25.6.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: ratissakin riittää raportoitavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ohjauspyörä saattaa kuulostaa yksioikoiselta arvostelun kohteelta, mutta niistäkin löytyy vertailuissamme ja koeajoissamme yllättävän paljon eroja. Ohjauspyörällä on nykyisin paljon laajempikin rooli auton sisustuksessa kuin pelkkä suunnannäyttäjän tehtävä. Toki pääasia on edelleen kuljettajan käsien antamien ohjauskäskyjen välittäminen etupyörille ja sitä kautta tiehen, mutta jatkuvasti alaa valtaava elektroniikka, kuten myös muotoilu, ovat tuoneet tähänkin lisämausteitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKädet nappulaviidakossaNiin kutsuttu monitoimiohjauspyörä, sellainen, jonka nappuloista voi ohjata kojelaudan eri toimintoja, alkoi yleistyä autoissa viimeistään 2000-luvulle tultaessa. Sitä ennen ainoana kytkimenä ratin pinnassa toimi perinteinen töötti.Nykyisellään käyttökytkimillä ryyditetty ratti on uusissa autoissa enemmän selviö kuin poikkeus. Tavanomaisesti näillä namiskoilla aktivoidaan soitin, puhelut, navigaattori, puheohjaus ynnä muut tämän päivän autoiluun liittyvät tuiki tärkeät toiminnot.Sijoituspaikka on paitsi mukava, myös liikenneturvallisuuden kannalta hyvinkin perusteltu, eihän kuljettajan tarvitse toimintoja käyttääkseen irrottaa käsiään ohjauspyörästä.Näihinkin nappuloihin liittyy silti suunnittelueroja, joita sitten autoja arvostellessa nuuskimme. Ovatko säätimet hyvin sijoitettuja niin, että käyttö sujuu esimerkiksi pelkillä peukaloilla? Ovatko kytkimet painonappuloita vai rullasäätimiä, ja minkälainen tuntuma niissä on? Entä nappuloiden merkinnät, ovatko ne kansantajuisia vai hieroglyfejä? Ja tietysti se, minkälaisessa yhteistyössä nappulat pelaavat auton mittariston sekä kojelaudan keskinäytön valikoiden kanssa, kiinnostaa myös. Nappuloiden ja säätimien testaamiseen on hyvää aikaa, ajammehan koeajoautoilla tyypillisesti viikon kestävän rupeaman aikana satoja kilometrejä, ja vertailuautoilla lukemat ovat jo nelinumeroisia.Keinoa ja aitoa nahkaaToki arvostelemme myös itse ohjauspyörän ergonomian. Kun ratti on saatu säädettyä oikealle kohdalleen, tarkastamme miltä sen pintamateriaali tuntuu. Muovipäällysteiset ohjauspyörät alkavat olla nykypäivänä vähemmistössä, mutta nahkaverhoilussakin on yllättävän suuria eroja. Nahaksi mainostettu materiaali saattaa olla silkkaa muovia, ja mitä kalliimpiin autoihin mennään, sitä hienostuneemman ja aidomman tuntuiseksi nahka muuttuu.Yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää, on ratin muotoilu – kuten se, miten paksu ohjauspyörän kehä on, ja missä kohdissa sekä miten muotoiltuja ratin puolat ovat. Hyvin suunnitellun ohjauspyörän avulla ajaminen sujuu kaikkiaan paremmin, joskin esimerkiksi auton suuntavakavuuden puutteita se ei tietenkään pysty korjaamaan. Tuo onkin sitten jälleen oma arvostelun kohteensa, mistä lisää tuonnempana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti