22.7.2021 Ajoneuvot 2 miljoonaa euroa ja 2000 hevosvoimaa – Ukkosmyrsky Rimac Nevera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kroatialainen hyperauto Rimac Nevera paukuttaa pöytään melkoiset lukemat. Tämän sähköauton perässä ei taida polttomoottorilla pysyä. Lukemat sykähdyttävät. Noin 2 miljoonaa euroa, 1914 hevosvoimaa ja 415 kilometriä tunnissa pakottavat lukemaan lauseen vielä uudestaan. Rimac Nevera on hyperluokan täyssähköauto, joka sai nimensä Kroatian rannikolla yllättävästi esiintyvistä voimakkaista myrskyistä.Kroatialainen sähköautovalmistaja Rimac on tällä hetkellä muutenkin pinnalla. Uutisoimme hiljattain kuinka Porsche ja Rimac ottivat siipiensä suojaan Bugattin perinteikkään merkin. Uusi yhteistyöyritys on nimeltään Bugatti-Rimac.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRimac NeveraKolmen vuoden kehitystyö C_Two -konseptiauton julkaisusta maaliskuussa 2018 on johtanut lopulta tuotantoauton julkistamiseen. Uusi täyssähköauto Rimac Nevera hakee vaikuttavilla arvoillaan kilpailijaa tällä hetkellä ehkä lähinnä Lotus Evijasta. Tässä kohti moni äityy huutamaan täysin ylivertaisesta Tesla Roadsterista, mutta palaamme asiaan vuosimallin 2021 auton jonain päivänä valmistuessa.Konseptiauton kerrottu voimalinja on päässyt pitkälti sellaisenaan tuotantoon. Nevera saa yhden tehokkaan sähkömoottorin jokaista pyörää kohden, joten näin yhteisteho on 1 408 kilowattia (1 914 hv) ja huippuvääntö 2 360 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikaltaan 300 kilometrin tuntinopeuteen kestää 9,3 sekuntia, joista ensimmäinen sata kilometriä tunnissa saavutetaan valmistajan mukaan 1,97 sekunnissa.Sähkömoottoreiden pyörittämiseen tarvittava energia on säilötty H-kirjaimen muotoiseen 120 kilowattitunnin akkupakettiin, jonka pitäisi tarjota autolle alustavien arvioiden mukaan jopa 550 kilometrin WLTP-mittaustavan mukainen sähköinen toimintamatka. Akusto on sijoitettu osaksi itsekantavaa koria ja sen sijoituksella on saavutettu 48:52 painojakauma etu- ja taka-akselin välille.Perusmuoto muistuttaa pitkälti konseptiautoa, mutta toki pieniä muutoksiakin on havaittavissa. Ilmankulkua on optimoitu muun muuassa jarrujen ja moottoreiden jäähdytyksen osalta. Autossa on runsaasti aktiivista aerodynamiikkaa ja sitä voidaankin ajaa eri tiloissa esimerkiksi ilmanvastuksen minimoimiseksi tai downforcen maksimoimiseksi.Neverassa on uusi All-wheel Torque Vectoring 2 -järjestelmä. Se optimoi jatkuvasti, tai tarkemmin 100 kertaa sekunnissa, jokaiselle pyörälle siirrettävää voimaa auton mahdollisimman tehokkaan etenemisen mahdollistamiseksi.Jarrutusenergian talteenotolla varustettu jarrujärjestelmä toimii akun ja voimalinjan tilan mukaan. Esimerkiksi akun kuumentuessa Nevera osaa siirtää jarrutustehtävää energian talteenotosta varsinaisille Brembon 6-mäntäisille jarrusatuloille, jotka puristavat 390-millimetrisiä jarrulevyjä. Sama toimii valmistajan mukaan myös toiseen suuntaan.Eräs Neveran mielenkiintoisista ominaisuuksista on sen "Driver Coach" -ajotila, jossa auto pyrkii opettamaan kuljettajalle tekoälyn avulla parhaat mahdolliset ajolinjat moottoriradalla. Se hyödyntää tähän useita antureita, kameradataa sekä auton tutkia.Rimac painottaa auton soveltuvan yhtä hyvin pitkien matkojen taittamiseen kuin radallekin. Sisätilat on pyritty pitämään yksinkertaisena tilan jakavalla keskikonsolilla, josta löytyy kolme näyttöä toimintojen hallintaan. Ratakäytössä niiltä voi myös lukea auton keräämää dataa, jonka saa haluttaessa ladattua myös matkapuhelimeen tai kannettavaan tietokoneeseen.Vain 150 kappaletta tullaan valmistamaan ja näistä jokainen on varmasti yksilöllinen, vaikka lähtökohdaksi tarjotaan kolme vaihtoehtoa: GT, Signature ja Timeless. Yhtiön perustaja Mate Rimac tulee koeajamaan henkilökohtaisesti joka ikisen valmistuvan yksilön ennen luovutusta.Kuvat ja lähde: Rimac Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla