Ajoneuvot 1.2.2023
Päivitetty Tesla Model S ylivoimaiseen ja historialliseen voittoon maailman suurimmassa sähköautotestissä!
Moottori seuraa tiiviisti reaaliajassa Norjan Oslosta starttaavaa kulutustestiä, jossa mitataan autojen reaalimaailman toimintamatkat talviolosuhteissa.
Moottorin ja Autoliiton yhdessä Norjan autoliitto NAF:n kanssa tuottama testisarja jatkuu talvitesteillä. Tällä kertaa mukana on 29 automallia, joista suurinta osaa myydään myös Suomessa. Meikäläisittäin mielenkiintoisin malli lienee suurista haasteistaan johtuen Toyotan nimihirviö bZ4X.
Toyotan piti alun perin olla testissä mukana sekä etu- että nelivetoisella mallilla, mutta valmistaja vetäytyi leikistä nelivetoversionsa suhteen. Syyksi kerrottiin se, että nelivetomalliin on tulossa useita päivityksiä, joiden ansiosta toimintamatkaan on odotettavissa parannuksia. Samoihin syihin vedoten testistä jäi ulkopuolelle myös sisarmalli Subaru Solterra.
Suomalaisittain kiinnostavia malleja ovat lisäksi mm. VW ID.Buzz ja ID.5, Skoda Enyaq RS, Renault Mégane, BMW i4 ja vuoden autoksi valittu Kia Niro EV. Mukana on myös 12 kiinalaista sähköautoa, joista suurinta osaa ei vielä tuoda Suomeen. Niiden talviset toimintamatkan kiinnostanevat kuitenkin tulevaisuudessa myös suomalaisia ostajia.
Toimintamatkatesti starttaa keskiviikkona 1.2. aamulla ja seuraamme testin tuloksia reaaliajassa tässä artikkelissa.
Maailman suurin sähköautotesti – liveseurantaTapahtumien seuranta
500 km | 500 km | 500 km | 450 km | 450 km | 450 km | 400 km | 400 km | 400 km | 350 km | 350 km | 350 km | 300 km | 300 km | 300 km | 250 km | 250 km | 250 km | 200 km | 200 km | 200 km | 150 km | 150 km | 150 km | 100 km | 100 km | 100 km | 50 km | 50 km | 50 km | |||||
Auto | WLTP-toimintamatka | WLTP-kulutus | Saavutetut kilometrit | Toimintamatkan poikkeama | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km | Testikulutus kWh/100 km | Akun varaustila % | Toimintamatka km |
Tesla Model S Standard | 634 | 17,5 | 530 | −16,40% | 17,3 | 2 | 15 | 18 | 8 | 49 | 17,7 | 18 | 111 | 18,3 | 26 | 158 | 17,2 | 40,00 | 241 | 16,9 | 51 | 307 | 16,7 | 61 | 364 | 16,8 | 70 | 421 | 19,9 | 76 | 456 | 17,1 | 88 | 530 |
Mercedes EQE 300 | 614 | 16–18,8 | 411 | −33,06% | 21,6 | 0 | 0 | 22,4 | 4 | 25 | 20,9 | 24 | 132 | 20,5 | 38 | 212 | 20,5 | 51 | 287 | 20,4 | 64 | 363 | 24 | 71 | 413 | 23,1 | 87 | 511 | ||||||
BMW i7 xDrive60 | 595 | 19,4 | 424 | −28,74% | 23,5 | 1 | 6 | 24,5 | 10 | 36 | 22,9 | 29 | 121 | 22,6 | 42 | 196 | 22,5 | 55 | 259 | 22,7 | 66 | 303 | 27 | 73 | 293 | 24 | 88 | 376 | ||||||
NIO ET7 | 580 | 19 | 434 | −25,17% | 22,7 | 8 | 37 | 24,8 | 18 | 83 | 20,3 | 35 | 117 | 19,2 | 47 | 235 | 15,6 | 58 | 293 | 18,7 | 68 | 347 | 23 | 75 | 381 | 18,3 | 88 | 446 | ||||||
BMW i4 eDrive40 | 565 | 16,9 | 434 | −23,19% | 18,6 | 4 | 18 | 18,9 | 15 | 44 | 17,9 | 31 | 122 | 17,6 | 44 | 193 | 17,6 | 55 | 229 | 17,8 | 66 | 353 | 21 | 73 | 311 | 18,5 | 87 | 342 | ||||||
Tesla Model X Plaid | 543 | 21,4 | 437 | −19,52% | 20,9 | 9 | 45 | 21,1 | 20 | 98 | 19,8 | 36 | 181 | 19,2 | 49 | 243 | 19,1 | 59 | 298 | 19,4 | 69 | 348 | 23 | 76 | 380 | 20,6 | 80 | 450 | ||||||
Nissan Ariya 2WD | 533 | 18,1–18,4 | 400 | −24,95% | 20,1 | 10 | 37 | 18,8 | 30 | 119 | 18,6 | 45 | 182 | 18,4 | 56 | 229 | 18,4 | 69 | 283 | 21 | 78 | 293 | 19,8 | 91 | 364 | |||||||||
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 17 | 378 | −28,14% | 20,2 | 4 | 14 | 19,7 | 21 | 80 | 19,5 | 36 | 143 | 19,1 | 51 | 202 | 19,4 | 63 | 252 | 22 | 72 | 278 | 19,2 | 88 | 392 | |||||||||
Byd Han | 521 | 18,5 | 406 | −22,07% | 20,1 | 1 | 3 | 20,7 | 11 | 55 | 19 | 29 | 149 | 18,4 | 43 | 225 | 18,4 | 55 | 287 | 18,5 | 67 | 348 | 22 | 75 | 390 | 17,9 | 91 | 475 | ||||||
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515 | – | 389 | −24,47% | 28,1 | 7 | 23 | 26,7 | 24 | 96 | 26,1 | 38 | 181 | 26,1 | 51 | 249 | 26,3 | 64 | 327 | 30 | 72 | 371 | 27,6 | 88 | 469 | |||||||||
Škoda Enyaq Coupé RS | 510 | 17,2 | 338 | −33,73% | 21,1 | 13 | 46 | 20,7 | 30 | 115 | 20,8 | 45 | 165 | 20,8 | 59 | 236 | 24 | 69 | 244 | 20,9 | 87 | 363 | ||||||||||||
Toyota bZ4X 2WD | 503 | 14,7 | 332 | −34,00% | 19,1 | 3 | 0 | 18,9 | 25 | 47 | 18,9 | 41 | 106 | 18,9 | 56 | 158 | 19 | 68 | 199 | 18,7 | 86 | 276 | ||||||||||||
Voyah Free | 501 | 20,2 | 391 | −21,96% | 26,4 | 7 | 14 | 25 | 26 | 68 | 24,5 | 40 | 124 | 24,5 | 52 | 186 | 24,4 | 65 | 249 | 28 | 74 | 234 | 23,6 | 88 | 319 | |||||||||
Hongqi E-HS9 | 465 | 22 | 303 | −34,84% | 29 | 0 | 0 | 28,8 | 19 | 57 | 28,8 | 36 | 107 | 28,6 | 52 | 173 | 31 | 66 | 178 | 28 | 86 | 298 | ||||||||||||
Kia Niro EV | 460 | 16,2 | 343 | −25,43% | 17,6 | 19 | 54 | 17,3 | 36 | 104 | 17,1 | 49 | 138 | 16,7 | 62 | 173 | 18 | 72 | 209 | 15,1 | 88 | 267 | ||||||||||||
Tesla Model Y 2WD | 455 | 15,7 | 337 | −25,93% | 16,9 | 11 | 42 | 16,6 | 27 | 106 | 16,3 | 43 | 167 | 16 | 58 | 227 | 18 | 68 | 266 | 15,6 | 88 | 339 | ||||||||||||
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 19,1 | 345 | −24,01% | 20,1 | 18 | 56 | 19,7 | 35 | 122 | 19,8 | 48 | 169 | 19,9 | 62 | 224 | 23 | 72 | 290 | 19 | 88 | 377 | ||||||||||||
Mercedes EQB 250 | 452 | 15,4–17,1 | 334 | −26,11% | 19,2 | 11 | 37 | 18,6 | 28 | 103 | 18,7 | 43 | 163 | 18,8 | 57 | 217 | 22 | 66 | 253 | 20,2 | 85 | 349 | ||||||||||||
MG ZS LR | 440 | 17,8 | 352 | −20,00% | 18,2 | 2 | 6 | 18,7 | 18 | 45 | 18,2 | 35 | 99 | 18,1 | 48 | 148 | 17,6 | 62 | 205 | 20 | 71 | 239 | 17,5 | 87 | 308 | |||||||||
JAC e-JS4 | 433 | – | 323 | −25,40% | 12,6 | 5 | – | 8,4 | 26 | 105 | 10,6 | 43 | 175 | 11,2 | 50 | 237 | 25 | 68 | 277 | 11,8 | 86 | 351 | ||||||||||||
BMW iX1 | 428 | 17,3 | 337 | −21,26% | 18,3 | 8 | 27 | 17,9 | 26 | 91 | 18 | 41 | 148 | 18 | 56 | 202 | 21 | 66 | 206 | 18,2 | 85 | 291 | ||||||||||||
Renault Mégane | 428 | 16,4 | 318 | −25,70% | 18,1 | 1 | 0 | 18,6 | 19 | 63 | 18,7 | 36 | 112 | 18,2 | 54 | 182 | 20 | 67 | 193 | 17,4 | 88 | 318 | ||||||||||||
MG 4 | 425 | 16,6 | 338 | −20,47% | 17,7 | 14 | 38 | 17,2 | 32 | 100 | 16,8 | 48 | 174 | 16,6 | 62 | 241 | 19 | 73 | 281 | 16,6 | 89 | 377 | ||||||||||||
Kia EV6 GT | 424 | 20,6 | 349 | −17,69% | 20,8 | 17 | 50 | 20,5 | 33 | 102 | 20,5 | 47 | 144 | 20,3 | 62 | 193 | 23 | 71 | 237 | 20,3 | 87 | 301 | ||||||||||||
BYD Atto 3 | 420 | 15,6 | 311 | −25,95% | 19,6 | 4 | 15 | 17,8 | 24 | 100 | 17,9 | 40 | 168 | 12,9 | 56 | 235 | 22 | 68 | 285 | 16,4 | 87 | 368 | ||||||||||||
Volkswagen ID.Buzz | 408 | 21,4 | 310 | −24,02% | 24,8 | 0 | 0 | 24,5 | 20 | 70 | 24,3 | 37 | 130 | 24,3 | 54 | 193 | 28 | 66 | 225 | 24,5 | 85 | 313 | ||||||||||||
MG 5 | 380 | 17,9 | 313 | −17,63% | 18,3 | 2 | 3 | 18 | 21 | 54 | 17,9 | 39 | 110 | 18 | 54 | 168 | 21 | 66 | 210 | 18,7 | 84 | 307 | ||||||||||||
MG Marvel R | 370 | 20,9 | 308 | −16,76% | 21,7 | 4 | – | 21,4 | 23 | 61 | 21,3 | 40 | 116 | 21 | 57 | 182 | 24 | 67 | 215 | 21,5 | 86 | 307 | ||||||||||||
Maxus Euniq6 | 354 | 21,5 | 317 | −10,45% | 21,1 | 4 | 17 | 20,6 | 20 | 65 | 20,6 | 37 | 120 | 20,5 | 56 | 191 | 24 | 66 | 224 | 21,5 | 85 | 323 |
Klo 19:32: Maailman suurin sähköautotesti alkaa olla tältä talvelta nyt paketissa. Liveseuranta hiljenee, mutta jatkamme raportointia vielä myöhemmin muissa julkaisuissa.
Klo 19.29: Tesla Model S Standard selviytyi talvitestin voittajaksi pimeyden laskeutuessa vuonojen ylle. Kirpeä pakkaskelikään ei säikäyttänyt päivitettyä mallia, vaan auto ylsi omalle satalukemalle.
Klo: 19.13: Maxus Euniq 6:n WTLP-poikkeama oli testin pienin: 10,45 %.
Klo 19.05: Tesla Model S saavutti uuden ennätyksen talvitestissä: yksikään auto ei ole aiemmin päässyt näin pitkälle. Tesla taittoi matkaa kaikkiaan 530 kilometriä. Model S peittosi edellisen ennätyksen, Model 3:n yhdeksällä kilometrillä.
Klo 19.02: Tesla näyttää viimeinkin pysähtyneen!
Klo 18:54: Volkswagenin hippibussi ID.Buzz jäi varsin vaatimattomaan 310 kilometrin kantamaan, ja oli yksi ensimmäisistä tien varteen jääneistä autoista.
Klo 18:51: Toyota bZ4X:llä oli yksi testin suurimmista poikkeamista WLTP- ja toteutuneen toimintamatkan välillä: 34 prosenttia. Myös Mercedes-Benz EQE:n poikkeama oli suuri, 33 %.
Klo 18:46: Kunnon talvikeli lyhensi toimintamatkoja tuntuvasti kesällä tehtyyn testiin verrattuna, kuten oli odotettuakin. Lämpötilat olivat pääosin miinus viiden ja kymmenen asteen välillä, mutta vuoristolenkillä, jonka parhaat autot kiersivät, jopa -19 astetta.
Klo 18:31: Päivitetty Tesla Model S oli ainoa, joka pääsi talvitestissä 450 kilometrin rajapyykin, ja itse asiassa myös 500 kilometrin.
Klo 18:22: Jännitys alkaa huipentumaan. Testin tuleva voittaja Tesla Model S siirtyi myös juuri ryömintämoodiin.
Klo 18:15: Kylmä päivä sai aikaan sen, että monet autot pysähtyivät aiemmin kuin odotimme. Sen sijaan Toyota yllätti meidät tällä kertaa positiivisesti.
Klo 18:10: Pakkanen on kiristynyt lukemaan -14 °C. Päivä on myös alkanut pimentyä nopeasti. Tesla Model S Standard jatkaa kuitenkin matkaansa.
Klo 18:05: NIO ET7 poissa pelistä! Tesla Model S on kuitenkin yhä pelissä!
Klo 17:55: Enää odotamme vain Tesla Model S Standardia ja Nio ET7:ää.
Klo 17:23: Kahdeksannet väliaikatiedot saapuneet 400 kilometrin jälkeen.
Klo 17:09: Seuraava bongauksemme oli Moottorin käyttötestiautoa vastaavalla tekniikalla kulkeva Kia Niro EV, jonka testi päättyi varsin hyvään 343 kilometrin suoritukseen.
Klo 16:52: Seitsemännet väliaikatiedot saapuneet 350 kilometrin jälkeen. Jatkavien autojen määrä putoaa koko ajan.
Klo 16:50: Seurasimme Toyotan elonjäämistaistelua norjalaisen pikkukylän laitamilla. Auto on ihmisiä kiinnostava, sillä BZ4X:n tuntumassa ajeli lisäksemme kolme muutakin autoa. Toyotan viimeiset kilometrit olivat suorastaan piinallisen hitaita, sillä Toyota kipusi jyrkähköä tietä 1 km/h vauhdilla. Tulosta 323 km voidaan pitää yllättävän hyvänä, sillä japanilaisvalmistajan ensimmäinen täyssähköauto on saanut osakseen isoa kritiikkiä kulutuksesta talvikelillä.
Klo 16:25: Kuudennet väliaikatiedot saapuneet 300 kilometrin jälkeen.
Klo 16:12: Seuraavat potilaat säästömoodiin: MG4 Luxury ja Mercedes EQE 300.
Klo 15:59: Viimeinkin alkaa tapahtumaan! Ensimmäiset autot ovat joutuneet jättämään leikin kesken tai jääneet muusta joukosta säästömoodiin matelemaan. Pääryhmästä on pudonnut pois ainakin Maxus Euniq 6, Hongqi e-HS9, MG Marvel, BYD Atto, VW ID.Buzz, Renault Megane ja Toyota BZ4X 2WD.
Klo 15:00: Viidennet väliaikatiedot saapuneet 250 kilometrin jälkeen.
Klo 14:25: Neljännet väliaikatiedot saapuneet 200 kilometrin jälkeen.
Klo 13:35: Erot alkavat jo näkymään selvästi. JAC e-JS4:llä akun varaustila on enää 50 prosenttia.
Klo 13:28: Kolmannet väliaikatiedot saapuneet 150 kilometrin jälkeen.
Klo 13:15: Reitin ensimmäinen tauko pidettiin 140 km kohdalla Gjøvikissa. Seuraava pysähdys on 266 km kohdalla.
Klo 12:36: Toiset väliaikatiedot saapuneet 100 kilometrin jälkeen.
Klo 11:42: Ensimmäiset väliaikatiedot saapuneet 50 kilometrin jälkeen.
Klo 10:51: Ensimmäiset autot liikkeellä – Tesla Model S johtaa joukkoa.
Maailman suurimpaan sähköautotestiin osallistuu tällä kertaa 29 automallia:
- BMW i4 e-drive 40
- BMW i7
- BMW iX1
- BYD ATTO 3
- BYD HAN
- Hongqi e-HS9
- Hyundai Ioniq 5 4WD
- JAC e-JS4
- Kia EV6 GT
- Kia Niro EV
- Maxus Euniq6
- Mercedes EQB 250
- Mercedes EQE 300
- MG 4
- MG Marvel R
- MG 5
- MG ZS LR
- NIO ET7
- Nissan Ariya 2WD
- Renault Megane
- Skoda Enyaq Coupe RS
- Tesla Model S
- Tesla Model X Plaid
- Tesla Model Y 2WD
- Toyota bZ4X 2WD
- Volkswagen ID. Buzz
- Volkswagen ID. 5 Pro
- Voyah Free
- Hongqi e-HS9 120 kW