11.4.2019 Ajoneuvot 349 hevosvoimaa dieselvoimaa: Audi S6, S6 Avant sekä Audi S7 Dynamic photo, Colour: Tango red Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S6, S6 Avant ja S7 saavat keulalleen dieselvoimaa – mutta vain Euroopassa. Odotetusti piristetyt versiot A6:sta ja A7:stä saapuvat markkinoille, mutta sporttisuuden toteutus riippuu markkina-alueesta. Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 nähdään Euroopassa keulallaan 3,0-litrainen V6 TDI-dieselmoottori. Käytössä on parhaimmillaan 349 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä, kiitos nopeasti reagoivan sähköisen ahtimen ja tavallisen turboahtimen yhdistelmän.Muualla maailmassa mallitrio saa keulalleen RS5:stä tutun 2,9-litraisen TFSI V6-bensiinimoottorin, joka tuottaa 450 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä. Dieselin tavoin bensiinimalli luottaa sähköahtimen ja turboahtimen yhdistelmään.Audi kehuu sähköisen ahtimen reagoivan kaasupolkimen painallukseen alle 250 millisekunnissa. Ahdin on käytössä moottorin käydessä alle 1 650 minuuttikierroksen käyntinopeudella, jonka jälkeen muuttuvageometrinen turboahdin ottaa vastuun itselleen. Käytännössä moottorin pitäisi reagoida menokäskyyn lähes viiveettä.Voima siirtyy moottorilta eteenpäin kahdeksanvaihteiselle tiptronic-automaattivaihteistolle ja siitä quattro-nelivedolle. Normaalitilanteessa nelivedon voima jakautuu 40 % etuakselille/60 % taka-akselille, mutta enimmillään voimaa voidaan ohjata 70 % etuakselille tai 85 % taka-akselille.Mallikolmikon nopein on Audi S6, joka ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 5,0 sekunnissa. S6 Avant ja S7 Sportback jäävät lukemasta sekunnin kymmenyksen. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.Suorituskykyä piristävän sähköisen ahtimen lisäksi S6 ja S7 on varustettu taloudellisuutta parantavalla kevythybridijärjestelmällä. 48 voltin sähköjärjestelmä, 10 ampeeritunnin litiumiakku ja starttigeneraattori avustavat polttomoottoria. Järjestelmän ansiosta moottoria voidaan pitää rullatessa sammutettuna jopa 40 sekuntia ja start-stop-toiminto aktivoituu jopa 22 km/h nopeuksissa. Kevythybridijärjestelmä tuo Audin mukaan 0,4 litran säästön per 100 kilometriä.Audi ilmoittaa uusille malleille WLTP-syklistä takaisinlasketun NEDC-kulutuslukeman 6,3 litraa per 100 km (165 g/km CO2). S6 Avant ja S7 kuluttavat 0,2 litraa enemmän 100 kilometriä kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus edelläVoimalinjaan liittyvien päivitysten lisäksi Audi S6 ja S7 saavat koko joukon ajettavuuteen liittyviä päivityksiä. S-mallien ohjaus on suunniteltu uudelleen. Nelipyöräohjaus on edelleen tarjolla varustelistalla, kääntäen takarenkaita enimmillään 5° vastakkaiseen suuntaan eturenkaisiin nähden alle 60 km/h nopeuksissa, pienentäen kääntöympyrää jopa 1,1 metrillä. Yli 60 km/h nopeuksissa takarenkaat kääntyvät korkeintaan 2° samaan suuntaan eturenkaiden kanssa vakaampaa kaistanvaihtoa ajatellen. Urheilullisempaa ajettavuutta varten taka-akseli voidaan varustaa lukollisella tasauspyörästöllä.S6 ja S6 Avant saavat vakiovarusteena 20 mm madalletun urheilujousituksen säädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna. S7:n kohdalla madallus on 10 mm. Lisävarustelistalta löytyy ilmajousitus, josta löytyy erikseen korkeampi ajoasento huonompia tieosuuksia varten. Vakiovannekoko on 20 tuumaa 255/40 renkailla ja 21-tuumaiset vanteet ovat saatavissa. Renkaat on varustettu tiemelua vaimentavilla vaahtokerroksilla ja tarjolla on Audi Sportin laajennetun vannevalikoiman lisäksi erikseen Performance-renkaat.Parempaa pysähtymistä varten S-mallit on varustettu 400 millimetrin levyjarruilla etuakselilla ja 350 millimetrin levyillä taka-akselilla. Etujarrut ovat kuusimäntäiset. Vieläkin parempaa suorituskykyä kaipaaville lisävarustelistalta löytyy hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä, joka kasvattaa samalla takajarrulevyjen koon 370 millimetriin ja säästää yhdeksän kilogrammaa auton painosta.Lopullisena silauksena ovat auton elektroniikkaan tehdyt päivitykset. Iskunvaimennuksen, ilmajousituksen, nelipyöräohjauksen ja taka-akselin tasauspyörästön toimintaan voi vaikuttaa ajotilavalitsimilla. Ajonvakautuksessa on käytössä erikseen Sport-tila tai järjestelmä voidaan sammuttaa kokonaan.Naapurille tiedoksiEivätkä Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback olisi todellisia S-malleja ilman lukuisia kosmeettisia yksityiskohtia. Luvassa on koko joukko tummaa kromia ja äkäisempiä ilmanohjaimia sekä neljä kiiltelevää pakoputken päätä.Sisällä S-malleissa suositaan aina muodikasta mustaa (joskin makea punainen verhoilu on tarjolla), jota on korostettu kontrastiompeleilla. Vakiovarusteiset urheiluistuimet voi halutessaan vaihtaa monipuolisesti säädettäviin ergonomiaistuimiin tuuletuksella ja hieronnalla. Audin virtuaalimittaristo on saanut uutta grafiikkaa S-mallien kunniaksi ja lisävarustelistalta löytyy tasaisella alaosalla varustettu ohjauspyörä. Tavaratilat ovat säilyneet ennallaan, joten varsinkin S6 Avantilla ennättää käymään seuraavassakin kauppakeskuksessa.Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback saapuvat Eurooppaan vielä kesän aikana.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla - näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Loistelias Mazda Eunos Cosmo '91 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa