16.1.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross lämpiää nopeasti, mutta tuulilasi huurtuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvikelit ovat olleet Toyota Corolla Cross -hybridille sekä suotuisia että haastavia. Käyttötestiemme kenties kiinnostavinta antia on se, kun ilma kylmenee ja todellinen taisto suomalaisia ajo-olososuhteita vastaan alkaa. Tällöin päähuomio kiinnittyy siihen, mitä uusia piirteitä talvi tuo esiin testiauton lämmityslaitteesta, ajettavuudesta ja etenemiskyvystä ynnä varusteista sekä lukuisista pienemmistä yksityiskohdista.Tämä talvi on tietysti ollut testaajan kannalta otollinen, sillä niin lumisenttimetrejä kuin miinusasteita on totisesti riittänyt. Toyota Corolla Cross -hybridillä on tätä kirjoitettaessa ajettu kaikkiaan 24 000 kilometrin verran, mistä talvirengaskausi on napannut vajaan seitsemän tuhannen kilometrin siivun. Jo talvirenkaisiin vaihdon yhteydessä kerroimme joitakin tuntumia ajettavuudesta, ja lisää näitä on luvassa seuraavaan väliraporttiin: nyt keskitymme auton lämpiämiseen pakkaskeleillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät lämmittimetAluksi kiitokset Corolla Crossin sähkölämmittimistä. Niin ohjauspyörän kuin istuinten lämmitykset toimivat nopeasti ja pehmeästi, eli niitä ei tarvitse ihan heti kytkeä päältä liian äkkinäisen grillaamisen pelossa. Pakkaskelillä itse asiassa riittää, että istuimen lämmityksen napsauttaa jonkin ajan kuluttua HI-asennosta LO-asentoon, jolloin sopivaa lämpöä välittyy kehoon koko ajomatkalle.Ratin lämmitys puolestaan ulottuu vain ohjauspyörän sivuille, mikä jättää kehän ylä- ja alaosat kylmiksi – mutta talvihansikkaat kädessä tästä ei ole suurta haittaa.Lämmittimien käyttö on suorastaan ylivertaisen helppoa, sillä ratin paino- ja istuinten keinukytkimet tuntee sormillaan laskematta katsetta tiestä, ja mekaanisten kytkimien hyödyllinen puoli on sekin, että lämppärit voi laittaa valmiiksi päälle seuraavaa kylmäkäynnistystä varten. Monista nykyautoista tuttua kosketusnäytön sohimista kesken ajon ei ole siis todellakaan tullut ikävä. Toyotassa tämäkään ei tosin muodostaisi ylitsepääsemätöntä estettä, sillä näytön näplääminen sujuu myös talvihansikkaat kädessä.Kuumaa piisaa, mutta...Myös lämmityslaite pelaa oikeastaan odotettuakin paremmin, mitä itse lämpiämiseen tulee. Odotuksena nimittäin oli, ettei polttoainepihi hybridi ilman erillistä lisälämmityslaitetta olisi kovin kuuma kaveri kovemmilla pakkasilla, mutta todellisuus on osoittanut toista: Corolla Cross lämpiää nopeasti jo taajama-ajossa, ja kymmenen minuutin ajon jälkeen tekee jo mieli keventää raskasta talvivaatetusta.Sen sijaan huurteenpoistossa on ollut toivomisen varaa. Kesäkaudella automaatti-ilmastointi pelasi kuten pitikin, mutta syksyn kosteiden kelien tulle havaitsimme ajoittain, että tuulilasin yläreuna huurtuu normaalia voimakkaammin.Talvella tämä ilmiö vahvistui: nollakelillä edes sadan kilometrin ajo ei aina riitä pitämään tuulilasia täysin avoinna, vaikka puhaltimen esiasetuksen kytkee Fast- eli tehokkaimpaan tasoon. Kuivemmalla pakkaskelillä tuo huuru muuttuu jääksi, ja jälleen on turvauduttava lämmityslaitteen käsikäyttöön ilmanjakoa vahvemmin tuulilasille säätämällä ja/tai puhallinnopeutta edelleen nostamalla.Koska huurre ja jää pysyttelevät tuulilasin yläreunassa, varsinaista näkyvyysongelmaa ei suoraan eteen ole syntynyt, mutta eräällä moottoritiematkalla parinkymmenen asteen pakkasessa sivulasin auki pysyminen oli jo siinä ja siinä, kuten oheinen kuvakin todistaa.Esilämmitys epäilemättä auttaa asiaan, ja jos auto on ollut yön kylmässä tallissa, huurtumisongelma vaikuttaisi kaikkoavan – mutta koska sitä aika ajoin esiintyy, lienee joka tapauksessa selvää, ettei Corolla Crossin etulaseille kulkeudu aivan sellaista määrää kuumaa ilmaa, mikä meikäläisissä olosuhteissa olisi riittävää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Otso Saarinen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää