5.8.2018 Ajoneuvot 42 vuoden tauko ohi – MV Agusta palaa MotoGP-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhteensä 75 maailmanmestaruutta voittaneen MV Agustan tauko ratamoottoripyöräilyn GP-sarjasta päättyy, kun italialaismerkki palaa ensi vuonna Moto2-luokkaan. Ratamoottoripyöräilyn GP-sarjan Moto2-luokka kokee ensi kaudeksi historiansa suurimman uudistuksen, kun luokan voimanlähteenä alusta asti olleet nelisylinteriset 600-kuutioiset Honda-moottorit korvataan kolmisylinterisillä ja 765-kuutioisilla Triumph-moottoreilla.Se on samalla oiva tilaisuus uusille tiimeille liittyä mukaan MM-sirkukseen, kun pyörän tekniikan uudistuessa kaikki lähtevät enemmän tai vähemmän samalta viivalta kehittämään uutta kilpailukalustoa.Yksi mukaan tulevista uusista merkeistä on legendaarinen italialaisvalmistaja MV Agusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy75 maailmanmestaruuttaKokonaan uusi tulokas MV Agusta ei MM-tasolla ole, vaan kyseessä on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä merkeistä ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa.Ensimmäinen MV Agusta -moottoripyörä valmistettiin vuonna 1945 ja jo kolme vuotta myöhemmin Franco Bertoni voitti italialaismerkin pyörällä 125-kuutioisten luokan Italian GP:n. Ensimmäisen maailmanmestaruuden Agustalle toi Cecil Sandford vuonna 1952 ja luokkana oli edelleen 125cc.Ennen kuin MV Agusta vetäytyi GP-radoilta vuonna 1976, oli sillä ehditty voittaa yhteensä 270 MM-osakilpailua, 38 kuljettajien maailmanmestaruutta ja 37 valmistajien maailmanmestaruutta.Giacomo Agostini, Phil Read, Mike Hailwood ja John Surtees pitivät huolen siitä, että MV Agustalla voitettiin aikansa kuninkuusluokan - 500-kuutioisten - kaikki kuljettajien maailmanmestaruudet aina vuodesta 1958 vuoteen 1974!MV Agustaa onkin usein nimitetty moottoripyörien Ferrariksi, sillä molempien on aikanaan kerrottu rakentaneen eksklusiivisia sarjatuotantolaitteita vain rahoittaakseen tehtaan kilpailutoimintaa.Tiimillä pitkä kokemus Moto2-luokastaMV Agustan Moto2-kilpailutoiminnasta vastaa Forward Racing Team, joka on operoinut pitkään Moto2-luokassa ja lisäksi sen pyörällä on MotoGP-luokassa ajanut muun muassa Colin Edwards.Vuodesta 2009 toimineen tiimin omistaja Giovanni Cuzari kertoo tämän olleen hänen pitkäaikainen haaveensa, josta neuvoteltiin useaan otteeseen jo Agustan edesmenneen omistajan Claudio Castiglionin kanssa.Nyt unelma vihdoin toteutuu ja MV Agustan 42 vuoden tauko MotoGP-sarjassa päättyy.Merkki aikoo hyödyntää sen kokemuksen, jota se on hankkinut viimeisten vuosien aikana kilpaillessaan tuotantomoottoripyöriin perustuvien Superbike- ja Supersport-luokkien MM-sarjoissa.MV Agusta Moto2 käyttää voimanlähteenä samaa Triumphin valmistamaa 765-kuutioista rivikolmosta kuin kaikki muutkin tiimit.Pyörän tekniikasta on tällä hetkellä tiedotettu vain, että runkona on ristikkorakenteinen CroMo-putkirunko, takasvingi on alumiinia ja vanteina alla pyörivät OZ-takoalumiinivanteet.Akseliväliksi ilmoitetaan kompakti 1382 millimetriä ja keulakulma on jyrkkä 24 astetta. Pyörä ilman nesteitä yhdessä kuljettajan kanssa painaa 217 kiloa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti