11.4.2019 Ajoneuvot 349 hevosvoimaa dieselvoimaa: Audi S6, S6 Avant sekä Audi S7 Dynamic photo, Colour: Tango red Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S6, S6 Avant ja S7 saavat keulalleen dieselvoimaa – mutta vain Euroopassa. Odotetusti piristetyt versiot A6:sta ja A7:stä saapuvat markkinoille, mutta sporttisuuden toteutus riippuu markkina-alueesta. Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 nähdään Euroopassa keulallaan 3,0-litrainen V6 TDI-dieselmoottori. Käytössä on parhaimmillaan 349 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä, kiitos nopeasti reagoivan sähköisen ahtimen ja tavallisen turboahtimen yhdistelmän.Muualla maailmassa mallitrio saa keulalleen RS5:stä tutun 2,9-litraisen TFSI V6-bensiinimoottorin, joka tuottaa 450 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä. Dieselin tavoin bensiinimalli luottaa sähköahtimen ja turboahtimen yhdistelmään.Audi kehuu sähköisen ahtimen reagoivan kaasupolkimen painallukseen alle 250 millisekunnissa. Ahdin on käytössä moottorin käydessä alle 1 650 minuuttikierroksen käyntinopeudella, jonka jälkeen muuttuvageometrinen turboahdin ottaa vastuun itselleen. Käytännössä moottorin pitäisi reagoida menokäskyyn lähes viiveettä.Voima siirtyy moottorilta eteenpäin kahdeksanvaihteiselle tiptronic-automaattivaihteistolle ja siitä quattro-nelivedolle. Normaalitilanteessa nelivedon voima jakautuu 40 % etuakselille/60 % taka-akselille, mutta enimmillään voimaa voidaan ohjata 70 % etuakselille tai 85 % taka-akselille.Mallikolmikon nopein on Audi S6, joka ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 5,0 sekunnissa. S6 Avant ja S7 Sportback jäävät lukemasta sekunnin kymmenyksen. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.Suorituskykyä piristävän sähköisen ahtimen lisäksi S6 ja S7 on varustettu taloudellisuutta parantavalla kevythybridijärjestelmällä. 48 voltin sähköjärjestelmä, 10 ampeeritunnin litiumiakku ja starttigeneraattori avustavat polttomoottoria. Järjestelmän ansiosta moottoria voidaan pitää rullatessa sammutettuna jopa 40 sekuntia ja start-stop-toiminto aktivoituu jopa 22 km/h nopeuksissa. Kevythybridijärjestelmä tuo Audin mukaan 0,4 litran säästön per 100 kilometriä.Audi ilmoittaa uusille malleille WLTP-syklistä takaisinlasketun NEDC-kulutuslukeman 6,3 litraa per 100 km (165 g/km CO2). S6 Avant ja S7 kuluttavat 0,2 litraa enemmän 100 kilometriä kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus edelläVoimalinjaan liittyvien päivitysten lisäksi Audi S6 ja S7 saavat koko joukon ajettavuuteen liittyviä päivityksiä. S-mallien ohjaus on suunniteltu uudelleen. Nelipyöräohjaus on edelleen tarjolla varustelistalla, kääntäen takarenkaita enimmillään 5° vastakkaiseen suuntaan eturenkaisiin nähden alle 60 km/h nopeuksissa, pienentäen kääntöympyrää jopa 1,1 metrillä. Yli 60 km/h nopeuksissa takarenkaat kääntyvät korkeintaan 2° samaan suuntaan eturenkaiden kanssa vakaampaa kaistanvaihtoa ajatellen. Urheilullisempaa ajettavuutta varten taka-akseli voidaan varustaa lukollisella tasauspyörästöllä.S6 ja S6 Avant saavat vakiovarusteena 20 mm madalletun urheilujousituksen säädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna. S7:n kohdalla madallus on 10 mm. Lisävarustelistalta löytyy ilmajousitus, josta löytyy erikseen korkeampi ajoasento huonompia tieosuuksia varten. Vakiovannekoko on 20 tuumaa 255/40 renkailla ja 21-tuumaiset vanteet ovat saatavissa. Renkaat on varustettu tiemelua vaimentavilla vaahtokerroksilla ja tarjolla on Audi Sportin laajennetun vannevalikoiman lisäksi erikseen Performance-renkaat.Parempaa pysähtymistä varten S-mallit on varustettu 400 millimetrin levyjarruilla etuakselilla ja 350 millimetrin levyillä taka-akselilla. Etujarrut ovat kuusimäntäiset. Vieläkin parempaa suorituskykyä kaipaaville lisävarustelistalta löytyy hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä, joka kasvattaa samalla takajarrulevyjen koon 370 millimetriin ja säästää yhdeksän kilogrammaa auton painosta.Lopullisena silauksena ovat auton elektroniikkaan tehdyt päivitykset. Iskunvaimennuksen, ilmajousituksen, nelipyöräohjauksen ja taka-akselin tasauspyörästön toimintaan voi vaikuttaa ajotilavalitsimilla. Ajonvakautuksessa on käytössä erikseen Sport-tila tai järjestelmä voidaan sammuttaa kokonaan.Naapurille tiedoksiEivätkä Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback olisi todellisia S-malleja ilman lukuisia kosmeettisia yksityiskohtia. Luvassa on koko joukko tummaa kromia ja äkäisempiä ilmanohjaimia sekä neljä kiiltelevää pakoputken päätä.Sisällä S-malleissa suositaan aina muodikasta mustaa (joskin makea punainen verhoilu on tarjolla), jota on korostettu kontrastiompeleilla. Vakiovarusteiset urheiluistuimet voi halutessaan vaihtaa monipuolisesti säädettäviin ergonomiaistuimiin tuuletuksella ja hieronnalla. Audin virtuaalimittaristo on saanut uutta grafiikkaa S-mallien kunniaksi ja lisävarustelistalta löytyy tasaisella alaosalla varustettu ohjauspyörä. Tavaratilat ovat säilyneet ennallaan, joten varsinkin S6 Avantilla ennättää käymään seuraavassakin kauppakeskuksessa.Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback saapuvat Eurooppaan vielä kesän aikana.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous