22.6.2023

Käyttötesti: Toyota Corolla Cross on meillä kesästä talveen

Uusin käyttötestiautomme on hybridikatumaasturi Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i Launch Edition. Ensi talveen mennessä nähdään, onko valmistaja onnistunut pahimman kilpailijansa Nissanin lailla.

Se oli oikeastaan arkirakkautta ensi silmäyksellä. Miltei välittömästi kun uusi Toyota Corolla Cross esiteltiin, teimme päätöksen auton ottamisesta mukaan Moottorin käyttötestiin. Asiaa ei tarvinnut sen kummemmin pohdiskella, sillä samanmerkkinen ja miltei -mallinenkin henkilöauto – siis perus-Corolla – on vuosikymmenet ollut yksi Suomen myydyimmistä.

Corollalle kiilaa on puolestaan viimeisen 15 vuoden aikana lyönyt eräs katumaasturi nimeltään Nissan Qashqai…

No, saatattekin arvata yhteyden: Corolla Crossin voi nähdä tavallaan näiden kahden auton yhdistelmänä, eli Toyota on viimein lähtenyt kompaktien korkeiden korien saralla suoraan kilpaan Nissanin kanssa.

Ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, mutta ainakin tämän hetken perstuntumalla vaikuttaisi siltä, että mökkikansalle käytännöllinen katumaasturikori yhdistettynä legendaariseen mallinimeen ei voi tuottaa muuta kuin menestystä markkinoilla.

Corolla Crossin suosiosta kertoo ehkä sekin, että sopivan autoyksilön saaminen käyttötestiin otti hieman odotettua enemmän aikaa. Mutta tässä se nyt lopulta on koko komeudessaan – mustana, nelivetoisena ja Launch Edition -varustetasolla ryyditettynä. Auto on täysin vakiovarusteinen tuota metalliväriänsä lukuun ottamatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Qashqai mittapuuna

Edellä mainittu Qashqai toimii tietynlaisena mittapuuna Corolla Crossille myös käyttötestiämme ajatellen. Tuoretta kokemusta toimituksesta löytyy, sillä Nissan läpäisi puolen vuoden ajorupeamansa kesällä 2022.

Ainakin kulutuslukemien odotamme nyt asettuvan tuntuvasti alhaisemmiksi, sillä Qashqain kevythybriditekniikan sijaan Corolla Cross on tuttuun Toyota-tapaan toteutettu ”oikeana” hybridinä. Mielenkiintoa lisää se, että kyseessä on niin kutsuttu viidennen sukupolven hybriditekniikka, joka Crossin lisäksi esiteltiin viime kesänä myös perus-Corollaan.

Kehitystyötä on tehty muun muassa komponenttien keventämisen suhteen, ja entistä pienemmän kulutuksen ohella myös voimaa on tullut lisää. Ajamisen vaivattomuuden kaikilla keleillä pitäisi olla viimeistä piirtoa myöten kunnossa, onhan Toyotan hybriditekniikan voimansiirto aina portaatonta mallia.

Qashqain tilankäyttö sai käyttötestissämme kiitosta, eli tässäkin mielessä Corolla Crossilla on kovat paineet. Autojen kaikki ulkomitat ja akseliväli ovat parin–kolmen sentin sisällä toisistaan, joten on havainnollista kokea käytännössä, mihin Toyotan hyötysentit on asemoitu.

Corolla kirittäjänä

Polttonesteen kulutus on tarkan seurannan kohteena käyttötestin aikana – myös sisarmalliin verrattuna. Aiemmissa testeissämme Corolla Hybrid on nimittäin osoittautunut jo edellisellä hybriditekniikallaan etenkin taajama-ajossa huipputaloudelliseksi. Miten käy Crossin, kun kori on korkeampi ja nopeus nostetaan meikäläisen 120 km/h -moottoritietahdin mukaiseksi?

Ja tietenkin se, että kyseessä on ikiluotettavan auton maineessa oleva Toyota, tuo mukaan oman lisämausteensa. Koska eihän siinä voi olla yhtään vikaa tai edes häiriötä, eihän? Ylimääräisiä paineita ei silti ole syytä luoda. Epäluotettavuuskierrettä emme odota, vaan ennen kaikkea mutkatonta arkiajoa.

Käyttötestiemme jo vakiintuneessa tahdissa tulemme raportoimaan Corolla Crossin käänteistä säännöllisesti nettisivuillamme. Auto on meillä hieman pidempään kuin yleensä eli noin kahdeksan kuukauden ajan, joten talvi- ja nelivetokokemuksiakin ehtii ennen loppuraporttia karttua.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat