10.2.2023 Ajoneuvot Lunta ja lupauksia – Näin tehdään maailman suurin sähköautotesti talvikelissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman suurin sähköautotesti laittaa toimintamatkat paremmuusjärjestykseen talviolosuhteissa. Nyt selviää, miten uusimmat automallit peittoavat pakkaskelin. Oslolaisen messuhallin sisällä on keskiviikkoaamuna ruuhkaa. Normaalisti hallin sisällä on enemmän ihmisiä, ja vähemmän sähköautoja. Tällä kertaa hallin täyttää 29 sähköautomallia, jotka ovat juuri starttaamassa maailman suurimpaan sähköautotestiin. Latausvalot loistavat hämärässä messutilassa, sillä testiä varten akkujen on oltava varmasti täynnä. Sähköautokolona starttaa taipaleelleen Oslon keskustasta ja matka suuntautuu pohjoiseen Norjan pääkaupungista. Aamu valkenee puolipilvisenä ja pakkasta on muutama aste. Keli tuntuu purevammalta kuin onkaan, sillä meren poukamasta puhaltava tuuli puraisee luihin ja ytimiin. Autojen sisällä on onneksi lämpimämpää. Toimintamatkatesti on osa Moottorin ja Norjan autoliitto NAF:n yhdessä tuottamaa testisarjaa, jossa mitataan markkinoilla olevien sähköautojen toimintamatkoja ja latausnopeuksia. Testi tehdään kaksi kertaa vuodessa, jotta kulutukset saadaan mitattua kesä- ja talvikelillä. Mukaan leikkiin tulee joka vuosi kasa uusia automalleja, sillä sähköautobisnes houkuttelee mukaan myös uusia valmistajia. Jotain sähköautoalaa odottavasta murroksesta kertoo se, että lähes puolet testattavista autoista on kiinalaisia. Norjassa tuiki tuntemattomatkin kiinalaisbrändit takovat kovia myyntilukuja, sillä meiltä tuttua merkkiuskollisuutta ei samalla tavalla ole. Testissä kiinalaisautot pärjäsivät pääosin kunnialla myös talvikelissä. Suurinta osaa näistä malleista ei vielä tuoda Suomeen, mutta kiinalaisten toimintamatkat epäilemättä kiinnostavat tulevaisuudessa myös meikäläisiä ostajia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testitulokset reaaliajassa verkkoon 29 sähköauton testin organisointi vaatii paljon ennakkovalmisteluita, sillä testin tarkoituksena on saada vertailukelpoisia tuloksia autojen toimintamatkoista ja latausajoista talviolosuhteissa. Etenkin kun testin tuloksia päästään seuraamaan pitkälti reaaliajassa verkossa. Jokaisesta autosta saadaan kulutustiedot, sijainti ja jäljellä oleva toimintasäde. Tiedot toimintasäteestä ja kulutuksesta toimitetaan autokunnittain manuaalisesti, sillä vielä autot eivät kykene luovuttamaan tietoja etäyhteydellä. Jokainen autokunta on vastuussa siitä, että kulutustiedot toimitetaan testin johtokeskukseen. Kartanlukijan vastuulla on navigoinnin lisäksi raportointi. Kuskit ja kartturit ovat tavallisia autoilijoita, mutta heillä on runsaasti kokemusta sähköautoilla ajamisesta. Toimintamatkatestin reitti kulkee pääkaupunki Oslosta Dombåsiin saakka. Paikka on liikenteen solmukohta pohjoisessa, ja pienestä kylästä löytyy useita kymmeniä sähköauton latauspisteitä. Sieltä matka jatkuu rengasreitille, jota ajetaan tarvittaessa useamman kerran akun loppumiseen saakka. Talvitestissä kaikki autot eivät yllä pohjoisimpaan kohtaan saakka, sillä Dombåsiin on matkaa reilut 350 kilometriä. Matkan varrella autot pitävät 10–15 minuutin pituiset tauot kolmessa ennalta määritellyssä kohdassa. Reitti sisältää vaihtelevia ajo-olosuhteita: moottoritietä, maantietä ja kaupunkiajoa. Testitulos vastaa mahdollisimman hyvin tavanomaista autoilua ja matkavauhti vaihtelee 60–100 km/h välillä. Norjan korkeuserot asettavat luonnolisesti tietyt haasteensa, sillä reitti kulkee parhaimmillaan noin 1000 metrin korkeudessa merenpinnasta. Tärkeintä on kuitenkin se, että testi tehdään suomalaisia olosuhteita vastaavassa talvikelissä. Testissä paitsi ajetaan autojen akut loppuun, myös verrataan toteutunutta toimintamatkaa ilmoitettuihin WLTP-normiarvoihin. Näin selviää, mitkä ovat kunkin auton todelliset kyvyt ihanneolosuhteisiin verrattuna. Testilenkki aloitetaan kylmällä autolla eli ilman matkustamon tai akun esilämmitystä, mutta automaatti-ilmastoinnissa on lupa ylläpitää 21 asteen sisälämpötilaa, ja myös istuinlämmitin on säädetty alhaisimmalle tasolle. Regeneraatiota eli energian talteenottoa hyödynnetään aktiivisesti ajon aikana, ja auton eco-ajotila tai vastaava on päällä. Kaikki autot on varustettu nastattomilla talvirenkailla. Lämpötilojen puolesta testissä koettiin suuriakin vaihteluita, sillä Norjassa lämpötilat ja kelit vaihtelevat välillä taajaan. Lähempänä Osloa ilma oli muutaman asteen pakkasella ja meri sulana. Pohjoiseen päin mentäessä alkoi pakastaa toden teolla ja parhaimmillaan elohopea kipusi 16 asteen kohdalle. Noissa keleissä kiinalaisautojen lämmityslaitteet jaksoivat puskea ohjaamoon 14 astetta lämmintä, joten talvitakit tulivat tarpeeseen. 250 kilometrin tuolle puolen Testin ensimmäiset 250 kilometriä ovat talvikelissä sujuvia, sillä käytännössä kaikki testiin osallistuvat autot selvittävät tiensä ensimmäisestä virstanpylväästä. Mukana ei siis ole autoja, jotka hyytyisivät jo tässä vaiheessa testiä. Edellisessä talvitestissä sellaisiakin tapauksia oli testirivistössä. Etukäteen ensimmäiseksi hyytyjäksi veikattiin Toyotan ja Subarun yhteismallia BZ4X/Solterra. Toyota ja Subaru kuitenkin päättivät vetäytyä kisasata nelivetoversioilla, sillä niiden kulutuksen optimoimiseksi on maahantuojan mukaan tulossa useampia päivityksiä. Matkaan päästiin sentään etuvetoisella BZ4X:llä, joka selviytyi lopulta testistä yllättävän hyvin. Toki testissä toteutuneen ja luvatun WLTP-kulutuksen välillä oli testin suurin ero. Ensimmäinen reitille hyytynyt auto oli Volkswagen ID.Buzz. Omat toimenpiteensä aiheuttaa tilanne, missä auto alkaa akun hiipumisen myötä rajoittaa ajonopeutta. Tällöin auto ohjataan ulos varsinaiselta reitiltä muuta liikennettä häiritsemästä, ja viimeiset virrat lirutellaan pois hiljaisemmilla pikkuteillä. Kun autoja putoilee pois pelistä, alkavat testiryhmän läheisyydessä päivystävät hinausautot nostella autoja lavalle. Kaksi hinausautoa tekevät pitkän päivärupeaman, sillä kaikki autot pitää saada toimitettua laturin ääreen. Operaatiota oli helpottamassa liikuteltava pikalaturi, joka pystyi tarjoamaan 150 kWh:n edestä lisävirtaa 150 kW -latausnopeudella. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Testatut sähköautot: BMW i4 eDrive40 Fully Charged BMW i7 xDrive60 BMW iX1 xDrive30 Fully Charged BYD Atto 3 BYD Han Hongqi E-HS9 Hongqi E-HS9 (prototyyppi) Hyundai Ioniq 5 77 kWh AWD 325 hv JAC e-JS4 Kia EV6 GT AWD 77 kWh 585 hv Kia Niro EV 64,8 kWh 204 hv Maxus Euniq 6 Grand SUV Mercedes-EQ EQB 250 Mercedes-EQ EQE 300 MG 4 MG 5 MG Marvel R Performance AWD MG ZS EV Nio ET7 Nissan Ariya 87 kWh Renault Mégane E-Tech Electric 60 kWh 220 hv Škoda Enyaq Coupé 80x 4x4 RS iV Tesla Model S Dual Motor AWD Tesla Model X Plaid Tri Motor AWD Tesla Model Y RWD Toyota bZ4X Volkswagen ID.5 Pro Performance 150 kW 77 kWh Volkswagen ID.Buzz 150 kW Pro 77 kWh Voyah Free Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Päivitetty Tesla Model S ylivoimaiseen ja historialliseen voittoon maailman suurimmassa sähköautotestissä! Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan