9.5.2026 Käyttötesti Honda GB350S Kompurointia moottoritiellä – Honda GB 350S ei ole matkamiehen paras kaveri Kuva Tuomas Rajala & Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesän käyttötestipyörämme on toiminut matkaseurana tuhannen kilometrin verran, ja pyörän sielunmaisema alkaa aueta selkeämmin. Astun ulos kotiovesta ja näen taaperoikäisen pojankoltiaisen päristelemässä Hondan vierellä. Pojan suusta lentää kaaressa sylkeä, joka laskeutuu valomaskin päälle. Pienokaisen äiti katsoo minua ilmeellä, joka pyytää anteeksi. Hymyilen vastineeksi ja tarjoan nostavani pojan pyörän selkään. Pieni ihmistaimi on onnensa kukkuloilla, sillä pärisevät laitteet kiinnostavat selvästi, vaikka pieni kaveri ei osaakaan ilmaista kiinnostustaan sanallisesti. Hetken päästä katson kuinka pienokaisen silmät loistavat hänen nähdessään Hondan kaartavan pois pihapiiristä. Minua hymyilyttää. Hondan muotokieli kiinnittää monen huomion. GB 350S on vahvasti retroajatukseen nojaava. Pyöreä etuvalo, valetut alumiinivanteet, ilmajäähdytteinen moottori, joka voisi hyvin olla peräisin 70-luvulta. Kokonaisuuden kruunaa teräksinen tankki, jossa on kohokuvioinen Honda-teksti. Kaunista. Käsken Hondaa antamaan kaikkensa ja potkaisen nelosvaihteen tupaan. Käännän rystyset kohti takavaloa ja annan 21 hevosvoiman ja 29 Nm:n tehdä voitavansa. Japanilaisvalmistaja on onnistunut pyörän suunnittelun kanssa hyvin, sillä harjaantumattomalle silmälle ei heti avaudu se, että kyseessä on malliston halvimpiin lukeutuva peruspyörä. Pyörä näyttää parkissa seisoessaan isommalta kuin se todellisuudessa on. Tai oikeammin röyhkeämmältä. Kyseessä ei nimittäin ole mikään tehopakkaus, vaan juuri ja juuri riittävästi tehoa tarjoava yksimukinen papatin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoritie ei ole kuuma 21 hevosvoiman tehoreservi aiheuttaa haasteita etenkin moottoritieajossa. Kaupungissa voimanlähde jaksaa kantaa isoakin kuskia hyvin, mutta moottoritiellä alkaa tulla äitiä ja isompaa moottoria ikävä. En ole kuskina sieltä kaikkein kevyimmästä päästä, mikä aiheuttaa pienimuotoisia haasteita vajaatehoiselle moottorille. Pyörä tuntuu taistelevan eloonjäämisestään jokaisen kilometrin ajan, joka sillä vietetään yli satasen nopeusrajoitusalueella. Honda kiihtyy maksimivauhtiinsa yllättävän vaivatta, mutta vauhdin pitäminen on varsinainen ongelma. Ajelen pääkaupungista kohti pohjoista, sillä tarkoitukseni on selvittää perin pohjin, jaksaako pyörällä oikeasti ajaa pidempiä siirtymiä moottoritiellä. Ajatukseni on vetäistä 50 kilsan motarisiirtymä, sillä viileässä kevätilmassa en uskalla lähteä tavoittelemaan pidempää reissua. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 8 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (6) OTSIKKO : ”Kompurointia moottoritiellä – Honda GB 350S ei ole matkamiehen paras kaveri”. Lukiessani kirjoituksesi, miten ”Sinua nauratti, kun olit ojentanut jalkasi takarenkaan viereen ja pääsit Hiacen imuun ja roikut Hiacen kyydissä”. Nopeutesi oli 120 km tunnissa, eli noin 33 metriä sekunnissa. Mikähän olisi ollut otsikko ja kirjoitus, jos Hiace olisi joutunut äkisti jarruttamaan, tai tiellä olisi ollut jokin este tai ruotavaurio, johon olisit törmännyt 120 km:n tuntivauhdilla ? Olisiko otsikko ollut : Moottoripyöräilijä menetti henkensä törmättyään auton perään vai moottoripyöräilijä menetti henkensä törmättyään tiellä olleeseen esteeseen ? Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaa olisi tarvittu. Odottaisin Moottori-lehdeltä vähän järkevämpiä julkaisuita, miten moottoripyörällä pääsee kovempaa vauhtia. Hyvä pointti. Kyseessä ei varmasti ollut kaikkein liikenneturvallisin tapa ajaa. Haluan kuitenkin hieman opponoida ajatustasi. Pyörä toki kulkee 120 km/h vauhdilla pitkän matkan sekunnin aikana. Tuossa vaiheessa minun ja Hiacen välinen matka oli useita kymmeniä metrejä, eli en roikkunut metrin päässä pakettiautosta, kuten ehkä tämän perusteella oletit. Pyörä oli myös kokonaan täysin hallinnassani, ja kuten ehkä tiedät, moottoripyörällä jarrutus tapahtuu lähes täysin etjarrun voimalla. Ja todennäköisyys siihen, että Hiace olisi jarruttanut tyhjällä moottoritiellä on kohtuullisen epätodennäköinen. Jos näin olisi tapahtunut, olisin ehtinyt reagoida tapahtumaan. En suosittele tällaista ajotapaa, mutta toisaalta liikenteessä lienee todennäköisempää joutua onnettomuuteen muualla kuin tyhjällä moottoritiellä. Lienee aika selvää että tätä Hondaa ei ole suunniteltu moottoritielle. Moottoritiellä viihtyvä katselee ihan toisenlaista pyörää. Tämä Honda on omiaan leppoisaan ajeluun pienemmillä teillä – mieluiten 80 km/h alueella – ja nimensä mukaisesti kaupunkiajoon (CB-City Bike). Mutta hyvä testi joka tapauksessa. Tämän pyörän hankintaa suunnittelevan on hyvä tietää tämäkin. Mutta Hondan sunnitteluosastolle kuitenkin terveisiä että varmaan aika pienellä teho/vääntölisällä tämän pyörän saisi semmoiseen tikkiin että sillä saisi pidettyä 120 km/h matkavauhtina. Tuo nopeus olisi tälle pyörälle varmaan riittävä maksimi koko Euroopassa. Tämä on aivan totta. Mutta olisi erikoista jos emme kävisi testaamassa pyörää motarilla lainkaan. Kaupungissa ja maaseututeillä homma pelittää hyvin. Ja nakkikioskilla pyörähtämiseen myös. Ajatuksena on testata pyörää kaikissa mahdollisissa skenaarioissa, jotta ihmiset voivat tehdä tämän testin perusteella johtopäätöksiä siitä onko tämä mahdollisesti heille soveltuva pyörä. Mielenkiintoinen pyörä. Mutta kyllä tuohon suurimpaan sallittuun matkavauhtiin pitäisi pystyä. Kenties ensi vuosimalliin saadaan korjaus. Vertailuksi Hondan CRF 300-mallissa on 27 hv ja ADV 350 -mallissa 29 hv… Tää hevosvoimakeskustelu on kyllä erittäin kiinnostava. 5-6 hepoa lisää ja GB jaksaisi mennä selkeästi pirteämmin. Mä vähän veikkaan, että rikos on harkittu. Monessa Aasian maassa tämä on varmasti hyvin riittävä, mutta Euroopassa hieman liian vähän. CRF:n voimanlähdehän tähän sopisi käytännössä suoraan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2026 Päivän kuva Muistatko miksi Renault 4:sta kutsuttiin ”Tipparelluksi”? 24.6.2026 Esittely Miten on, riittääkö lähes tuhat litraa tavaratilaa? 24.6.2026 Automatkailu Botania – salattu ja huima perhospuutarha sekä maailman suurin kivilabyrintti 24.6.2026 Testit Pikakoe: Voiko mukana kulkeva Motorwerk EV Type2 11 kW -latauslaite korvata kotilaturin? 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 21.6.2026 Koeajo Mistä tietää, että vuosimallin 1962 Mercedes-Benz 190D on valmis käynnistymään? - Siitä, kun peukaloa polttaa! 23.6.2026 Päivän kuva Muistatko miksi Renault 4:sta kutsuttiin ”Tipparelluksi”? 19.6.2026 Päivän kuva Tunnistatko auton tästä poistoilmaventtiiliksi naamioidusta polttoaineen täyttöaukosta? 20.6.2026 Huutokauppahelmet Kun vuosimallin 1995 Cadillac Fleetwoodin varustelistalta ruksittiin perävaunupaketti, siitä tuli useimpia isoja maastureitakin kyvykkäämpi veturi - Huutokauppahelmet 4.6.2026 Koeajo Tätä vuosimallin 1990 Toyota Hiace 4WD:tä täytyy kohdella silkkihansikkain, sillä sen sisäänajo on vielä pahasti kesken 15.6.2026 Laivat Tämä "töpseli" syöttää Silja Linen aluksille satamassa 11 kilovolttia ja noin kolmea megawattia - riittää juuri pitämään valot ja ilmastoinnin päällä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 4.6.2026 Ajokortit Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa