22.4.2018 Ajoneuvot 62 vuoden tuotantopaussi: Jaguar D-type takaisin valmistukseen Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 1955 esitelty legendaarinen kilpuri on herätetty hetkellisesti uudelleen henkiin 25 kappaleen voimalla. Ilme on tallella, ja tämän ”vuosimallin 2018” D-typen kerrotaan olevan identtinen alkuperäisten kanssa. Jaguar D-type suunniteltiin alunperin kilpa-autoksi 50-luvulle, tuolle kilpa-ajojen kultakaudelle. Auton muotoilussa näkyy vahvasti ajan henki. Muotoilija Malcom Sayer kehitti D-typen aerodynamiikkaa aikaisemmista malleista, ja se näkyi kauniiden linjojen lisäksi myös suorituskyvyssä. D-typen keulan ilme on kilpailijoidensa tavoin hyvin sympaattinen, ehkä jopa suorastaan anova. Kori on leveä ja kaikki linjat ovat korostetun pyöreitä ja suureellisia. Ehkä kuitenkin eniten muutosta kilpa-autoissa on tullut vuosien saatossa renkaiden asettelussa; D-typen renkaat sijaitsevat syvällä korissa, ja raideleveys on huomattavasti nykyautoja kapeampi. Itse renkaiden vannekoko ja profiili on pienentynyt, mutta ne ovat leventyneet. Poikkeavaa muotoilupolitiikkaa korosti entisestään ohjaamon asettelu, nimittäin kilpaversioissa kuljettajan paikka sijaitsi epäsymmetrisesti auton toisella puolella, tässä tapauksessa englantilaiseen tapaan oikealla. Nykykilpureista löytyy lukuisia ilmanohjaimia. Löytyy D-typestäkin yksi, hieman F1-tyylinen poikittainen hainevä, joka sekin on leveyssuunnassa epäsymmetrisesti suoraan ohjaamon takana. Kun autoa katsoo päältä päin, huomaa, että ”valmius” kaksipaikkaisuuteen on olemassa, ja auton saikin myös kartanlukijan kololla varustettuna. Ohjaamossa on isot mittarit ja tietenkin puuratti. Epäsymmetrisyys säilyi kaksipaikkaisessakin, sillä hainevä/turvakaari sijaitsi edelleen ajajan puolella. Autoja katsotaan yleensä maanpinnan tasolta, mutta tässä tapauksessa suoraan ylhäältä nähtynä auton hienot muodot näkyvät hienosti, ja siitä näkee myös yleisen, kirjoittamattoman Jaguar-standardin; voimakkaamman keulan ja hillitymmän perän hienon harmonian. Kehityksen myötä tulleet muutokset kilpa-autoihin eivät ole muuttaneet niitä kuitenkaan liikaa. Jopa moderneissa hybridivoimalinjalla ja tietokoneohjatuilla spoilereilla varustetuissa Le Mans -kilpureissa on pieni annos D-typen ajan DNA:ta. Kyseessä on se aikakausi, jolloin kilpa-autotkin voitiin maalata kauniilla väreillä pilaamatta tunnelmaa deodoranttifirmojen mainoksilla. Niin, Le Mansista puheen ollen, D-typellä voitettiin sen tuotantovuosina 1955-57 kolmesti peräkkäin radan legendaariset 24 tunnin ajot. Aivan pelkkää ruusuilla tanssimista ei D-typenkään ura ollut, mutta sitäkin vaiherikkaampi, sen kertoo hyvin sarjanumerolla XKD 530 vuonna 1955 valmistettu yksilö, joka kulki pitkän matkan sorataipaleelta arvokokoelmaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viimeistä niittiä myöten Vuoden 2018 D-typen ei pitäisi valmistajansa, Jaguar Land Rover Classicin mukaan poiketa versiosta riippumatta 50-luvulla valmistetuista malleista mitenkään, ja on viimeistäkin teknistä tietoa myöten vastaava. Näin ollen siis myös auton kuuluisa XK-moottori on täysin sama. Moottori onkin yllättäen hyvin muodikas, sillä itsensä tasapainottavat suorakuutoset ovat tekemässä uutta nousua urheilullisten autojen keulille. D-typen keulalta löytyy siis rivikuutonen, 3,4-litraisena, 277 hevosvoiman tehoisena. Malli oli aikansa superauto, parhaimmillaan kiihtyvyys nollasta kuuteenkymmeneen mailiin oli 4,7 sekuntia ja huippunopeus 270 kilometriä tunnissa. Keulalla valtavan konepellin alla sijaitseva moottori näyttää nykyvoimanlähteistä poiketen paljon kauniita osiaan ihailijoille, tosin eipä autolla taideta paljon sateessa ajella – ei ainakaan vuonna 2018. JLR Classic täydentää jälkituotannolla aikoinaan vajaaksi jäänyttä erää. D-type malleja oli alun perin tarkoitus valmistaa Coventryssa tasan sata, mutta tuotantosyistä valmistus pysähtyi vuonna 1957 kun takana oli vasta 75 autoyksilöä. Nyt sarja valmistetaan loppuun, eli vuorossa ovat puuttuvat 25 autoa. Warwickshiressa tullaan rakentamaan asiakkaiden toiveiden mukaisia malliversioita, täysin käsityönä. Auto on tilattavissa joko lyhyellä shortnose-keulalla vuosimallin 1955 tapaan, tai pidemmällä longnose-keulalla, kuten vuoden 1956 mallissa. Jaguarin esittelemä prototyyppiversio oli longnose. Miten tällaisen saisi omaksi? Ei valitettavasti käytännössä mitenkään. D-type esiteltiin virallisesti 7. helmikuuta Pariisissa, Salon Retromobile -messuilla. Hintaa ei tuolloin kerrottu, eikä sillä ole niin väliäkään. Todennäköistä on, ettei tätä 25 yksilön erikoiserän avaimiin pääse käsiksi aivan pikkurahalla, sillä vastaavien autojen hinnoissa on yleensä seitsemän numeroa. Muttei hätä ole tämännäköinen. Jälkituotettu D-type ei ole suinkaan ensimmäinen lajissaan JLR Classicille. Esimerkiksi vuosina 2014-2015 valmistettiin kuusi puuttuvaa Lightweight E-typeä, ja viime vuodesta yhdeksän kappaleen erä XKSS:ää. Rohkenemmekin arvelemaan, että tämä sangen kaunis seura tulee saamaan pian uusia jäseniä. Mistä mallista, sitä jäämme odottamaan mielenkiinnolla. Lähteet: Jaguar, Jaguar Club Finland Kuvat: Jaguar Lue myös: Autoklassikko Jaguar D-type – 2,85 miljoonan raaseri Suomesta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan