Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Kuinka paljon pakkasessa jäädään sähköautojen WLTP-toimintamatkoista? Maailman suurin sähköautotesti vastasi kysymykseen ja eroja syntyi.
Maailman suurin sähköautotesti suoritettiin Norjassa. Jutun lopusta löytyvästä taulukosta näkee kuinka testin kaikki 31 automallia selviytyvät haastavista olosuhteista.
Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista.
Euroopassa WLTP-mittaussykli on noussut hallitsevaksi. Niin kutsutut WLTP-arvot saadaan toimintamatkalle ja kulutukselle saksalaisissa testilaitoksissa. Siitä huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle, joten eivät arvot mitään utopiaa ole.
Luonnollisestikin samat automallit ovat poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen – mutta kysymys kuuluukin, miten paljon lyhyemmäksi toimintamatka jää?
Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Raportoimme jo aiemmin lyhyesti näistä pakkasessa lyhenevistä sähköautojen toimintamatkoista.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Miten autot sitten suoriutuivat? Mercedes-Benz EQS:n ”paalupaikka” testiin lähdettäessä ei ollut tuulesta temmattu, sillä stuttgartilainen luksusauto sijoittui rinta rinnan kaksimoottorisen Tesla Model 3:n kanssa.
Tesla kulki lopulta pisimmälle: 521 kilometriä. EQS pysähtyi 513 kilometrissä, kun kolmanneksi kauimmaksi kulkenut BMW iX xDrive50 jaksoi sekin 503 kilometrin kohdalle.
Kun saavutettuja toimintamatkoja verrataan ilmoitettuihin WLTP-arvoihin, kiinalaisen BYD Tangin poikkeama oli testin pienin. Auto kulki 356 kilometriä, eli eroa vertailuarvona toimivaan 400 kilometriin tuli vain 11 prosentin verran.
Vaikutuksen teki myös uusi Tesla Model Y, joka kulki 451 kilometriä ja jonka poikkeama oli 11,05 prosenttia. Model Y taivalsi viimeiset 100 kilometriä ylämäkeen ja alhaisemmassa lämpötilassa verrattuna olosuhteisiin, joita vastaan BYD Tang kamppaili oman toimintamatkansa lopussa. Tulokset ovat niin lähellä toisiaan, että ”suhteellisen toimintamatkan” voitto voidaankin jakaa näiden kahden mallin kesken.
Eräiden perheautomallien, kuten nelivetoisen Kia EV6:n, takavetoisen Volkswagen ID.4:n, takavetoisen Hyundai Ioniq 5:n ja nelivetoisen Škoda Enyaqin talvipoikkeamat ovat vielä reilusti hyväksyttävissä puitteissa.
Porsche Taycan Cross Turismon 11,84 prosenttia on niin ikään pieni poikkeama kalleimpien autojen joukossa, kun taas Cupra Born oli edullisimmista autoista ylivoimaisesti paras 14,18 prosentillaan.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Sen sijaan takavetoinen Škoda Enyaq 80 iV pääsi testissä vain 347 kilometriä – yli 50 kilometriä lyhyemmän matkan kuin saman mallin nelivetoversio. Yleensä tulokset vetotapojen välillä ovat päinvastaisia.
Luvut vastasivat niin huonosti odotuksiamme, että ajoimme muutamaa päivää myöhemmin saman testireitin samanlaisella Enyaqilla uudelleen. Huono tulos kuitenkin toistui, ja asia on selvityksen alla. Palaamme aiheeseen myöhemmin.
Automerkki ja -malli | WLTP-toimintamatka (km) | Mitattu toimintamatka (km) | Ero (%) |
---|---|---|---|
BYD Tang | 400 | 356 | 11,00 |
Tesla Model Y Long Range Dual Motor | 507 | 451 | 11,05 |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
| 456 | 402 | 11,84 |
Kia EV6 AWD 77 kWh
| 484 | 423 | 12,60 |
Nio ES8
| 488 | 425 | 12,91 |
Cupra Born 150 kW 58 kWh
| 395 | 339 | 14,18 |
VW ID.4 Pro Performance 150 kW
| 485 | 414 | 14,64 |
BMW iX xDrive50
| 591 | 503 | 14,89 |
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
| 614 | 521 | 15,15 |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh
| 481 | 408 | 15,18 |
Audi e-tron GT 60 Quattro
| 463 | 392 | 15,33 |
Škoda Enyaq 80x 4x4 iV | 477 | 403 | 15,51 |
Mercedes-Benz EQA 250
| 401 | 331 | 17,46 |
BMW i4 M50 Supercharged
| 497 | 406 | 18,31 |
Xpeng P7 High Performance
| 470 | 383 | 18,51 |
Kia EV6 RWD 77 kWh
| 528 | 429 | 18,75 |
VW ID.3 Pro S 150 kW
| 539 | 435 | 19,29 |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD
| 460 | 369 | 19,78 |
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
| 645 | 513 | 20,47 |
BMW iX xDrive40 Fully Charged
| 402 | 316 | 21,39 |
Audi Q4 40 e-tron
| 485 | 380 | 21,65 |
Opel Mokka-e 136 aut.
| 338 | 263 | 22,19 |
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
| 407 | 315 | 22,60 |
Polestar 2 Long Range Single Motor
| 517 | 400 | 22,63 |
Tesla Model 3 Standard Range
| 448 | 346 | 22,87 |
Volvo C40 Recharge Twin
| 437 | 333 | 23,80 |
Audi Q4 50 e-tron Quattro
| 459 | 349 | 23,97 |
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD
| 466 | 353 | 24,20 |
Polestar 2 Long Range Dual Motor
| 476 | 340 | 28,57 |
Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut.
| 320 | 228 | 28,75 |
Škoda Enyaq 80 iV
| 509 | 347 | 31,83 |
Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF
Ilmoitukset