Ajoneuvot 1.2.2023

Päivitetty Tesla Model S ylivoimaiseen ja historialliseen voittoon maailman suurimmassa sähköautotestissä!

Moottori seuraa tiiviisti reaaliajassa Norjan Oslosta starttaavaa kulutustestiä, jossa mitataan autojen reaalimaailman toimintamatkat talviolosuhteissa.

Moottorin ja Autoliiton yhdessä Norjan autoliitto NAF:n kanssa tuottama testisarja jatkuu talvitesteillä. Tällä kertaa mukana on 29 automallia, joista suurinta osaa myydään myös Suomessa. Meikäläisittäin mielenkiintoisin malli lienee suurista haasteistaan johtuen Toyotan nimihirviö bZ4X.

Toyotan piti alun perin olla testissä mukana sekä etu- että nelivetoisella mallilla, mutta valmistaja vetäytyi leikistä nelivetoversionsa suhteen. Syyksi kerrottiin se, että nelivetomalliin on tulossa useita päivityksiä, joiden ansiosta toimintamatkaan on odotettavissa parannuksia. Samoihin syihin vedoten testistä jäi ulkopuolelle myös sisarmalli Subaru Solterra.

Suomalaisittain kiinnostavia malleja ovat lisäksi mm. VW ID.Buzz ja ID.5, Skoda Enyaq RS, Renault Mégane, BMW i4 ja vuoden autoksi valittu Kia Niro EV. Mukana on myös 12 kiinalaista sähköautoa, joista suurinta osaa ei vielä tuoda Suomeen. Niiden talviset toimintamatkan kiinnostanevat kuitenkin tulevaisuudessa myös suomalaisia ostajia.

Toimintamatkatesti starttaa keskiviikkona 1.2. aamulla ja seuraamme testin tuloksia reaaliajassa tässä artikkelissa.

Maailman suurin sähköautotesti – liveseurantaTapahtumien seuranta

500 km 500 km 500 km 450 km 450 km 450 km 400 km 400 km 400 km 350 km 350 km 350 km 300 km 300 km 300 km 250 km 250 km 250 km 200 km 200 km 200 km 150 km 150 km 150 km 100 km 100 km 100 km 50 km 50 km 50 km
Auto WLTP-toimintamatka WLTP-kulutus Saavutetut kilometrit Toimintamatkan poikkeama Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km Testikulutus kWh/100 km Akun varaustila % Toimintamatka km
Tesla Model S Standard 634 17,5 530 −16,40% 17,3 2 15 18 8 49 17,7 18 111 18,3 26 158 17,2                  40,00 241                     16,9 51 307 16,7 61                  364 16,8                    70 421        19,9 76 456 17,1 88 530
Mercedes EQE 300 614 16–18,8 411 −33,06% 21,6 0 0 22,4 4 25 20,9 24 132 20,5 38 212 20,5 51                  287 20,4                    64 363           24 71 413 23,1 87 511
BMW i7 xDrive60 595 19,4 424 −28,74% 23,5 1 6 24,5 10 36 22,9 29 121 22,6 42 196 22,5 55                  259 22,7                    66 303           27 73 293 24 88 376
NIO ET7 580 19 434 −25,17% 22,7 8 37 24,8 18 83 20,3 35 117 19,2 47 235 15,6 58                  293 18,7                    68 347           23 75 381 18,3 88 446
BMW i4 eDrive40 565 16,9 434 −23,19% 18,6 4 18 18,9 15 44 17,9 31 122 17,6 44 193 17,6 55                  229 17,8                    66 353           21 73 311 18,5 87 342
Tesla Model X Plaid 543 21,4 437 −19,52% 20,9 9 45 21,1 20 98 19,8 36 181 19,2 49 243 19,1 59                  298 19,4                    69 348           23 76 380 20,6 80 450
Nissan Ariya 2WD 533 18,1–18,4 400 −24,95% 20,1 10 37 18,8 30 119 18,6 45 182 18,4 56                  229 18,4                    69 283           21 78 293 19,8 91 364
Volkswagen ID.5 Pro 526 17 378 −28,14% 20,2 4 14 19,7 21 80 19,5 36 143 19,1 51                  202 19,4                    63 252           22 72 278 19,2 88 392
Byd Han 521 18,5 406 −22,07% 20,1 1 3 20,7 11 55 19 29 149 18,4 43 225 18,4 55                  287 18,5                    67 348           22 75 390 17,9 91 475
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt 515 389 −24,47% 28,1 7 23 26,7 24 96 26,1 38 181 26,1 51                  249 26,3                    64 327           30 72 371 27,6 88 469
Škoda Enyaq Coupé RS 510 17,2 338 −33,73% 21,1 13 46 20,7 30 115 20,8 45                  165 20,8                    59 236           24 69 244 20,9 87 363
Toyota bZ4X 2WD 503 14,7 332 −34,00% 19,1 3 0 18,9 25 47 18,9 41                  106 18,9                    56 158           19 68 199 18,7 86 276
Voyah Free 501 20,2 391 −21,96% 26,4 7 14 25 26 68 24,5 40 124 24,5 52                  186 24,4                    65 249           28 74 234 23,6 88 319
Hongqi E-HS9 465 22 303 −34,84% 29 0 0 28,8 19 57 28,8 36                  107 28,6                    52 173           31 66 178 28 86 298
Kia Niro EV 460 16,2 343 −25,43% 17,6 19 54 17,3 36 104 17,1 49                  138 16,7                    62 173           18 72 209 15,1 88 267
Tesla Model Y 2WD 455 15,7 337 −25,93% 16,9 11 42 16,6 27 106 16,3 43                  167 16                    58 227           18 68 266 15,6 88 339
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 19,1 345 −24,01% 20,1 18 56 19,7 35 122 19,8 48                  169 19,9                    62 224           23 72 290 19 88 377
Mercedes EQB 250 452 15,4–17,1 334 −26,11% 19,2 11 37 18,6 28 103 18,7 43                  163 18,8                    57 217           22 66 253 20,2 85 349
MG ZS LR 440 17,8 352 −20,00% 18,2 2 6 18,7 18 45 18,2 35 99 18,1 48                  148 17,6                    62 205           20 71 239 17,5 87 308
JAC e-JS4 433 323 −25,40% 12,6 5 8,4 26 105 10,6 43                  175 11,2                    50 237           25 68 277 11,8 86 351
BMW iX1 428 17,3 337 −21,26% 18,3 8 27 17,9 26 91 18 41                  148 18                    56 202           21 66 206 18,2 85 291
Renault Mégane 428 16,4 318 −25,70% 18,1 1 0 18,6 19 63 18,7 36                  112 18,2                    54 182           20 67 193 17,4 88 318
MG 4 425 16,6 338 −20,47% 17,7 14 38 17,2 32 100 16,8 48                  174 16,6                    62 241           19 73 281 16,6 89 377
Kia EV6 GT 424 20,6 349 −17,69% 20,8 17 50 20,5 33 102 20,5 47                  144 20,3                    62 193           23 71 237 20,3 87 301
BYD Atto 3 420 15,6 311 −25,95% 19,6 4 15 17,8 24 100 17,9 40                  168 12,9                    56 235           22 68 285 16,4 87 368
Volkswagen ID.Buzz 408 21,4 310 −24,02% 24,8 0 0 24,5 20 70 24,3 37                  130 24,3                    54 193           28 66 225 24,5 85 313
MG 5 380 17,9 313 −17,63% 18,3 2 3 18 21 54 17,9 39                  110 18                    54 168           21 66 210 18,7 84 307
MG Marvel R 370 20,9 308 −16,76% 21,7 4 21,4 23 61 21,3 40                  116 21                    57 182           24 67 215 21,5 86 307
Maxus Euniq6 354 21,5 317 −10,45% 21,1 4 17 20,6 20 65 20,6 37                  120 20,5                    56 191           24 66 224 21,5 85 323

Klo 19:32: Maailman suurin sähköautotesti alkaa olla tältä talvelta nyt paketissa. Liveseuranta hiljenee, mutta jatkamme raportointia vielä myöhemmin muissa julkaisuissa.

Klo 19.29: Tesla Model S Standard selviytyi talvitestin voittajaksi pimeyden laskeutuessa vuonojen ylle. Kirpeä pakkaskelikään ei säikäyttänyt päivitettyä mallia, vaan auto ylsi omalle satalukemalle.

Klo: 19.13: Maxus Euniq 6:n WTLP-poikkeama oli testin pienin: 10,45 %.

Klo 19.05: Tesla Model S saavutti uuden ennätyksen talvitestissä: yksikään auto ei ole aiemmin päässyt näin pitkälle. Tesla taittoi matkaa kaikkiaan 530 kilometriä. Model S peittosi edellisen ennätyksen, Model 3:n yhdeksällä kilometrillä.

Klo 19.02: Tesla näyttää viimeinkin pysähtyneen!

Klo 18:54: Volkswagenin hippibussi ID.Buzz jäi varsin vaatimattomaan 310 kilometrin kantamaan, ja oli yksi ensimmäisistä tien varteen jääneistä autoista.

Klo 18:51: Toyota bZ4X:llä oli yksi testin suurimmista poikkeamista WLTP- ja toteutuneen toimintamatkan välillä: 34 prosenttia. Myös Mercedes-Benz EQE:n poikkeama oli suuri, 33 %.

Klo 18:46: Kunnon talvikeli lyhensi toimintamatkoja tuntuvasti kesällä tehtyyn testiin verrattuna, kuten oli odotettuakin. Lämpötilat olivat pääosin miinus viiden ja kymmenen asteen välillä, mutta vuoristolenkillä, jonka parhaat autot kiersivät, jopa -19 astetta.

Klo 18:31: Päivitetty Tesla Model S oli ainoa, joka pääsi talvitestissä 450 kilometrin rajapyykin, ja itse asiassa myös 500 kilometrin.

Klo 18:22: Jännitys alkaa huipentumaan. Testin tuleva voittaja Tesla Model S siirtyi myös juuri ryömintämoodiin.

Klo 18:15: Kylmä päivä sai aikaan sen, että monet autot pysähtyivät aiemmin kuin odotimme. Sen sijaan Toyota yllätti meidät tällä kertaa positiivisesti.

Klo 18:10: Pakkanen on kiristynyt lukemaan -14 °C. Päivä on myös alkanut pimentyä nopeasti. Tesla Model S Standard jatkaa kuitenkin matkaansa.

Klo 18:05: NIO ET7 poissa pelistä! Tesla Model S on kuitenkin yhä pelissä!

Klo 17:55: Enää odotamme vain Tesla Model S Standardia ja Nio ET7:ää.

Klo 17:23: Kahdeksannet väliaikatiedot saapuneet 400 kilometrin jälkeen.

Klo 17:09: Seuraava bongauksemme oli Moottorin käyttötestiautoa vastaavalla tekniikalla kulkeva Kia Niro EV, jonka testi päättyi varsin hyvään 343 kilometrin suoritukseen.

Klo 16:52: Seitsemännet väliaikatiedot saapuneet 350 kilometrin jälkeen. Jatkavien autojen määrä putoaa koko ajan.

Klo 16:50: Seurasimme Toyotan elonjäämistaistelua norjalaisen pikkukylän laitamilla. Auto on ihmisiä kiinnostava, sillä BZ4X:n tuntumassa ajeli lisäksemme kolme muutakin autoa. Toyotan viimeiset kilometrit olivat suorastaan piinallisen hitaita, sillä Toyota kipusi jyrkähköä tietä 1 km/h vauhdilla. Tulosta 323 km voidaan pitää yllättävän hyvänä, sillä japanilaisvalmistajan ensimmäinen täyssähköauto on saanut osakseen isoa kritiikkiä kulutuksesta talvikelillä.

Klo 16:25: Kuudennet väliaikatiedot saapuneet 300 kilometrin jälkeen.

Klo 16:12: Seuraavat potilaat säästömoodiin: MG4 Luxury ja Mercedes EQE 300.

Klo 15:59: Viimeinkin alkaa tapahtumaan! Ensimmäiset autot ovat joutuneet jättämään leikin kesken tai jääneet muusta joukosta säästömoodiin matelemaan. Pääryhmästä on pudonnut pois ainakin Maxus Euniq 6, Hongqi e-HS9, MG Marvel, BYD Atto, VW ID.Buzz, Renault Megane ja Toyota BZ4X 2WD.

Klo 15:00: Viidennet väliaikatiedot saapuneet 250 kilometrin jälkeen.

Klo 14:25: Neljännet väliaikatiedot saapuneet 200 kilometrin jälkeen.

Klo 13:35: Erot alkavat jo näkymään selvästi. JAC e-JS4:llä akun varaustila on enää 50 prosenttia.

Klo 13:28: Kolmannet väliaikatiedot saapuneet 150 kilometrin jälkeen.

Klo 13:15: Reitin ensimmäinen tauko pidettiin 140 km kohdalla Gjøvikissa. Seuraava pysähdys on 266 km kohdalla.

Klo 12:36: Toiset väliaikatiedot saapuneet 100 kilometrin jälkeen.

Klo 11:42: Ensimmäiset väliaikatiedot saapuneet 50 kilometrin jälkeen.

Klo 10:51: Ensimmäiset autot liikkeellä – Tesla Model S johtaa joukkoa.

Maailman suurimpaan sähköautotestiin osallistuu tällä kertaa 29 automallia:

  • BMW i4 e-drive 40
  • BMW i7
  • BMW iX1
  • BYD ATTO 3
  • BYD HAN
  • Hongqi e-HS9
  • Hyundai Ioniq 5 4WD
  • JAC e-JS4
  • Kia EV6 GT
  • Kia Niro EV
  • Maxus Euniq6
  • Mercedes EQB 250
  • Mercedes EQE 300
  • MG 4
  • MG Marvel R
  • MG 5
  • MG ZS LR
  • NIO ET7
  • Nissan Ariya 2WD
  • Renault Megane
  • Skoda Enyaq Coupe RS
  • Tesla Model S
  • Tesla Model X Plaid
  • Tesla Model Y 2WD
  • Toyota bZ4X 2WD
  • Volkswagen ID. Buzz
  • Volkswagen ID. 5 Pro
  • Voyah Free
  • Hongqi e-HS9 120 kW

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat