16.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross lämpiää nopeasti, mutta tuulilasi huurtuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvikelit ovat olleet Toyota Corolla Cross -hybridille sekä suotuisia että haastavia. Käyttötestiemme kenties kiinnostavinta antia on se, kun ilma kylmenee ja todellinen taisto suomalaisia ajo-olososuhteita vastaan alkaa. Tällöin päähuomio kiinnittyy siihen, mitä uusia piirteitä talvi tuo esiin testiauton lämmityslaitteesta, ajettavuudesta ja etenemiskyvystä ynnä varusteista sekä lukuisista pienemmistä yksityiskohdista.Tämä talvi on tietysti ollut testaajan kannalta otollinen, sillä niin lumisenttimetrejä kuin miinusasteita on totisesti riittänyt. Toyota Corolla Cross -hybridillä on tätä kirjoitettaessa ajettu kaikkiaan 24 000 kilometrin verran, mistä talvirengaskausi on napannut vajaan seitsemän tuhannen kilometrin siivun. Jo talvirenkaisiin vaihdon yhteydessä kerroimme joitakin tuntumia ajettavuudesta, ja lisää näitä on luvassa seuraavaan väliraporttiin: nyt keskitymme auton lämpiämiseen pakkaskeleillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät lämmittimetAluksi kiitokset Corolla Crossin sähkölämmittimistä. Niin ohjauspyörän kuin istuinten lämmitykset toimivat nopeasti ja pehmeästi, eli niitä ei tarvitse ihan heti kytkeä päältä liian äkkinäisen grillaamisen pelossa. Pakkaskelillä itse asiassa riittää, että istuimen lämmityksen napsauttaa jonkin ajan kuluttua HI-asennosta LO-asentoon, jolloin sopivaa lämpöä välittyy kehoon koko ajomatkalle.Ratin lämmitys puolestaan ulottuu vain ohjauspyörän sivuille, mikä jättää kehän ylä- ja alaosat kylmiksi – mutta talvihansikkaat kädessä tästä ei ole suurta haittaa.Lämmittimien käyttö on suorastaan ylivertaisen helppoa, sillä ratin paino- ja istuinten keinukytkimet tuntee sormillaan laskematta katsetta tiestä, ja mekaanisten kytkimien hyödyllinen puoli on sekin, että lämppärit voi laittaa valmiiksi päälle seuraavaa kylmäkäynnistystä varten. Monista nykyautoista tuttua kosketusnäytön sohimista kesken ajon ei ole siis todellakaan tullut ikävä. Toyotassa tämäkään ei tosin muodostaisi ylitsepääsemätöntä estettä, sillä näytön näplääminen sujuu myös talvihansikkaat kädessä.Kuumaa piisaa, mutta...Myös lämmityslaite pelaa oikeastaan odotettuakin paremmin, mitä itse lämpiämiseen tulee. Odotuksena nimittäin oli, ettei polttoainepihi hybridi ilman erillistä lisälämmityslaitetta olisi kovin kuuma kaveri kovemmilla pakkasilla, mutta todellisuus on osoittanut toista: Corolla Cross lämpiää nopeasti jo taajama-ajossa, ja kymmenen minuutin ajon jälkeen tekee jo mieli keventää raskasta talvivaatetusta.Sen sijaan huurteenpoistossa on ollut toivomisen varaa. Kesäkaudella automaatti-ilmastointi pelasi kuten pitikin, mutta syksyn kosteiden kelien tulle havaitsimme ajoittain, että tuulilasin yläreuna huurtuu normaalia voimakkaammin.Talvella tämä ilmiö vahvistui: nollakelillä edes sadan kilometrin ajo ei aina riitä pitämään tuulilasia täysin avoinna, vaikka puhaltimen esiasetuksen kytkee Fast- eli tehokkaimpaan tasoon. Kuivemmalla pakkaskelillä tuo huuru muuttuu jääksi, ja jälleen on turvauduttava lämmityslaitteen käsikäyttöön ilmanjakoa vahvemmin tuulilasille säätämällä ja/tai puhallinnopeutta edelleen nostamalla.Koska huurre ja jää pysyttelevät tuulilasin yläreunassa, varsinaista näkyvyysongelmaa ei suoraan eteen ole syntynyt, mutta eräällä moottoritiematkalla parinkymmenen asteen pakkasessa sivulasin auki pysyminen oli jo siinä ja siinä, kuten oheinen kuvakin todistaa.Esilämmitys epäilemättä auttaa asiaan, ja jos auto on ollut yön kylmässä tallissa, huurtumisongelma vaikuttaisi kaikkoavan – mutta koska sitä aika ajoin esiintyy, lienee joka tapauksessa selvää, ettei Corolla Crossin etulaseille kulkeudu aivan sellaista määrää kuumaa ilmaa, mikä meikäläisissä olosuhteissa olisi riittävää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Otso Saarinen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja