Käyttötesti: Volvo EX30 ja lataamisen veriuhri

Kuva Aake Kinnunen, Jussi Saarinen
Volvo EX30 latausliitin jumissa

Miksei liittimet aukene meille?

Ohjelmistopäivitysten ja kesärenkaiden lomassa Volvo EX30 kanssa todettiin poikkeuksellinen tilanne jopa sähköautojen suhteen. Parin päivän pysäköinnin jälkeen auto kieltäytyi ottamasta vastaan latauskaapelia, sillä normaalisti kaapelin lukitukseen käytettävä pinni oli mennyt itsestään pysäköinnin aikana.

Käyttöohjekirja auki ja selvittämään, Volvolle muuten plussaa siitä, että käyttöohjekirja löytyy älypuhelinsovelluksesta. Varsinaiset vinkit lataamisen lopettamiseen käsittävät keskuslukituksen naksuttelun (tehty) ja kaapelin varovaisen heiluttelun (???). Koska auto ei myöskään ollut latauksessa, ei autoa voinut käskeä lopettamaan latausta.

Volvo EX30 latausliitin jumissa

Sähköautoissa on kuitenkin vielä mahdollisuus latauskaapelin hätävapautukseen, hiukan polttomoottoriautojen tankkausluukun hätäavauksen tapaan. EX30:ssä vapautus on tavaratilan vasemman puolen verhoilun alareunassa. Käyttöohjekirjan suosittelee ruuvitalttaa avuksi, mikä on ehdottomasti oikea termi. Havainnollistavat kuvat vapautuksen sijainnista eivät tosin ole erityisen hyviä.

Verhoilussa oleva tulppa lähtee irti parhaiten kampeamalla talttamaisella päällä. Tulppa tuntuu helposti siltä, että se pitää leikata irti verhoilusta, mutta luiskahdusvaaran ja linkkariterän kanssa kannattaa olla varovainen, kuten kuvassa näkyy. Tästä syystä Volvon ehdotus ruuvitaltasta on ihan oikea.

Volvo EX30 latausliitin jumissa

Seikkailun jälkeen varovainen veto metallisokasta ja latausliitin vapautui ahdistuksestaan. Hurraa! Sähköauto, joka ei suostu ottamaan sähköä vastaan aiheuttaa aina samansuuntaisen fiiliksen, kuin lapsen syöttäminen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat