9.7.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: se naaman edessä oleva juttu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittaristo on yksi auton tärkeimmistä varusteista. Nykytekniikasta huolimatta perusasiat jylläävät tässäkin arvostelun kohteessa. Auton mittaristo oli iät ja ajat perinteinen viisareilla toteutettu. Viimeistään 1990-luvulla se vakiintui suurten nopeus- ja kierroslukumittarien parivaljakoksi, pienemmät apurinsa eli polttonesteen määrän sekä jäähdytysnesteen lämpötilan paljastavat mittarit reunoillaan.Nykyteknologia on tietysti tuonut tähän osa-alueelle paljonkin muutoksia. Vaikka noita traditionaalisia mittaristoja näkee edelleen varsinkin kohtuuhintaisten perheautojen kojelaudoissa, erilaiset digitaaliset toteutukset ja hybridimallien energiamittarit laajentavat mittaristojen vaihtelevuutta kaiken aikaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHavainnollisuus tärkeintäSilti perusasiat mittariston osalta ovat silti edelleen voimassa. Näkymän, siis ennen kaikkea käytettävän ajonopeuden ja polttonesteen määrän, on oltava selkeästi ja havainnollisesti suoraan kuljettajan näkökentässä.Lähtökohta tässä on se, ettei ohjauspyörä edes säätövarojensa ääripäissä peitä mittaristoa – näistä ergonomian kömmähdyksistä on onneksi jo nykypäivänä päästy kuta kuinkin eroon.Merkityksensä on myös itse mittariston toteutuksella, kuten siinä käytettävien fonttien koolla ja asettelulla. Ja koska Suomessa ajetaan usein hämärässä sekä sysipimeällä, mittariston valaistuksen on niin ikään oltava moitteeton. Juuri digitaaliset toteutukset ovatkin lopullisesti häivyttäneet turhan himmeät mittaristot historiaan.Sama ilahduttava kehityksen kulku on havaittavissa numeronäyttöisessä nopeusmittarissa. Tuo digitaalinen km/h -lukema onkin liki poikkeuksetta niin selkeä ja havainnollinen, että viisarimittari on voitu jopa poistaa autosta kokonaan – ajoturvallisuuden siitä mitenkään heikkenemättä.Toivomuslistalle on pikkuhiljaa ujuttautunut myös vakionopeudensäätimeen asetetun nopeuslukeman näyttö, asia, joka puuttuu yllättävän usein myös täysin uusista automalleista.Sen sijaan tuulilasiin, tai kojelaudan päällä olevaan muovilevyyn, heijastettava näyttö ei suinkaan ole välttämätön varuste, muttei siitä toki mitään haittaakaan ole – parhaimmillaan tämä ratkaisu pitää kuljettajan katseen vieläkin lähempänä sitä tärkeintä, eli tietä.Keskinäytön koukeroissaPerinteiseenkin mittaristoon liittyy nykyään olennaisena osana keskinäyttö, johon saa valittua mitä moninaisempia toimintoja – yleensä vähintään tuon digitaalisen nopeusmittarin, ajotietokoneen ja auton järjestelmien valikot, soittimen sekä etäohjatun puhelimen toiminnot sekä varustelusta riippuen myös navigaattorin opastuksen. Joissakin autoissa nämä kaikki löytyvät mittaristosta, osassa taas niitä hallinnoidaan kojelaudan (kosketus)näytöltä – yhtä kaikki, on myös tärkeää, että nämä kaksi näyttöä pelaavat mahdollisimman harmonisesti keskenään.Yksi suurimmista epäkohdista nykyään on – hankalien valikkopolkujen ohella – erilaisten aktiivisten turvavarusteiden lyhenteet ja englanninkieliset koukerot. Näihin eräät autonvalmistajat saisivat panostaa tuntuvasti enemmänkin. Suomen kieli olisi ylipäätään toivottavaa, muttei suinkaan yleistä.Ja kun tällaista keskinäyttöä tai täysin digitaalista mittaristoa arvostellaan, grafiikoiden selkeys ja riittävä koko ovat tietenkin avainasemassa. Monesti tuntuu olevan niin, että kun kaiken aikaa keksitään uutta, näyttävyys vaikuttaa olevan selkeyttä tärkeämpää.Kuten niin monessa kohdassa autoa, tässäkin tapauksessa mennään käytettävyydessä helposti metsään – ja pahimmillaanhan metsään mennään sitten ihan oikeasti, jos kuski ryhtyy ajaessaan syventymään epäselvien valikoiden syövereihin turhan intensiivisellä tavalla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous