15.8.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross ja hiekkatien kutsu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sitä tuntee itsensäkin rallikuskiksi, kun lähtee Toyotalla MM-rallia seuraamaan. Moottorin käyttötestiauton Toyota Corolla Crossin kilometrien kartuttamiseksi se annettiin alleni, kun olin lähdössä seuraamaan Jyväskylän suurajoja, jota myös salanimellä WRC Secto-rally Finland kutsutaan. Toyotan kannustaminen luonnistuu nelivetoisen liki 200-heppaisen Toyotan ratissa, vaikka korkea ja tilava perheversio onkin. Evästykseksi matkalla käskettiin ottaa kuvia juuttumisesta peltoparkkiin pikisten varrella, runsasta sadetta oli luvassa viikonlopulle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen nelivetoToyota Corolla Cross on aina nelivetoinen ja Corolla-malliston tehokkaammalla kaksilitraisella bensiinihybridillä varustettu. Neliveto ei ole jatkuva, eikä taka-akselille tule edes kardaaniakselia. Takana on oma 40-heppainen sähkömoottorinsa, joka kytkeytyy vetohommiin automaattisesti järjestelmän havaitessa lipsumista.Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina nelivedolla, joten edes mitään alkusutaisua ei ehdi havaita. Kiinnijäämisestä ei ollut pelkoa muutenkaan, pahimmin vettyneet pellot oli suljettu rallivieraiden autoilta. Muiden karttelemia syvimpiä mutavellejä etsienkään ongelmia ei tullut, kevyt Corolla nuljui pintakaasulla kuin itsestään takaisin kovemmalle uralle. Maavaraa ei kuitenkaan ole yhtään liikaa, alimpana roikkuva pakoputki ottaa osumaa jo helpoilla metsäautoteillä.Elektroniset apukuskitSiirtymätaipaleiden kuulalaakerisoralla ja sateen liukastamalla savipinnalla neliveto kytkeytyy päälle ja pois huomaamattomasti. Elektroniikka jakaa voimaa pyöräkohtaisesti suitsien niin ali- kuin yliohjautumistakin yrittäen arvailla kuskin ajolinjaa. Ajonvakautus sallii pienen luiston ennen puuttumistaan jättäen kuskille onnistumisen tunteen. Odotamme talvea innolla.Asfaltille siirtyessä huomaa heti autonomisen ajon kehittyneen, tiemaalausten ollessa näkyvät ja loogiset auton kaistallapitoon (LTA) herää luottamus. Ajolinjat ovat juoheat, tosin harmillisesti aina säntillisesti keskellä kaistaa pahimmissa urissa. Pienemmillä teillä kaistavahti (LDA) sen sijaan puuttuu ohjaukseen äkkinäisesti ja voimakkaasti luettuaan tietä väärin. Poiskytkeminen mittariston keskivalikon kautta on turhan monimutkaista ja hidasta jokaisen käynnistyksen jälkeen.Toinen sydämentykytyksiä aiheuttava avustin on pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (PKSB). Rallipikisten varrelta parkkipaikkaa etsiessä jokainen risu ja heinänkorsi aiheuttaa piippauksen. Niihin ei enää kiinnitä huomiota, koska Toyota piipittää muutenkin koko ajan. Säikähdys tulee vasta äkkipysähdyksestä järjestelmän polkiessa jarrut pohjaan. Sitä ei kuitenkaan haluaisi kytkeä pois, sillä se saattaa joku päivä pelastaa kolhulta tai lapsen yliajolta.Ralli vai taloudellisuusajoCorolla Crossin hybridijärjestelmän toiminta ei herätä eikä kaipaa huomiota, se ahkeroi koko ajan taustalla minimoiden bensiinikulutusta. Mittaristo näyttää sähköajon osuutta prosentteina ajetusta ajasta, ajetusta matkasta lukema ei olisi yhtä mairitteleva. Moottoritiellä sähköajoa ei juuri tule, mutta vaikkapa pääkaupunkimme tietöiden ja punaisten aaltojen jumittamassa liikenteessä 90 % saavuttaminen on mahdollista. Yleensä pyöritään 50 % molemmin puolin.Litroiksi muutettuna pikkuteillä pihtailu palkitaan nelosella alkavilla lukemilla, moottoritienopeudet puolestaan kuutosella. Ralliturneella kilometrejä tuli 720 ja lopputankkaus oli 35,2 litraa, jotka kertovat samalla auton tankin koon ja toimintamatkan. Kulutus 4,9 l/100km on erinomainen lukema tehokkaalle nelivetoiselle korkealle autolle. Ehkäpä vauhtia ruuhkaisilla siirtymillä ei ollutkaan ihan niin paljon, kuin kuski mielellään muistelisi.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäyttötesti: Toyota Corolla Cross on meillä kesästä talveen Käyttötesti: Corolla Cross teki meille toyotat! Koeajo: Toyota Corolla Cross on suosikkiainesten yhdistelmä Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle