16.9.2015 Liikenne Tulossa: Nokian rengaspäivitys – 8 parannusta ja 15 prosenttia lisää kestävyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keväällä 2016 rengasliikkeisiin saapuva Nokian Hakka Green 2 -kesärengas päivitetään täysin. Valmistaja lupaa uutuuden etenevän tasapainoisesti myös sadekelillä ja minimoivan polttoaineenkulutuksen. Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan titteliä käyttävä Nokian kertoo kesärengaspäivityksestään syyssateilla. Uudistusvuorossa on Hakka Green 2 -rengas, joka on suunniteltu pienempiin ja keskikokoisiin perheautoihin. Nopeusluokkia on tarjolla kaksi: T ja H, eli 190 km/h ja 210 km/h. Rengaskokoja on tarjolla tuumakokoina 13-16.Uudistuksen suurimmaksi tekniseksi oivallukseksi valmistaja nostaa Nokian Tyres Coanda -teknologian, ohjaa ja kiihdyttää veden poistumista renkaan ja tien välistä. Keksintö torjuu vesiliirtoa.Samaa ratkaisua on Nokian mukaan aikaisemmin sovellettu menestyksekkäästi muun muassa lentokoneen siivissä ja F1-autoissa.Uutuusrenkaan kumiseos on suunniteltu karkeille teille ja tottelee nimeä Nokian Hakka Green Hybrid. Seos yhdessä rakenne- ja pintamalliratkaisujen kanssa kohentaa kulumiskestävyyttä. Valmistajansa mukaan uuden Hakka Greenin 2:n kulumiskestävyys on jopa 15 prosenttia parempi edeltäjäänsä verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiuta innovaatioitaKulutuspintasekoituksen silica-partikkelit muodostavat tiheän verkoston, joka mukautuu olosuhteiden mukaan märkäpitoa ja ajomukavuutta kasvattaen. Kumiseokseen lisätty mänty- ja rypsiöljy tehostaa kepeää menoa alentamalla vierintävastusta. Metsäkone- ja kaivosrenkaissa käytetty pienipartikkelinen noki viimeistelee lujan ja kestävän, kameleonttimaisen kumiseoksen.Renkaan teräsvyörakenne koostuu jatkossa yksittäisistä, messingillä päällystetyistä teräslangoista. Yksittäinen lanka koostuu kahdesta filamentista, jotka on kiedottu yhteen. Yksittäisen filamentin halkaisija on vain 0,25 mm, mutta vetolujuus mahdollistaa jopa henkilöauton hinaamisen.Teräslangan vahvuus on kasvanut yli 15 prosenttia edeltäjään verrattuna.Uutuusrenkaaseen on upotettu kaikkiaan kahdeksan erilaista teknistä parannusta:Nokian Tyres Coanda –teknologia torppaa vesiliirtoa. Sisäolkapään kuviopalojen kulmien kaareva, hyppyrimäinen muotoilu ohjaa ja kiihdyttää veden virtausta pitkittäisurista poikittaisuriin.Sirppiura tuo turvallisuutta märälle tielle. Keskialueen ripoja leikkaavat aggressiiviset sirppiurat, jotka säilövät tehokkaasti vettä ja ohjaavat sen pitkittäisuriin.Trumpettiura torjuu niin ikään vesiliirtoa. Olkapääalueiden trumpettiurat, eli luotimaiset kolot varastoivat vettä renkaan ja tien välistä sekä kiihdyttävät veden virtausta pääurista poikittaisuriin.Uusi pintamalli. Palakuvioinen ja voimakkaasti sidottu ulko-olkapää säilyy jäykkänä tiekosketuksessa. Tarkka ja vakaampi ajotuntuma, pienempi ajoääni. Avonainen pintamalli tähtää parempaan pitoon märällä.Nokian Hakka Green Hybrid –kulutuspintasekoitus antaa renkaan valmistajan mukaan enemmän kestävyyttä, turvallisuutta, ajomukavuutta ja polttoainetehokkuutta.Uusi teräsvyörakenne. Varma ajokäytös ja parantunut piston- ja viillonkestävyys tuo lisäkilometrejä. Uusi rakenne vähentää myös hukkaenergian määrää.Silent Sidewall Design, eli sivupinnan ja kulutuspinnan väliin räätälöity erikoiskumisekoitus suodattaa aktiivisesti tiestä välittyvää ääntä ja värähtelyä estäen haitallisten ääniaaltojen kulkeutumisen sivupinnan kautta edelleen ohjaamoon.Silent Groove Design, eli ajomukavuutta lisäävät pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipallomaiset kolot. Keksintö hillitsee valmistajan mukaan ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Muotoilu myös vähentää ilmanvastusta ja jäähdyttää renkaan pintaa, mikä parantaa osaltaan kulumiskestävyyttä. Pieniin ja keskikokoisiin autoihinMukavaa ja vaivatonta liikkumista huokuvan Nokian Hakka Green 2:n kattava 13-16-tuuman kokovalikoima soveltuu erityisen hyvin pienempiin ja keskikokoisiin perheautoihin. Nopeusluokka on pääosin T eli 190 km/h ja H eli 210 km/h. Valikoimasta löytyy yhteensä 5 märkäpidoltaan ja vierintävastukseltaan EU-rengasmerkinnän parhaaseen A-luokkaan rankattuja rengaskokoja kuten markkinoiden suosituin koko 205/55 R16.Hakka-kesärengasperheen uutuustuotteen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä. Kokovalikoima on kokonaisuudessaan autoilijoiden saatavilla kevään 2016 aikana. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää