13.8.2022 Ajoneuvot Sähköauton nastarengastesti: nelivetokaan ei pelasta jäisellä tiellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin nastarengastesti suoritettiin tällä kertaa sähköautolla. Tehokas sähköauto asettaa talvirenkaat uudenlaiseen koetukseen. Nastarengastestin autona toimi nelivetoinen Tesla Model 3, jossa testattu rengaskoko on 235/45 R18. Kyseessä on amerikkalaisvalmistajan niin sanottu peruskoko. Kookas rengas on siinä mielessä haastava, että sitä ei löydy nastarenkaana aivan kaikilta valmistajilta. Mukaan testiin löytyi kuitenkin kahdeksan rengasmallia:Continental Ice Contact 3 Falken Winterpeak F-Ice 1 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Landsail Ice Star IS37 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 EV Toyo Observe Ice-Freezer Yokohama Ice Guard IG65Painavat sähköautot vaativat renkaalta suorituskykyä etenkin jäällä. Alkuun voisi luulla, että kiihdytyskokeessa neliveto pienentää renkaiden eroavaisuuksia, mutta tilanne on toinen. Tehokas neliveto ei auta, jos pitoa ei ole riittävästi.Jääkiihdytyksessä Nokian ja Michelin ovat suvereeneja. Michelin häviää Hakkapeliitalle nelisen prosenttia, mutta pitää kolmanneksi kiihdyttelevän Goodyearin selvästi takanaan.Continental ja Yokohama jakavat seuraavan sijan tasatuloksella. Landsail jää edellä mainitusta kaksikosta jo selvästi, mutta vielä suurempi ero kertyy häntäkaksikkoon. Falkenin ja Toyon suorituksissa ei ole kehumista – vetopito on yksinkertaisesti huono, ja eroa kärkeen tulee molemmilla noin 60 %.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarrutuspito paikoin vaarallisen heikkoaJarrutuspidossa Nokian on etevin ennen Micheliniä melko tuntuvalla marginaalilla. Goodyear on Misukan lähellä kolmantena. Continental pysähtyy neljänneksi lyhimmällä matkalla, mutta ero Goodyeariin on suuri.Loppunelikko on keskenään hieman tasaisempi, mutta jarrutuspito on näillä renkailla heikko – jopa vaarallisella tavalla. Landsail jättää japanilaiskolmikon taakseen, mutta eroa kärkeen tulee silläkin jo noin 37 %. Falken, Toyo ja Yokohama pysähtyvät mainitussa järjestyksessä: heikoimmin stoppaavan Yokohaman ero parhaaseen on liki 50 prosenttia.Jääkäsittelyradalla nopeimman kierrosajan ansaitsi Hakkapeliitta 10 EV. Nokialaisen keulapito on omaa luokkaansa. Rengas on tarkka ajettava ja kääntyy ohjauskulmasta riippumatta jopa niin hyvin, että ajolinjaa voi halutessaan muuttaa kesken kaarteen.Michelin oli toiseksi nopein. Käytös on oikein hyvää, mutta keulapito ei kestä aivan samoja kaarrenopeuksia nokialaisen kanssa. Ohjautuvuus ei myöskään ole ihan yhtä tarkkaa, ja rattia pitää kääntää enemmän. Toisaalta takapään pito on aavistuksen parempi.Halparengas tarjoaa myös positiivisia yllätyksiäJääkäsittelykokeen yllätyksen järjesti Landsail, joka kellotti kolmanneksi nopeimman ajan. Keulapito on parempi kuin Goodyearilla ja Continentalilla. Rengas toimii asiallisesti pienillä kääntökulmilla, ja suuremmillakin on yritystä. Pitoa on keulalla jopa sen verran, että välillä perä hieman luistaa ja auttaa kääntymisessä.Häntäkolmikkoa yhdistää heikko jääpito. Falkenin huono keulapito sivuttaissuunnassa yhdistettynä vajavaiseen pitkittäispitoon pakottaa ajamaan kieli keskellä suuta. Jos vauhtia on vähänkin liikaa, auton keula menettää pitonsa, ja tuloksena on pitkäkestoinen aliohjautuminen.Toyolla keula pitää sivuttaissuunnassa aavistuksen Falkenia paremmin. Toyo sortuu kuitenkin myös yliohjautumiseen yllättävissä kohdissa. Peräluistot eivät ole mahdottoman laajoja, mutta vaativat vastaohjausta. Myöskään Toyo ei kestä renkaat käännettynä lainkaan kaasua, joten peräluistojen suoristaminen pedaalia polkemalla on vähintään haasteellista.Nastarengastesti osoittaa, että tehokkaan nelivetoisen sähköauton alla jäinen tienpinta erottelee renkaat toisistaan. Palaamme testin tuloksiin Moottorin verkkosivuilla, mutta koko testi on luettavissa Moottorin 8/2022 numerosta.Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso kallioinen Kuvat: ville-veikko heinonen Testin toteutus :Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?