13.8.2022 Ajoneuvot Sähköauton nastarengastesti: nelivetokaan ei pelasta jäisellä tiellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin nastarengastesti suoritettiin tällä kertaa sähköautolla. Tehokas sähköauto asettaa talvirenkaat uudenlaiseen koetukseen. Nastarengastestin autona toimi nelivetoinen Tesla Model 3, jossa testattu rengaskoko on 235/45 R18. Kyseessä on amerikkalaisvalmistajan niin sanottu peruskoko. Kookas rengas on siinä mielessä haastava, että sitä ei löydy nastarenkaana aivan kaikilta valmistajilta. Mukaan testiin löytyi kuitenkin kahdeksan rengasmallia:Continental Ice Contact 3 Falken Winterpeak F-Ice 1 Goodyear Ultra Grip Arctic 2 Landsail Ice Star IS37 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 10 EV Toyo Observe Ice-Freezer Yokohama Ice Guard IG65Painavat sähköautot vaativat renkaalta suorituskykyä etenkin jäällä. Alkuun voisi luulla, että kiihdytyskokeessa neliveto pienentää renkaiden eroavaisuuksia, mutta tilanne on toinen. Tehokas neliveto ei auta, jos pitoa ei ole riittävästi.Jääkiihdytyksessä Nokian ja Michelin ovat suvereeneja. Michelin häviää Hakkapeliitalle nelisen prosenttia, mutta pitää kolmanneksi kiihdyttelevän Goodyearin selvästi takanaan.Continental ja Yokohama jakavat seuraavan sijan tasatuloksella. Landsail jää edellä mainitusta kaksikosta jo selvästi, mutta vielä suurempi ero kertyy häntäkaksikkoon. Falkenin ja Toyon suorituksissa ei ole kehumista – vetopito on yksinkertaisesti huono, ja eroa kärkeen tulee molemmilla noin 60 %.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarrutuspito paikoin vaarallisen heikkoaJarrutuspidossa Nokian on etevin ennen Micheliniä melko tuntuvalla marginaalilla. Goodyear on Misukan lähellä kolmantena. Continental pysähtyy neljänneksi lyhimmällä matkalla, mutta ero Goodyeariin on suuri.Loppunelikko on keskenään hieman tasaisempi, mutta jarrutuspito on näillä renkailla heikko – jopa vaarallisella tavalla. Landsail jättää japanilaiskolmikon taakseen, mutta eroa kärkeen tulee silläkin jo noin 37 %. Falken, Toyo ja Yokohama pysähtyvät mainitussa järjestyksessä: heikoimmin stoppaavan Yokohaman ero parhaaseen on liki 50 prosenttia.Jääkäsittelyradalla nopeimman kierrosajan ansaitsi Hakkapeliitta 10 EV. Nokialaisen keulapito on omaa luokkaansa. Rengas on tarkka ajettava ja kääntyy ohjauskulmasta riippumatta jopa niin hyvin, että ajolinjaa voi halutessaan muuttaa kesken kaarteen.Michelin oli toiseksi nopein. Käytös on oikein hyvää, mutta keulapito ei kestä aivan samoja kaarrenopeuksia nokialaisen kanssa. Ohjautuvuus ei myöskään ole ihan yhtä tarkkaa, ja rattia pitää kääntää enemmän. Toisaalta takapään pito on aavistuksen parempi.Halparengas tarjoaa myös positiivisia yllätyksiäJääkäsittelykokeen yllätyksen järjesti Landsail, joka kellotti kolmanneksi nopeimman ajan. Keulapito on parempi kuin Goodyearilla ja Continentalilla. Rengas toimii asiallisesti pienillä kääntökulmilla, ja suuremmillakin on yritystä. Pitoa on keulalla jopa sen verran, että välillä perä hieman luistaa ja auttaa kääntymisessä.Häntäkolmikkoa yhdistää heikko jääpito. Falkenin huono keulapito sivuttaissuunnassa yhdistettynä vajavaiseen pitkittäispitoon pakottaa ajamaan kieli keskellä suuta. Jos vauhtia on vähänkin liikaa, auton keula menettää pitonsa, ja tuloksena on pitkäkestoinen aliohjautuminen.Toyolla keula pitää sivuttaissuunnassa aavistuksen Falkenia paremmin. Toyo sortuu kuitenkin myös yliohjautumiseen yllättävissä kohdissa. Peräluistot eivät ole mahdottoman laajoja, mutta vaativat vastaohjausta. Myöskään Toyo ei kestä renkaat käännettynä lainkaan kaasua, joten peräluistojen suoristaminen pedaalia polkemalla on vähintään haasteellista.Nastarengastesti osoittaa, että tehokkaan nelivetoisen sähköauton alla jäinen tienpinta erottelee renkaat toisistaan. Palaamme testin tuloksiin Moottorin verkkosivuilla, mutta koko testi on luettavissa Moottorin 8/2022 numerosta.Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso kallioinen Kuvat: ville-veikko heinonen Testin toteutus :Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle