21.11.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross – tuunatut isoäiti-Sloggit istuvat mukavasti Teksti Tuomas Rajala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suvitettu Corolla yllättää toimittajan, joka ei ollut varautunut pitämään tylsästä crossover-mallista. Toyota Corolla on kautta aikain myydyin automalli maailmassa. Vuonna 1966 alkanut tenho ei siis ole haihtunut, vaikka tuote ympärillä onkin muuttunut. Corolla on ja pysyy, mutta kuinka kauan? Tuon kysymyksen äärellä japanilaistehdas lienee pyörinyt ennen Cross-version julkaisua.Corolla Cross on yksinkertaistettuna enemmän kutistettu RAV4 kuin korotettu Corolla. Vaikka nimi viittaa emomalliin, on todellisuus jotain muuta. Corolla-nimen käyttö uuden trendikkäämmän mallin kohdalla on ymmärrettävä, sillä kyseessä on tuotemerkki, jollaisen rakentaminen alusta alkaen olisi valtaisa haaste.Toyota on tullut kauas 2000-luvun puolivälin ajotuntumasta. Omistin aikanaan vuoden 2005 Corolla Verson, jonka ohjaimiin hyppääminen joka kerta hieman lannistava kokemus. Seiskapaikkainen auto oli arkinen, vaatimaton ja mitäänsanomaton. Mutta luotettava kuin mikä.Corolla ei ole koskaan ollut sieltä automaailman rouheimmasta päästä, ei ajotuntumaltaan, saati voimalinjaltaan. Crossissa on kuitenkin paljon ominaisuuksia, jotka viehättävät, yllättävät, ja jopa järkyttävät. Ensimmäinen pasmat sekaisin laittava fakta on se, että käyttötesti-Corollan suorituskyky on suorastaan huima.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCorotettu Corolla CiihtyyToyotan viidennen sukupolven hybriditekniikan ansiosta Corollassa on yllättävästi potkua. 197 hevosvoimaa viedään vetäville pyörille portaattoman automaattivaihteiston välityksellä. Yleensä portaattomat vaihteistot eivät lukeudu suosikkilistalleni, mutta Corolla Crossin kohdalla on tehtävä poikkeus. Auto on ripeä ja voimantunne välitön. 0–100 km/h kiihtyvyys on 7,6 sekuntia. Mitä ihmettä Corollalle on tapahtunut?Hybridivoimalinja reagoi kaasun painallukseen viiveettä. Kun kaasupolkimen tyrkkää kohti konehuonetta, ampaisee Cross kohti horisonttia. Polttomoottorin viive on onnistuttu hukkaamaan yhtälöstä sähkömoottorin turvin, ja hybriditekniikka tekee juuri sen, mikä polttiksesta uupuu. Tästä voisi moni muu täyshybridejä valmistava taho ottaa oppia.Corolla Cross on auto, josta tykkääminen yllättää. Perinteisesti Qashqai-luokan perusautot eivät juuri puhuttele, mutta isoäiti-Sloggit on onnistuttu tässä tapauksessa tuunaamaan sellaisiksi, että seksiä löytyy hieman yllättäen sieltä mistä sitä ei odottaisi.Voimalinjan lisäksi toinen ilahduttava seikka on tietoviihdejärjestelmän päivitys, jonka ansiosta Toyota järjestelmä on samalla tasolla monen muun valmistajan kanssa. Tämä ei ole ollut merkillä itsestäänselvyys. Esimerkiksi Apple Car Play toimii langattomasti ja ilman äänen pätkimisiä. Toyota on vihdoin tullut 2020-luvulle.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin