRC Secto-rally Finland kutsutaan. Toyotan kannustaminen luonnistuu nelivetoisen liki 200-heppaisen Toyotan ratissa, vaikka korkea ja tilava perheversio onkin. Evästykseksi matkalla käskettiin ottaa kuvia juuttumisesta peltoparkkiin pikisten varrella, runsasta sadetta oli luvassa viikonlopulle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen neliveto

Toyota Corolla Cross on aina nelivetoinen ja Corolla-malliston tehokkaammalla kaksilitraisella bensiinihybridillä varustettu. Neliveto ei ole jatkuva, eikä taka-akselille tule edes kardaaniakselia. Takana on oma 40-heppainen sähkömoottorinsa, joka kytkeytyy vetohommiin automaattisesti järjestelmän havaitessa lipsumista.

Toyota Corolla Cross

Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina nelivedolla, joten edes mitään alkusutaisua ei ehdi havaita. Kiinnijäämisestä ei ollut pelkoa muutenkaan, pahimmin vettyneet pellot oli suljettu rallivieraiden autoilta. Muiden karttelemia syvimpiä mutavellejä etsienkään ongelmia ei tullut, kevyt Corolla nuljui pintakaasulla kuin itsestään takaisin kovemmalle uralle. Maavaraa ei kuitenkaan ole yhtään liikaa, alimpana roikkuva pakoputki ottaa osumaa jo helpoilla metsäautoteillä.

Elektroniset apukuskit

Siirtymätaipaleiden kuulalaakerisoralla ja sateen liukastamalla savipinnalla neliveto kytkeytyy päälle ja pois huomaamattomasti. Elektroniikka jakaa voimaa pyöräkohtaisesti suitsien niin ali- kuin yliohjautumistakin yrittäen arvailla kuskin ajolinjaa. Ajonvakautus sallii pienen luiston ennen puuttumistaan jättäen kuskille onnistumisen tunteen. Odotamme talvea innolla.

Toyota Corolla Cross

Asfaltille siirtyessä huomaa heti autonomisen ajon kehittyneen, tiemaalausten ollessa näkyvät ja loogiset auton kaistallapitoon (LTA) herää luottamus. Ajolinjat ovat juoheat, tosin harmillisesti aina säntillisesti keskellä kaistaa pahimmissa urissa. Pienemmillä teillä kaistavahti (LDA) sen sijaan puuttuu ohjaukseen äkkinäisesti ja voimakkaasti luettuaan tietä väärin. Poiskytkeminen mittariston keskivalikon kautta on turhan monimutkaista ja hidasta jokaisen käynnistyksen jälkeen.

Toinen sydämentykytyksiä aiheuttava avustin on pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (PKSB). Rallipikisten varrelta parkkipaikkaa etsiessä jokainen risu ja heinänkorsi aiheuttaa piippauksen. Niihin ei enää kiinnitä huomiota, koska Toyota piipittää muutenkin koko ajan. Säikähdys tulee vasta äkkipysähdyksestä järjestelmän polkiessa jarrut pohjaan. Sitä ei kuitenkaan haluaisi kytkeä pois, sillä se saattaa joku päivä pelastaa kolhulta tai lapsen yliajolta.

Ralli vai taloudellisuusajo

Toyota Corolla Cross

Corolla Crossin hybridijärjestelmän toiminta ei herätä eikä kaipaa huomiota, se ahkeroi koko ajan taustalla minimoiden bensiinikulutusta. Mittaristo näyttää sähköajon osuutta prosentteina ajetusta ajasta, ajetusta matkasta lukema ei olisi yhtä mairitteleva. Moottoritiellä sähköajoa ei juuri tule, mutta vaikkapa pääkaupunkimme tietöiden ja punaisten aaltojen jumittamassa liikenteessä 90 % saavuttaminen on mahdollista. Yleensä pyöritään 50 % molemmin puolin.

Litroiksi muutettuna pikkuteillä pihtailu palkitaan nelosella alkavilla lukemilla, moottoritienopeudet puolestaan kuutosella. Ralliturneella kilometrejä tuli 720 ja lopputankkaus oli 35,2 litraa, jotka kertovat samalla auton tankin koon ja toimintamatkan. Kulutus 4,9 l/100km on erinomainen lukema tehokkaalle nelivetoiselle korkealle autolle. Ehkäpä vauhtia ruuhkaisilla siirtymillä ei ollutkaan ihan niin paljon, kuin kuski mielellään muistelisi.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat