9.11.2023

Käyttötesti: Toyota Corolla Cross kengitettiin kitkoilla

Kuva Jussi Saarinen

Toyota Corolla Cross -käyttötestiautomme varustettiin talvea varten – milläs muulla kuin talvirenkailla. Hyvä niin, sillä ne tulivat saman tien tarpeeseen.

Lämpimän syksyn – kuten tämänvuotisen – jälkeen talvi tuntuu yllättävän autoilijat tavallistakin äkillisemmin. Kun ensimmäiset liukkaat levittäytyvät, rengasliikkeet ovat tilapäisen tukoksen vallassa, pyörät piilossa hotellissa ja vaihtotyö lykkääntyy – ja jos on kuitenkin ajettava, liikenteeseen liitytään reilulla alinopeudella, eikä tosipaikan tullen sekään tuo turvaa.

Meillä Moottorissa tällaiseen säätämiseen ei ole varaa, sillä käyttötestiautolle on kurottava kilometrejä säästä riippumatta. Nastattomilla talvirenkailla – jollaiset oli luvassa myös Toyota Corolla Crossiin – käyttöönotto on sitä paitsi nastarenkaita joustavampaa: kitkathan voi asentaa alle hyvissä ajoin jo siitäkin syystä, sillä kesärenkaan pito heikkenee dramaattisesti sitä mukaa, mitä lähemmäs nollaa asfaltin lämpötila vajoaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dunlopeista Hakkapeliittoihin

Toyotamme alla pyörivät silti vielä lokakuun alkupuolellakin kesärenkaat. Kestopäällyste oli vielä kohtuullisen lämmintä ja autolle tehtiin sarja erilaisia kulutus- ja suorituskykykokeita, kun pitoa vielä riitti.

Siinä sivussa tarkkailimme kuitenkin huolellisesti sääennusteita, ja sitten, kuun viimeistä viikonloppua lähestyttäessä, alkoi olla tosi kyseessä: lämpötila laskisi pakkaselle, ja myös paikallisista lumikuuroista varoitettiin. Kun vielä edessä oli pitkä maantiematka läntiseen Suomeen, renkaanvaihto oli pakko suorittaa.

Otimme yhteyttä Toyotan maahantuojaan, jonka kanssa oli jo aiemmin sovittu tulevien talvikiekkojen merkistä ja mallista: alle vaihdettiin Nokian Hakkapeliitta R5:t, jotka ovat menestyneet rengastesteissämme erinomaisesti niin tänä kuin viimekin vuonna.

Kitkat edustavat samaa kokoa 225/50 R18 kuin varastoon siirretyt Dunlop SP Sport Maxx 050 -kesäkiekotkin – ainoastaan kevytmetallivanteiden design on hieman erilainen, mutta musta/hopea-sävyisenä yhtä lailla auton ulkoväriin sopiva.

Pitää peilijäälläkin

Tien päällä kitkarenkaiden olemassaolo välittyi heti alhaisempana rengasmeluna, mikä oli luonnollisesti odotettua. Samalla bensiinimoottorin jo aiemmin voimakkaana esiintynyt käyntiääni kuulosti nyt kiihdytyksissä vieläkin kovemmalta; onneksi mourunta häipyy tasakaasulla käytännössä olemattomiin.

Ajettavuuteen talvirenkaat eivät – pitkälti Corolla Crossin kepeästi ohjauksesta johtuen – tuoneet juuri mitään muutosta suuntaan tai toiseen, eli meno on edelleen varsin vakaata ja vaivatonta.

Edellä mainitulla maantiesiivulla Hakkapeliitat joutuivat heti tosipaikan eteen, kun hidasta ajoneuvoa ohitettaessa tie osoittautuikin yhtäkkiä peilijäiseksi. Sen kummempaa dramatiikkaa tilanteeseen ei sisältynyt, mutta tulipahan kokeiltua nokialaisten jääpitoa – kaistaa vaihdettaessa etupyörien lievä luisto alkoi rauhallisesti ja jatkui siitä sitten takapyörille talttuen miltei välittömästi itsestään. Auton ajonvakautuskaan ei aktivoitunut, tai ainakaan sähköaivot eivät välittäneet työskennellessään minkäänlaista sivujuonnetta kuljettajan aisteihin. Kas: juuri tämän takia meillä Suomessa käytetään kunnollisia pohjoismaisia talvirenkaita, ja ne kannattaa vaihtaa ajoissa alle.

Käyttötesti jatkuu nyt pysyviä lumikelejä odotellen, joiden myötä myös hybridijärjestelmän nivelakseliton neliveto pääsee aitomeikäläisiin kokeisiin. Eli antaa vaan tulla sitä valkeaa taivaalta Etelä-Suomeenkin – Corolla Crossimme on valmiina.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat