11.4.2019 Ajoneuvot 349 hevosvoimaa dieselvoimaa: Audi S6, S6 Avant sekä Audi S7 Dynamic photo, Colour: Tango red Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S6, S6 Avant ja S7 saavat keulalleen dieselvoimaa – mutta vain Euroopassa. Odotetusti piristetyt versiot A6:sta ja A7:stä saapuvat markkinoille, mutta sporttisuuden toteutus riippuu markkina-alueesta. Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 nähdään Euroopassa keulallaan 3,0-litrainen V6 TDI-dieselmoottori. Käytössä on parhaimmillaan 349 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä, kiitos nopeasti reagoivan sähköisen ahtimen ja tavallisen turboahtimen yhdistelmän.Muualla maailmassa mallitrio saa keulalleen RS5:stä tutun 2,9-litraisen TFSI V6-bensiinimoottorin, joka tuottaa 450 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä. Dieselin tavoin bensiinimalli luottaa sähköahtimen ja turboahtimen yhdistelmään.Audi kehuu sähköisen ahtimen reagoivan kaasupolkimen painallukseen alle 250 millisekunnissa. Ahdin on käytössä moottorin käydessä alle 1 650 minuuttikierroksen käyntinopeudella, jonka jälkeen muuttuvageometrinen turboahdin ottaa vastuun itselleen. Käytännössä moottorin pitäisi reagoida menokäskyyn lähes viiveettä.Voima siirtyy moottorilta eteenpäin kahdeksanvaihteiselle tiptronic-automaattivaihteistolle ja siitä quattro-nelivedolle. Normaalitilanteessa nelivedon voima jakautuu 40 % etuakselille/60 % taka-akselille, mutta enimmillään voimaa voidaan ohjata 70 % etuakselille tai 85 % taka-akselille.Mallikolmikon nopein on Audi S6, joka ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 5,0 sekunnissa. S6 Avant ja S7 Sportback jäävät lukemasta sekunnin kymmenyksen. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.Suorituskykyä piristävän sähköisen ahtimen lisäksi S6 ja S7 on varustettu taloudellisuutta parantavalla kevythybridijärjestelmällä. 48 voltin sähköjärjestelmä, 10 ampeeritunnin litiumiakku ja starttigeneraattori avustavat polttomoottoria. Järjestelmän ansiosta moottoria voidaan pitää rullatessa sammutettuna jopa 40 sekuntia ja start-stop-toiminto aktivoituu jopa 22 km/h nopeuksissa. Kevythybridijärjestelmä tuo Audin mukaan 0,4 litran säästön per 100 kilometriä.Audi ilmoittaa uusille malleille WLTP-syklistä takaisinlasketun NEDC-kulutuslukeman 6,3 litraa per 100 km (165 g/km CO2). S6 Avant ja S7 kuluttavat 0,2 litraa enemmän 100 kilometriä kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus edelläVoimalinjaan liittyvien päivitysten lisäksi Audi S6 ja S7 saavat koko joukon ajettavuuteen liittyviä päivityksiä. S-mallien ohjaus on suunniteltu uudelleen. Nelipyöräohjaus on edelleen tarjolla varustelistalla, kääntäen takarenkaita enimmillään 5° vastakkaiseen suuntaan eturenkaisiin nähden alle 60 km/h nopeuksissa, pienentäen kääntöympyrää jopa 1,1 metrillä. Yli 60 km/h nopeuksissa takarenkaat kääntyvät korkeintaan 2° samaan suuntaan eturenkaiden kanssa vakaampaa kaistanvaihtoa ajatellen. Urheilullisempaa ajettavuutta varten taka-akseli voidaan varustaa lukollisella tasauspyörästöllä.S6 ja S6 Avant saavat vakiovarusteena 20 mm madalletun urheilujousituksen säädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna. S7:n kohdalla madallus on 10 mm. Lisävarustelistalta löytyy ilmajousitus, josta löytyy erikseen korkeampi ajoasento huonompia tieosuuksia varten. Vakiovannekoko on 20 tuumaa 255/40 renkailla ja 21-tuumaiset vanteet ovat saatavissa. Renkaat on varustettu tiemelua vaimentavilla vaahtokerroksilla ja tarjolla on Audi Sportin laajennetun vannevalikoiman lisäksi erikseen Performance-renkaat.Parempaa pysähtymistä varten S-mallit on varustettu 400 millimetrin levyjarruilla etuakselilla ja 350 millimetrin levyillä taka-akselilla. Etujarrut ovat kuusimäntäiset. Vieläkin parempaa suorituskykyä kaipaaville lisävarustelistalta löytyy hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä, joka kasvattaa samalla takajarrulevyjen koon 370 millimetriin ja säästää yhdeksän kilogrammaa auton painosta.Lopullisena silauksena ovat auton elektroniikkaan tehdyt päivitykset. Iskunvaimennuksen, ilmajousituksen, nelipyöräohjauksen ja taka-akselin tasauspyörästön toimintaan voi vaikuttaa ajotilavalitsimilla. Ajonvakautuksessa on käytössä erikseen Sport-tila tai järjestelmä voidaan sammuttaa kokonaan.Naapurille tiedoksiEivätkä Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback olisi todellisia S-malleja ilman lukuisia kosmeettisia yksityiskohtia. Luvassa on koko joukko tummaa kromia ja äkäisempiä ilmanohjaimia sekä neljä kiiltelevää pakoputken päätä.Sisällä S-malleissa suositaan aina muodikasta mustaa (joskin makea punainen verhoilu on tarjolla), jota on korostettu kontrastiompeleilla. Vakiovarusteiset urheiluistuimet voi halutessaan vaihtaa monipuolisesti säädettäviin ergonomiaistuimiin tuuletuksella ja hieronnalla. Audin virtuaalimittaristo on saanut uutta grafiikkaa S-mallien kunniaksi ja lisävarustelistalta löytyy tasaisella alaosalla varustettu ohjauspyörä. Tavaratilat ovat säilyneet ennallaan, joten varsinkin S6 Avantilla ennättää käymään seuraavassakin kauppakeskuksessa.Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback saapuvat Eurooppaan vielä kesän aikana.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster