28.11.2024 Yleinen 11 minuuttia aikaa! – mörkö hoitaa Helsinki-Vantaan kiitotiet puhtaaksi lumesta Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsinki-Vantaan lentoasemalla on lumimyräköiden armoilla kolme kiitotietä, jotka ovat 60 metriä leveitä ja 3–3,5 kilometriä pitkiä. Helsinki-Vantaan lentoaseman kunnossapitopäällikkö Pyry Pennanen Finavialta tietää kuinka kiitotiet pidetään käyttökunnossa hankalien talvisten sääolojen vallitessa – ja säätilan joskus äkkinäisissä muutoksissa. Haastavat keliolot vaativat kokemusta, kalustoa – ja kiirettä. Pennanen esittelee kalustoa, jonka kunkku on valtavan kokoinen norjalaisvalmisteinen Øveraasen-lumilinko, jossa on tehoa 1 500 hevosvoimaa.– Uskallan väittää, ettei Suomesta löydy suurempaa lumilinkoa kuin tämä mörkö, Pennanen kertoo.Esillä on myös lentokoneiden ulkovaipan jäänestoaine-propyleeniglygolia imevä imulakaisukone, pyöräkuormaaja sekä jättimäinen Vammas-harjapuhalin. Sillä on työleveyttä 5,5 metriä. Kone on kolmitoiminen: se auraa, harjaa ja puhaltaa.Vieressä seisoo pienempi ja ahtaamien alueiden hoidossa kätevämpi plattaharja-kone.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy3,5 kilometrin kiitotieLentomatkustaja ei välttämättä tule ajatelleeksi kuinka pitkiä matkustajalentokoneiden vaatimat kiitotiet ovatkaan. Helsinki-Vantaalla on kolme kiitotietä, jotka ovat 60 metriä leveitä ja 3–3,5 kilometriä pitkiä. Kiitoteiden puhdistusta lumenpoistokoneilla toteutetaan noin 15 koneen ryhmissä, jossa jokaisella kuljettajalla on ennalta määritelty tehtävä.Kunnossapidolla kestää noin 11 minuuttia aurata yksi kiitotie puhtaaksi lumesta.– Hyvin voimakkaan lumisateen aikana kiitotie on aurattava tunnissa kahteen kertaan, mikä tarkoittaa, että kiitotie on lentoliikenteen käytössä noin 30–35 minuuttia tunnin aikana.Talveksi 80 työntekijää lisääFinavia vastaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoteiden puhdistuksesta. Kunnossapitoyksikössä työskentelee ympärivuotisesti 60 henkilöä ja talvikaudella määrä kasvaa 80 kausityöntekijällä.Pennanen tähdentää, että kiitoteiden kunnossapitoa tehdään vuoden jokaisena päivänä – mutta talvi tuo toki omat haasteensa.– Talvikaudella kiitotien kuntoa mitataan jatkuvasti ja mahdollisiin toimenpiteisiin reagoidaan aina etupainotteisesti. Ilmatieteen laitos tuottaa lentoasemayhteisön käyttöön tietoa, jonka perusteella teemme päivä ja tuntikohtaista varautumista. Auraamiseen käytetty aika vaihtelee paljon lumitilanteen mukaan, Pennanen taustoittaa.Lennot joutuvat odottamaanVilkkaimpien tuntien aikana, kun lentoja lähtee ja saapuu paljon, runsas lumisade aiheuttaa sen, että lennot joutuvat välillä odottamaan vuoroaan. Pennasen mukaan on normaalia, että hyvin talvisissa olosuhteissa lentoaseman eri toiminnot kestävät hieman pidempää kuin kesäkelillä.– Kaikista tärkeintä on varmistaa, että toiminta on turvallista, Pennanen painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyttävät harjamonsteritKookas harjakalusto kiitoteitä auraamassa on näyttävä ilmestys. Vauhtia riittää ja lumi lentää kaaressa. Huomio kiinnittyy myös työkoneiden keulaan, joissa on kunnioitettava keskittymä tehokkaita ja myös suunnattavia valoja.Työ ei kuitenkaan lopu silloin, kun kiitotie on saatu harjattua puhtaaksi. Kun lumisade on loppunut, asematasolta aurattu lumi on siirrettävä lumenkasauspaikoille, ja aurausta on jatkettava lentoaseman muilla alueilla.Sentti lunta lentoaseman päällystetyillä alueilla vastaa laskennallisesti noin 1 100 kuorma-autollista lunta, joten siirrettävän lumen määrä on valtava.Tällä kalustolla se hoituu!Finavian kunnossapidolla on käytössään yhteensä 200 ajoneuvoa ja työkonetta.7 suurteholumilinkoa 6 pyöräkuormaajaan kiinnitettävää lumilinkoa 21 harjapuhallinta, joiden keulassa on aura 10 kuorma-autoa 3 traktoria 6 imulakaisuautoa 8 pyöräkuormaajaa 5 jäänestokemikaalin levittäjääLisäksi kaluston kuuluu henkilöautoja, pakettiautoja, ruohonleikkureita, lisälaitteita.t, pakettiautot, ruohonleikkurit ja lisälaitteita.– Talvikunnossapidon kruununjalokiviä ovat Helsinki-Vantaalla osittain kehitetyt Vammaksen PSB-5500-harjapuhallinajoneuvot. Erittäin tehokkaat monitoimilumiaurat on tehty suomalaisiin talviolosuhteisiin, Pennanen kertoo.Lyhenne PSB tulee sanoista plow, sweep, blow – kone auraa, harjaa ja puhaltaa lunta. Luku 5500 kertoo koneen 5,5 metrin työleveydestä.Ympäristövastuut huomioidenPennasen mukaan kiitoteiden kunnossapidon ja talviosaamisen kehitystyö keskittyy tällä hetkellä paljon ympäristövastuullisuuteen. Helsinki-Vantaan lentoasema on ollut hiilineutraali vuodesta 2017 asti, ja tavoitteena on saavuttaa nettonollataso tänä vuonna.– Viime talvena otimme käyttöön kierrätetyn jäänpoistonesteen Helsinki-Vantaalla. Kierrätetty jäänpoistoneste, propyleeniglykoli, valmistetaan Raumalla kemikaaliyhtiö Clariantin toimesta ja se vastaa täysin uutta jäänpoistonestettä. Se on myös aiempaa ympäristöystävällisempi vaihtoehto.Käytettävien jäänpoistonesteiden määrä on ällistyttävä. Helsinki-Vantaalla kierrätetyn jäänpoistonesteen määrä oli viime talvikaudella lähes 500 tonnia. Talteen otetun jäänpoistonesteen hyödyntäminen vähentää nesteen käyttömääriä ja kuljetuksessa syntyviä hiilipäästöjä karkeasti arvioituna 1 500 tonnia talvikauden aikana.– Kierrätettyä jäänpoistonestettä on viime vuosina otettu käyttöön myös muilla lentoasemilla esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Uskomme, että kierrätetyn nesteen käyttö lisääntyy jatkossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäsmällisyys kunnia-asiaTalviset hankalat keliolot voivat myöhästyttää lentoja, niin nousuja kuin laskeutumisia.Kuinka paljon tyypillisenä talvena tulee lentojen myöhästymisiä kiitoteiden lumipeitteen auraamisen vuoksi?– Arviomme mukaan Helsinki-Vantaan lentoaseman täsmällisyys on maailmanlaajuisesti huippuluokkaa. Vuonna 2022 noin 200 lentoa myöhästyi aikataulustaan yli 15 minuuttia talvisään vuoksi, mutta aiheuttajana ei ollut kaikissa tilanteissa runsas lumentulo.Pennanen tuo esiin, että myös esimerkiksi erittäin kova sivutuuli, viivästykset huolintayhtiöiden tekemässä jäänpoistossa tai hyvin liukas keli, jonka alijäähtynyt vesi aiheuttaa, aiheuttavat myöhästymisiä.Suomessa sattuu Pennasen mukaan 1–3 kertaa vuodessa niin haastavat sääolosuhteet, että sillä on merkittävät vaikutukset lentoliikenteeseen.Lentoyhtiöt ottavat huomioon sääolosuhteiden vaikutukset ja suunnittelevat operoinnin sen mukaan. Koska lentoliikenne on globaalisti linkittynyt, voivat esimerkiksi Keski-Euroopan pienetkin lumisateet aiheuttaa sen, että koneet saapuvat Helsinki-Vantaalle myöhässä tai lennot perutaan. Tällöin Keski-Euroopan sääolosuhteet vaikuttavat myös Helsinki-Vantaalta lähteviin matkustajiin. Viiveitä ja odottelua on tiedossa myös silloin, jos koneet eivät saa lähtöaikaa Euroopan huonon sään vuoksi. Mikä Finavia? Lentoasemayhtiö Finavia Oyj kehittää Suomen lentoasemaverkostoa, johon kuuluu Helsinki-Vantaan lentoaseman lisäksi 19 alueellista lentokenttää. Finavian lentoasemien kautta matkusti viime vuonna noin 18,3 miljoonaa matkustajaa – heistä valtaosa eli 15,3 miljoonaa käytti matkallaan Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Suomen päälentoasema on Pohjois-Euroopan keskeinen kaukoliikenteen solmukohta eritoten Euroopan ja Aasian välillä. Vuonna 2023 Helsinki-Vantaan kautta kulkevista lentomatkustajista 88 prosenttia oli kansainvälisen liikenteen matkustajia. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön - DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?