9.7.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: se naaman edessä oleva juttu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittaristo on yksi auton tärkeimmistä varusteista. Nykytekniikasta huolimatta perusasiat jylläävät tässäkin arvostelun kohteessa. Auton mittaristo oli iät ja ajat perinteinen viisareilla toteutettu. Viimeistään 1990-luvulla se vakiintui suurten nopeus- ja kierroslukumittarien parivaljakoksi, pienemmät apurinsa eli polttonesteen määrän sekä jäähdytysnesteen lämpötilan paljastavat mittarit reunoillaan.Nykyteknologia on tietysti tuonut tähän osa-alueelle paljonkin muutoksia. Vaikka noita traditionaalisia mittaristoja näkee edelleen varsinkin kohtuuhintaisten perheautojen kojelaudoissa, erilaiset digitaaliset toteutukset ja hybridimallien energiamittarit laajentavat mittaristojen vaihtelevuutta kaiken aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHavainnollisuus tärkeintäSilti perusasiat mittariston osalta ovat silti edelleen voimassa. Näkymän, siis ennen kaikkea käytettävän ajonopeuden ja polttonesteen määrän, on oltava selkeästi ja havainnollisesti suoraan kuljettajan näkökentässä.Lähtökohta tässä on se, ettei ohjauspyörä edes säätövarojensa ääripäissä peitä mittaristoa – näistä ergonomian kömmähdyksistä on onneksi jo nykypäivänä päästy kuta kuinkin eroon.Merkityksensä on myös itse mittariston toteutuksella, kuten siinä käytettävien fonttien koolla ja asettelulla. Ja koska Suomessa ajetaan usein hämärässä sekä sysipimeällä, mittariston valaistuksen on niin ikään oltava moitteeton. Juuri digitaaliset toteutukset ovatkin lopullisesti häivyttäneet turhan himmeät mittaristot historiaan.Sama ilahduttava kehityksen kulku on havaittavissa numeronäyttöisessä nopeusmittarissa. Tuo digitaalinen km/h -lukema onkin liki poikkeuksetta niin selkeä ja havainnollinen, että viisarimittari on voitu jopa poistaa autosta kokonaan – ajoturvallisuuden siitä mitenkään heikkenemättä.Toivomuslistalle on pikkuhiljaa ujuttautunut myös vakionopeudensäätimeen asetetun nopeuslukeman näyttö, asia, joka puuttuu yllättävän usein myös täysin uusista automalleista.Sen sijaan tuulilasiin, tai kojelaudan päällä olevaan muovilevyyn, heijastettava näyttö ei suinkaan ole välttämätön varuste, muttei siitä toki mitään haittaakaan ole – parhaimmillaan tämä ratkaisu pitää kuljettajan katseen vieläkin lähempänä sitä tärkeintä, eli tietä.Keskinäytön koukeroissaPerinteiseenkin mittaristoon liittyy nykyään olennaisena osana keskinäyttö, johon saa valittua mitä moninaisempia toimintoja – yleensä vähintään tuon digitaalisen nopeusmittarin, ajotietokoneen ja auton järjestelmien valikot, soittimen sekä etäohjatun puhelimen toiminnot sekä varustelusta riippuen myös navigaattorin opastuksen. Joissakin autoissa nämä kaikki löytyvät mittaristosta, osassa taas niitä hallinnoidaan kojelaudan (kosketus)näytöltä – yhtä kaikki, on myös tärkeää, että nämä kaksi näyttöä pelaavat mahdollisimman harmonisesti keskenään.Yksi suurimmista epäkohdista nykyään on – hankalien valikkopolkujen ohella – erilaisten aktiivisten turvavarusteiden lyhenteet ja englanninkieliset koukerot. Näihin eräät autonvalmistajat saisivat panostaa tuntuvasti enemmänkin. Suomen kieli olisi ylipäätään toivottavaa, muttei suinkaan yleistä.Ja kun tällaista keskinäyttöä tai täysin digitaalista mittaristoa arvostellaan, grafiikoiden selkeys ja riittävä koko ovat tietenkin avainasemassa. Monesti tuntuu olevan niin, että kun kaiken aikaa keksitään uutta, näyttävyys vaikuttaa olevan selkeyttä tärkeämpää.Kuten niin monessa kohdassa autoa, tässäkin tapauksessa mennään käytettävyydessä helposti metsään – ja pahimmillaanhan metsään mennään sitten ihan oikeasti, jos kuski ryhtyy ajaessaan syventymään epäselvien valikoiden syövereihin turhan intensiivisellä tavalla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!