2.7.2021

640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche Cayenne Turbo GT

Porsche Cayenne Turbo GT hylkää merkin pitkät perinteet Motorsportin ja GT-merkinnän yhteydestä. Potkua katumaasturissa riittää 640 hevosvoiman verran.

Porsche Cayenne Turbo GT lätkii pöytään möhkömaasturille hurjat lukemat nelilitraisesta tupla-ahdetusta V8-moottorista. Tehoa on 471 kilowattia (640 hv) ja vääntöä 850 newtonmetriä – vaikka Cayenne Turbo S E-Hybrid tarjoaa jatkossakin korkeampia hetkellisiä teholukemia. Luonnollisesti valmistaja kertoo samassa yhteydessä kiinnittäneensä huomiota myös ajettavuuteen ja jarrujärjestelmän riittävyyteen.

Porsche Cayenne Turbo GT

Ei liene yllättävää, että Porschen lehdistötiedotteesta löytyy kuuluisa Nürburgringin Nordschleife, eli pohjoislenkki. Porschen testikuljettaja Lars Kern on kuulemma kellottanut tuon 20,832 kilometriä pitkän rataosuuden tällä katumaasturilla aikaan 7 minuuttia 38 sekuntia 9 sekunnin kymmenesosaa.

Sen sijaan lehdistötiedote ei mainitse sanallakaan muutaman sadan metrin päässä Weissachin tuotekehityskeskuksesta mäen alla, Flachtissa, sijaitsevaa Porsche Motorsportin rakennusta. Tähän asti GT-merkintä on tarkoittanut Porschen autoissa juuri Motorsportin tekemää kehitystyötä. Nyt tuolle näyttää tulleen loppu ja pitkälle perinteelle sanotaan surulliset jäähyväiset.

Porsche Cayenne Turbo GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche Cayenne Turbo GT

Korimallina Porsche Cayenne Turbo GT on aina sama, josta Stuttgartissa on tähän mennessä käytetty termiä Cayenne Coupé – se on siis kattolinjaltaan pyöristetty viisiovinen katumaasturi. Viimeistään tässä kohti nimipolitiikka käy haastavaksi jopa asiaan vihkiytyneelle.

Huomionarvoista lienee, että Turbo GT:n nelilitrainen tuplaturbotettu voimanpesä on Porschen tehokkain kahdeksansylinterinen moottori. Moottoriin asennetuista uusista osista muodostuu keskimääräisen kauppalistan mitta, mutta tärkeämpää lienee niiden aikaansaama tehon kasvu.

Uutuuden 640-hevosvoimainen moottori hötäsee polttoainetta yhdistetyssä WLTP-syklissä 14,1 litraa/100km, jos se tällaista autoa ostavaa tippaakaan kiinnostaa. Porsche haluaa verrata tätä Cayenne Turbo Coupéen, joka ei siis toki sekään ole coupé valmistajan väitteistä huolimatta, jonka yläpuolelle Turbo GT mallistossa sijoittuu. Vertailussa uuden 0-100 km/h arvo 3,3 sekuntia napsaisee kunnioitettavat 0,6 sekuntia suoritusarvosta pois ja huippunopeudeksi ilmoitetaan pyöreä 300 kilometriä tunnissa.

Eikä kahdeksanpykäläinen Tiptronic S -automaattivaihteisto tai luistonesto (PTM) ole jäänyt huomiotta. Sporttisempaa äänimaailmaa tarjoileva, osin titaanista valmistettu, putkisto on sekin vakiovaruste ja uniikki tälle mallille. Tämän verran on koitettu pihistellä auton kokonaismassasta, joka on tosin unohtunut lehdistötiedotteessa mainita.

Mallistossa varsin korkealle sijoittuva Cayenne Turbo GT tarjoaa vakiovarusteena runsaan litanian ajettavuutta edistäviä järjestelmiä sekä juuri tätä mallia varten suunnitellut suorituskykyä painottavat 22-tuumaisille vanteille asennetut Pirelli P Zero Corsa -renkaat. Voimalinjaa ja alustaa on säädetty aina pyöränkulmia myöden tuota aiemmin mainittua Nürburgringin moottoriradan pätkää silmällä pitäen ja autoa on muun muassa madallettu 17 millimetriä.

Cayenne Turbo GT

Myös näköä ja logoja

Luonnollisesti tehtaalla on pidetty huolta, että Turbo GT:n myös erottaa muusta mallistosta. Ulkokuoren osalta on muokattu keulaa maskeineen ja lisätty ilmanohjaimia. Hiilikuitukatto ja mustat muoviset lokasuojanlevikkeet viimeistelevät tyylin 22-tuumaisten GT Design -vanteiden kanssa.

Sisällä matkustavat saavat nauttia Alcantarasta, 8-suuntaan säätyvistä istuimista sekä "turbo GT" -brodeerauksista niskatuissa. Valmistaja antaa myös ymmärtää, että joku saattaisi sekoittaa tämän urheiluautoihin ratin yläkohtaan lisätystä keltaisesta merkinnästä johtuen. Tietoviihdejärjestelmä (PCM) on viimeisintä sukupolvea 6.0 ja tukee Apple CarPlayn lisäksi myös Android Autoa.

Autoveroa tämä tulee keräämään mittausten mukaisista hiilidioksidipäästöistään johtuen kaasu pohjassa koko matkalta Saksasta tänne, joten Suomen hinnan voi olettaa olevan varsin hurja. Sitä jäämme kuitenkin vielä odottamaan.

Kuvat ja lähde: Porsche

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat