11.4.2019 Ajoneuvot 349 hevosvoimaa dieselvoimaa: Audi S6, S6 Avant sekä Audi S7 Dynamic photo, Colour: Tango red Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S6, S6 Avant ja S7 saavat keulalleen dieselvoimaa – mutta vain Euroopassa. Odotetusti piristetyt versiot A6:sta ja A7:stä saapuvat markkinoille, mutta sporttisuuden toteutus riippuu markkina-alueesta. Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 nähdään Euroopassa keulallaan 3,0-litrainen V6 TDI-dieselmoottori. Käytössä on parhaimmillaan 349 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä, kiitos nopeasti reagoivan sähköisen ahtimen ja tavallisen turboahtimen yhdistelmän.Muualla maailmassa mallitrio saa keulalleen RS5:stä tutun 2,9-litraisen TFSI V6-bensiinimoottorin, joka tuottaa 450 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä. Dieselin tavoin bensiinimalli luottaa sähköahtimen ja turboahtimen yhdistelmään.Audi kehuu sähköisen ahtimen reagoivan kaasupolkimen painallukseen alle 250 millisekunnissa. Ahdin on käytössä moottorin käydessä alle 1 650 minuuttikierroksen käyntinopeudella, jonka jälkeen muuttuvageometrinen turboahdin ottaa vastuun itselleen. Käytännössä moottorin pitäisi reagoida menokäskyyn lähes viiveettä.Voima siirtyy moottorilta eteenpäin kahdeksanvaihteiselle tiptronic-automaattivaihteistolle ja siitä quattro-nelivedolle. Normaalitilanteessa nelivedon voima jakautuu 40 % etuakselille/60 % taka-akselille, mutta enimmillään voimaa voidaan ohjata 70 % etuakselille tai 85 % taka-akselille.Mallikolmikon nopein on Audi S6, joka ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 5,0 sekunnissa. S6 Avant ja S7 Sportback jäävät lukemasta sekunnin kymmenyksen. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.Suorituskykyä piristävän sähköisen ahtimen lisäksi S6 ja S7 on varustettu taloudellisuutta parantavalla kevythybridijärjestelmällä. 48 voltin sähköjärjestelmä, 10 ampeeritunnin litiumiakku ja starttigeneraattori avustavat polttomoottoria. Järjestelmän ansiosta moottoria voidaan pitää rullatessa sammutettuna jopa 40 sekuntia ja start-stop-toiminto aktivoituu jopa 22 km/h nopeuksissa. Kevythybridijärjestelmä tuo Audin mukaan 0,4 litran säästön per 100 kilometriä.Audi ilmoittaa uusille malleille WLTP-syklistä takaisinlasketun NEDC-kulutuslukeman 6,3 litraa per 100 km (165 g/km CO2). S6 Avant ja S7 kuluttavat 0,2 litraa enemmän 100 kilometriä kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus edelläVoimalinjaan liittyvien päivitysten lisäksi Audi S6 ja S7 saavat koko joukon ajettavuuteen liittyviä päivityksiä. S-mallien ohjaus on suunniteltu uudelleen. Nelipyöräohjaus on edelleen tarjolla varustelistalla, kääntäen takarenkaita enimmillään 5° vastakkaiseen suuntaan eturenkaisiin nähden alle 60 km/h nopeuksissa, pienentäen kääntöympyrää jopa 1,1 metrillä. Yli 60 km/h nopeuksissa takarenkaat kääntyvät korkeintaan 2° samaan suuntaan eturenkaiden kanssa vakaampaa kaistanvaihtoa ajatellen. Urheilullisempaa ajettavuutta varten taka-akseli voidaan varustaa lukollisella tasauspyörästöllä.S6 ja S6 Avant saavat vakiovarusteena 20 mm madalletun urheilujousituksen säädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna. S7:n kohdalla madallus on 10 mm. Lisävarustelistalta löytyy ilmajousitus, josta löytyy erikseen korkeampi ajoasento huonompia tieosuuksia varten. Vakiovannekoko on 20 tuumaa 255/40 renkailla ja 21-tuumaiset vanteet ovat saatavissa. Renkaat on varustettu tiemelua vaimentavilla vaahtokerroksilla ja tarjolla on Audi Sportin laajennetun vannevalikoiman lisäksi erikseen Performance-renkaat.Parempaa pysähtymistä varten S-mallit on varustettu 400 millimetrin levyjarruilla etuakselilla ja 350 millimetrin levyillä taka-akselilla. Etujarrut ovat kuusimäntäiset. Vieläkin parempaa suorituskykyä kaipaaville lisävarustelistalta löytyy hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä, joka kasvattaa samalla takajarrulevyjen koon 370 millimetriin ja säästää yhdeksän kilogrammaa auton painosta.Lopullisena silauksena ovat auton elektroniikkaan tehdyt päivitykset. Iskunvaimennuksen, ilmajousituksen, nelipyöräohjauksen ja taka-akselin tasauspyörästön toimintaan voi vaikuttaa ajotilavalitsimilla. Ajonvakautuksessa on käytössä erikseen Sport-tila tai järjestelmä voidaan sammuttaa kokonaan.Naapurille tiedoksiEivätkä Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback olisi todellisia S-malleja ilman lukuisia kosmeettisia yksityiskohtia. Luvassa on koko joukko tummaa kromia ja äkäisempiä ilmanohjaimia sekä neljä kiiltelevää pakoputken päätä.Sisällä S-malleissa suositaan aina muodikasta mustaa (joskin makea punainen verhoilu on tarjolla), jota on korostettu kontrastiompeleilla. Vakiovarusteiset urheiluistuimet voi halutessaan vaihtaa monipuolisesti säädettäviin ergonomiaistuimiin tuuletuksella ja hieronnalla. Audin virtuaalimittaristo on saanut uutta grafiikkaa S-mallien kunniaksi ja lisävarustelistalta löytyy tasaisella alaosalla varustettu ohjauspyörä. Tavaratilat ovat säilyneet ennallaan, joten varsinkin S6 Avantilla ennättää käymään seuraavassakin kauppakeskuksessa.Audi S6, Audi S6 Avant ja Audi S7 Sportback saapuvat Eurooppaan vielä kesän aikana.Lähde ja kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen