21.11.2023

Käyttötesti: Toyota Corolla Cross – tuunatut isoäiti-Sloggit istuvat mukavasti

Kuva Jari Saarentaus
Toyota Corolla Cross käyttötesti

Suvitettu Corolla yllättää toimittajan, joka ei ollut varautunut pitämään tylsästä crossover-mallista.

Toyota Corolla on kautta aikain myydyin automalli maailmassa. Vuonna 1966 alkanut tenho ei siis ole haihtunut, vaikka tuote ympärillä onkin muuttunut. Corolla on ja pysyy, mutta kuinka kauan? Tuon kysymyksen äärellä japanilaistehdas lienee pyörinyt ennen Cross-version julkaisua.

Corolla Cross on yksinkertaistettuna enemmän kutistettu RAV4 kuin korotettu Corolla. Vaikka nimi viittaa emomalliin, on todellisuus jotain muuta. Corolla-nimen käyttö uuden trendikkäämmän mallin kohdalla on ymmärrettävä, sillä kyseessä on tuotemerkki, jollaisen rakentaminen alusta alkaen olisi valtaisa haaste.

Toyota on tullut kauas 2000-luvun puolivälin ajotuntumasta. Omistin aikanaan vuoden 2005 Corolla Verson, jonka ohjaimiin hyppääminen joka kerta hieman lannistava kokemus. Seiskapaikkainen auto oli arkinen, vaatimaton ja mitäänsanomaton. Mutta luotettava kuin mikä.

Corolla ei ole koskaan ollut sieltä automaailman rouheimmasta päästä, ei ajotuntumaltaan, saati voimalinjaltaan. Crossissa on kuitenkin paljon ominaisuuksia, jotka viehättävät, yllättävät, ja jopa järkyttävät. Ensimmäinen pasmat sekaisin laittava fakta on se, että käyttötesti-Corollan suorituskyky on suorastaan huima.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Corotettu Corolla Ciihtyy

Toyotan viidennen sukupolven hybriditekniikan ansiosta Corollassa on yllättävästi potkua. 197 hevosvoimaa viedään vetäville pyörille portaattoman automaattivaihteiston välityksellä. Yleensä portaattomat vaihteistot eivät lukeudu suosikkilistalleni, mutta Corolla Crossin kohdalla on tehtävä poikkeus. Auto on ripeä ja voimantunne välitön. 0–100 km/h kiihtyvyys on 7,6 sekuntia. Mitä ihmettä Corollalle on tapahtunut?

Hybridivoimalinja reagoi kaasun painallukseen viiveettä. Kun kaasupolkimen tyrkkää kohti konehuonetta, ampaisee Cross kohti horisonttia. Polttomoottorin viive on onnistuttu hukkaamaan yhtälöstä sähkömoottorin turvin, ja hybriditekniikka tekee juuri sen, mikä polttiksesta uupuu. Tästä voisi moni muu täyshybridejä valmistava taho ottaa oppia.

Corolla Cross on auto, josta tykkääminen yllättää. Perinteisesti Qashqai-luokan perusautot eivät juuri puhuttele, mutta isoäiti-Sloggit on onnistuttu tässä tapauksessa tuunaamaan sellaisiksi, että seksiä löytyy hieman yllättäen sieltä mistä sitä ei odottaisi.

Voimalinjan lisäksi toinen ilahduttava seikka on tietoviihdejärjestelmän päivitys, jonka ansiosta Toyota järjestelmä on samalla tasolla monen muun valmistajan kanssa. Tämä ei ole ollut merkillä itsestäänselvyys. Esimerkiksi Apple Car Play toimii langattomasti ja ilman äänen pätkimisiä. Toyota on vihdoin tullut 2020-luvulle.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat