16.1.2024

Käyttötesti: Toyota Corolla Cross lämpiää nopeasti, mutta tuulilasi huurtuu

Talvikelit ovat olleet Toyota Corolla Cross -hybridille sekä suotuisia että haastavia.

Käyttötestiemme kenties kiinnostavinta antia on se, kun ilma kylmenee ja todellinen taisto suomalaisia ajo-olososuhteita vastaan alkaa. Tällöin päähuomio kiinnittyy siihen, mitä uusia piirteitä talvi tuo esiin testiauton lämmityslaitteesta, ajettavuudesta ja etenemiskyvystä ynnä varusteista sekä lukuisista pienemmistä yksityiskohdista.

Tämä talvi on tietysti ollut testaajan kannalta otollinen, sillä niin lumisenttimetrejä kuin miinusasteita on totisesti riittänyt. Toyota Corolla Cross -hybridillä on tätä kirjoitettaessa ajettu kaikkiaan 24 000 kilometrin verran, mistä talvirengaskausi on napannut vajaan seitsemän tuhannen kilometrin siivun. Jo talvirenkaisiin vaihdon yhteydessä kerroimme joitakin tuntumia ajettavuudesta, ja lisää näitä on luvassa seuraavaan väliraporttiin: nyt keskitymme auton lämpiämiseen pakkaskeleillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät lämmittimet

Aluksi kiitokset Corolla Crossin sähkölämmittimistä. Niin ohjauspyörän kuin istuinten lämmitykset toimivat nopeasti ja pehmeästi, eli niitä ei tarvitse ihan heti kytkeä päältä liian äkkinäisen grillaamisen pelossa. Pakkaskelillä itse asiassa riittää, että istuimen lämmityksen napsauttaa jonkin ajan kuluttua HI-asennosta LO-asentoon, jolloin sopivaa lämpöä välittyy kehoon koko ajomatkalle.

Ratin lämmitys puolestaan ulottuu vain ohjauspyörän sivuille, mikä jättää kehän ylä- ja alaosat kylmiksi – mutta talvihansikkaat kädessä tästä ei ole suurta haittaa.

Lämmittimien käyttö on suorastaan ylivertaisen helppoa, sillä ratin paino- ja istuinten keinukytkimet tuntee sormillaan laskematta katsetta tiestä, ja mekaanisten kytkimien hyödyllinen puoli on sekin, että lämppärit voi laittaa valmiiksi päälle seuraavaa kylmäkäynnistystä varten. Monista nykyautoista tuttua kosketusnäytön sohimista kesken ajon ei ole siis todellakaan tullut ikävä. Toyotassa tämäkään ei tosin muodostaisi ylitsepääsemätöntä estettä, sillä näytön näplääminen sujuu myös talvihansikkaat kädessä.

Kuumaa piisaa, mutta...

Myös lämmityslaite pelaa oikeastaan odotettuakin paremmin, mitä itse lämpiämiseen tulee. Odotuksena nimittäin oli, ettei polttoainepihi hybridi ilman erillistä lisälämmityslaitetta olisi kovin kuuma kaveri kovemmilla pakkasilla, mutta todellisuus on osoittanut toista: Corolla Cross lämpiää nopeasti jo taajama-ajossa, ja kymmenen minuutin ajon jälkeen tekee jo mieli keventää raskasta talvivaatetusta.

Sen sijaan huurteenpoistossa on ollut toivomisen varaa. Kesäkaudella automaatti-ilmastointi pelasi kuten pitikin, mutta syksyn kosteiden kelien tulle havaitsimme ajoittain, että tuulilasin yläreuna huurtuu normaalia voimakkaammin.

Talvella tämä ilmiö vahvistui: nollakelillä edes sadan kilometrin ajo ei aina riitä pitämään tuulilasia täysin avoinna, vaikka puhaltimen esiasetuksen kytkee Fast- eli tehokkaimpaan tasoon. Kuivemmalla pakkaskelillä tuo huuru muuttuu jääksi, ja jälleen on turvauduttava lämmityslaitteen käsikäyttöön ilmanjakoa vahvemmin tuulilasille säätämällä ja/tai puhallinnopeutta edelleen nostamalla.

Koska huurre ja jää pysyttelevät tuulilasin yläreunassa, varsinaista näkyvyysongelmaa ei suoraan eteen ole syntynyt, mutta eräällä moottoritiematkalla parinkymmenen asteen pakkasessa sivulasin auki pysyminen oli jo siinä ja siinä, kuten oheinen kuvakin todistaa.

Esilämmitys epäilemättä auttaa asiaan, ja jos auto on ollut yön kylmässä tallissa, huurtumisongelma vaikuttaisi kaikkoavan – mutta koska sitä aika ajoin esiintyy, lienee joka tapauksessa selvää, ettei Corolla Crossin etulaseille kulkeudu aivan sellaista määrää kuumaa ilmaa, mikä meikäläisissä olosuhteissa olisi riittävää.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Otso Saarinen ja Jussi Saarinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat