10.2.2023 Ajoneuvot Lunta ja lupauksia – Näin tehdään maailman suurin sähköautotesti talvikelissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman suurin sähköautotesti laittaa toimintamatkat paremmuusjärjestykseen talviolosuhteissa. Nyt selviää, miten uusimmat automallit peittoavat pakkaskelin. Oslolaisen messuhallin sisällä on keskiviikkoaamuna ruuhkaa. Normaalisti hallin sisällä on enemmän ihmisiä, ja vähemmän sähköautoja. Tällä kertaa hallin täyttää 29 sähköautomallia, jotka ovat juuri starttaamassa maailman suurimpaan sähköautotestiin. Latausvalot loistavat hämärässä messutilassa, sillä testiä varten akkujen on oltava varmasti täynnä.Sähköautokolona starttaa taipaleelleen Oslon keskustasta ja matka suuntautuu pohjoiseen Norjan pääkaupungista. Aamu valkenee puolipilvisenä ja pakkasta on muutama aste. Keli tuntuu purevammalta kuin onkaan, sillä meren poukamasta puhaltava tuuli puraisee luihin ja ytimiin. Autojen sisällä on onneksi lämpimämpää.Toimintamatkatesti on osa Moottorin ja Norjan autoliitto NAF:n yhdessä tuottamaa testisarjaa, jossa mitataan markkinoilla olevien sähköautojen toimintamatkoja ja latausnopeuksia. Testi tehdään kaksi kertaa vuodessa, jotta kulutukset saadaan mitattua kesä- ja talvikelillä. Mukaan leikkiin tulee joka vuosi kasa uusia automalleja, sillä sähköautobisnes houkuttelee mukaan myös uusia valmistajia.Jotain sähköautoalaa odottavasta murroksesta kertoo se, että lähes puolet testattavista autoista on kiinalaisia. Norjassa tuiki tuntemattomatkin kiinalaisbrändit takovat kovia myyntilukuja, sillä meiltä tuttua merkkiuskollisuutta ei samalla tavalla ole. Testissä kiinalaisautot pärjäsivät pääosin kunnialla myös talvikelissä. Suurinta osaa näistä malleista ei vielä tuoda Suomeen, mutta kiinalaisten toimintamatkat epäilemättä kiinnostavat tulevaisuudessa myös meikäläisiä ostajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestitulokset reaaliajassa verkkoon29 sähköauton testin organisointi vaatii paljon ennakkovalmisteluita, sillä testin tarkoituksena on saada vertailukelpoisia tuloksia autojen toimintamatkoista ja latausajoista talviolosuhteissa. Etenkin kun testin tuloksia päästään seuraamaan pitkälti reaaliajassa verkossa. Jokaisesta autosta saadaan kulutustiedot, sijainti ja jäljellä oleva toimintasäde.Tiedot toimintasäteestä ja kulutuksesta toimitetaan autokunnittain manuaalisesti, sillä vielä autot eivät kykene luovuttamaan tietoja etäyhteydellä. Jokainen autokunta on vastuussa siitä, että kulutustiedot toimitetaan testin johtokeskukseen. Kartanlukijan vastuulla on navigoinnin lisäksi raportointi. Kuskit ja kartturit ovat tavallisia autoilijoita, mutta heillä on runsaasti kokemusta sähköautoilla ajamisesta.Toimintamatkatestin reitti kulkee pääkaupunki Oslosta Dombåsiin saakka. Paikka on liikenteen solmukohta pohjoisessa, ja pienestä kylästä löytyy useita kymmeniä sähköauton latauspisteitä. Sieltä matka jatkuu rengasreitille, jota ajetaan tarvittaessa useamman kerran akun loppumiseen saakka. Talvitestissä kaikki autot eivät yllä pohjoisimpaan kohtaan saakka, sillä Dombåsiin on matkaa reilut 350 kilometriä. Matkan varrella autot pitävät 10–15 minuutin pituiset tauot kolmessa ennalta määritellyssä kohdassa.Reitti sisältää vaihtelevia ajo-olosuhteita: moottoritietä, maantietä ja kaupunkiajoa. Testitulos vastaa mahdollisimman hyvin tavanomaista autoilua ja matkavauhti vaihtelee 60–100 km/h välillä. Norjan korkeuserot asettavat luonnolisesti tietyt haasteensa, sillä reitti kulkee parhaimmillaan noin 1000 metrin korkeudessa merenpinnasta. Tärkeintä on kuitenkin se, että testi tehdään suomalaisia olosuhteita vastaavassa talvikelissä.Testissä paitsi ajetaan autojen akut loppuun, myös verrataan toteutunutta toimintamatkaa ilmoitettuihin WLTP-normiarvoihin. Näin selviää, mitkä ovat kunkin auton todelliset kyvyt ihanneolosuhteisiin verrattuna.Testilenkki aloitetaan kylmällä autolla eli ilman matkustamon tai akun esilämmitystä, mutta automaatti-ilmastoinnissa on lupa ylläpitää 21 asteen sisälämpötilaa, ja myös istuinlämmitin on säädetty alhaisimmalle tasolle. Regeneraatiota eli energian talteenottoa hyödynnetään aktiivisesti ajon aikana, ja auton eco-ajotila tai vastaava on päällä. Kaikki autot on varustettu nastattomilla talvirenkailla.Lämpötilojen puolesta testissä koettiin suuriakin vaihteluita, sillä Norjassa lämpötilat ja kelit vaihtelevat välillä taajaan. Lähempänä Osloa ilma oli muutaman asteen pakkasella ja meri sulana. Pohjoiseen päin mentäessä alkoi pakastaa toden teolla ja parhaimmillaan elohopea kipusi 16 asteen kohdalle. Noissa keleissä kiinalaisautojen lämmityslaitteet jaksoivat puskea ohjaamoon 14 astetta lämmintä, joten talvitakit tulivat tarpeeseen.250 kilometrin tuolle puolenTestin ensimmäiset 250 kilometriä ovat talvikelissä sujuvia, sillä käytännössä kaikki testiin osallistuvat autot selvittävät tiensä ensimmäisestä virstanpylväästä. Mukana ei siis ole autoja, jotka hyytyisivät jo tässä vaiheessa testiä. Edellisessä talvitestissä sellaisiakin tapauksia oli testirivistössä.Etukäteen ensimmäiseksi hyytyjäksi veikattiin Toyotan ja Subarun yhteismallia BZ4X/Solterra. Toyota ja Subaru kuitenkin päättivät vetäytyä kisasata nelivetoversioilla, sillä niiden kulutuksen optimoimiseksi on maahantuojan mukaan tulossa useampia päivityksiä. Matkaan päästiin sentään etuvetoisella BZ4X:llä, joka selviytyi lopulta testistä yllättävän hyvin. Toki testissä toteutuneen ja luvatun WLTP-kulutuksen välillä oli testin suurin ero. Ensimmäinen reitille hyytynyt auto oli Volkswagen ID.Buzz.Omat toimenpiteensä aiheuttaa tilanne, missä auto alkaa akun hiipumisen myötä rajoittaa ajonopeutta. Tällöin auto ohjataan ulos varsinaiselta reitiltä muuta liikennettä häiritsemästä, ja viimeiset virrat lirutellaan pois hiljaisemmilla pikkuteillä.Kun autoja putoilee pois pelistä, alkavat testiryhmän läheisyydessä päivystävät hinausautot nostella autoja lavalle. Kaksi hinausautoa tekevät pitkän päivärupeaman, sillä kaikki autot pitää saada toimitettua laturin ääreen. Operaatiota oli helpottamassa liikuteltava pikalaturi, joka pystyi tarjoamaan 150 kWh:n edestä lisävirtaa 150 kW -latausnopeudella.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Testatut sähköautot: BMW i4 eDrive40 Fully Charged BMW i7 xDrive60 BMW iX1 xDrive30 Fully Charged BYD Atto 3 BYD Han Hongqi E-HS9 Hongqi E-HS9 (prototyyppi) Hyundai Ioniq 5 77 kWh AWD 325 hv JAC e-JS4 Kia EV6 GT AWD 77 kWh 585 hv Kia Niro EV 64,8 kWh 204 hv Maxus Euniq 6 Grand SUV Mercedes-EQ EQB 250 Mercedes-EQ EQE 300 MG 4 MG 5 MG Marvel R Performance AWD MG ZS EV Nio ET7 Nissan Ariya 87 kWh Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Škoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV Tesla Model S Dual Motor AWD Tesla Model X Plaid Tri Motor AWD Tesla Model Y RWD Toyota bZ4X Volkswagen ID.5 Pro Performance 150 kW 77 kWh Volkswagen ID.Buzz 150 kW Pro 77 kWh Voyah Free Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPäivitetty Tesla Model S ylivoimaiseen ja historialliseen voittoon maailman suurimmassa sähköautotestissä! Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”