21.11.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Toyota Corolla Cross – tuunatut isoäiti-Sloggit istuvat mukavasti Teksti Tuomas Rajala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suvitettu Corolla yllättää toimittajan, joka ei ollut varautunut pitämään tylsästä crossover-mallista. Toyota Corolla on kautta aikain myydyin automalli maailmassa. Vuonna 1966 alkanut tenho ei siis ole haihtunut, vaikka tuote ympärillä onkin muuttunut. Corolla on ja pysyy, mutta kuinka kauan? Tuon kysymyksen äärellä japanilaistehdas lienee pyörinyt ennen Cross-version julkaisua.Corolla Cross on yksinkertaistettuna enemmän kutistettu RAV4 kuin korotettu Corolla. Vaikka nimi viittaa emomalliin, on todellisuus jotain muuta. Corolla-nimen käyttö uuden trendikkäämmän mallin kohdalla on ymmärrettävä, sillä kyseessä on tuotemerkki, jollaisen rakentaminen alusta alkaen olisi valtaisa haaste.Toyota on tullut kauas 2000-luvun puolivälin ajotuntumasta. Omistin aikanaan vuoden 2005 Corolla Verson, jonka ohjaimiin hyppääminen joka kerta hieman lannistava kokemus. Seiskapaikkainen auto oli arkinen, vaatimaton ja mitäänsanomaton. Mutta luotettava kuin mikä.Corolla ei ole koskaan ollut sieltä automaailman rouheimmasta päästä, ei ajotuntumaltaan, saati voimalinjaltaan. Crossissa on kuitenkin paljon ominaisuuksia, jotka viehättävät, yllättävät, ja jopa järkyttävät. Ensimmäinen pasmat sekaisin laittava fakta on se, että käyttötesti-Corollan suorituskyky on suorastaan huima.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCorotettu Corolla CiihtyyToyotan viidennen sukupolven hybriditekniikan ansiosta Corollassa on yllättävästi potkua. 197 hevosvoimaa viedään vetäville pyörille portaattoman automaattivaihteiston välityksellä. Yleensä portaattomat vaihteistot eivät lukeudu suosikkilistalleni, mutta Corolla Crossin kohdalla on tehtävä poikkeus. Auto on ripeä ja voimantunne välitön. 0–100 km/h kiihtyvyys on 7,6 sekuntia. Mitä ihmettä Corollalle on tapahtunut?Hybridivoimalinja reagoi kaasun painallukseen viiveettä. Kun kaasupolkimen tyrkkää kohti konehuonetta, ampaisee Cross kohti horisonttia. Polttomoottorin viive on onnistuttu hukkaamaan yhtälöstä sähkömoottorin turvin, ja hybriditekniikka tekee juuri sen, mikä polttiksesta uupuu. Tästä voisi moni muu täyshybridejä valmistava taho ottaa oppia.Corolla Cross on auto, josta tykkääminen yllättää. Perinteisesti Qashqai-luokan perusautot eivät juuri puhuttele, mutta isoäiti-Sloggit on onnistuttu tässä tapauksessa tuunaamaan sellaisiksi, että seksiä löytyy hieman yllättäen sieltä mistä sitä ei odottaisi.Voimalinjan lisäksi toinen ilahduttava seikka on tietoviihdejärjestelmän päivitys, jonka ansiosta Toyota järjestelmä on samalla tasolla monen muun valmistajan kanssa. Tämä ei ole ollut merkillä itsestäänselvyys. Esimerkiksi Apple Car Play toimii langattomasti ja ilman äänen pätkimisiä. Toyota on vihdoin tullut 2020-luvulle.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous