16.9.2015 Liikenne Tulossa: Nokian rengaspäivitys – 8 parannusta ja 15 prosenttia lisää kestävyyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keväällä 2016 rengasliikkeisiin saapuva Nokian Hakka Green 2 -kesärengas päivitetään täysin. Valmistaja lupaa uutuuden etenevän tasapainoisesti myös sadekelillä ja minimoivan polttoaineenkulutuksen. Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan titteliä käyttävä Nokian kertoo kesärengaspäivityksestään syyssateilla. Uudistusvuorossa on Hakka Green 2 -rengas, joka on suunniteltu pienempiin ja keskikokoisiin perheautoihin. Nopeusluokkia on tarjolla kaksi: T ja H, eli 190 km/h ja 210 km/h. Rengaskokoja on tarjolla tuumakokoina 13-16.Uudistuksen suurimmaksi tekniseksi oivallukseksi valmistaja nostaa Nokian Tyres Coanda -teknologian, ohjaa ja kiihdyttää veden poistumista renkaan ja tien välistä. Keksintö torjuu vesiliirtoa.Samaa ratkaisua on Nokian mukaan aikaisemmin sovellettu menestyksekkäästi muun muassa lentokoneen siivissä ja F1-autoissa.Uutuusrenkaan kumiseos on suunniteltu karkeille teille ja tottelee nimeä Nokian Hakka Green Hybrid. Seos yhdessä rakenne- ja pintamalliratkaisujen kanssa kohentaa kulumiskestävyyttä. Valmistajansa mukaan uuden Hakka Greenin 2:n kulumiskestävyys on jopa 15 prosenttia parempi edeltäjäänsä verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiuta innovaatioitaKulutuspintasekoituksen silica-partikkelit muodostavat tiheän verkoston, joka mukautuu olosuhteiden mukaan märkäpitoa ja ajomukavuutta kasvattaen. Kumiseokseen lisätty mänty- ja rypsiöljy tehostaa kepeää menoa alentamalla vierintävastusta. Metsäkone- ja kaivosrenkaissa käytetty pienipartikkelinen noki viimeistelee lujan ja kestävän, kameleonttimaisen kumiseoksen.Renkaan teräsvyörakenne koostuu jatkossa yksittäisistä, messingillä päällystetyistä teräslangoista. Yksittäinen lanka koostuu kahdesta filamentista, jotka on kiedottu yhteen. Yksittäisen filamentin halkaisija on vain 0,25 mm, mutta vetolujuus mahdollistaa jopa henkilöauton hinaamisen.Teräslangan vahvuus on kasvanut yli 15 prosenttia edeltäjään verrattuna.Uutuusrenkaaseen on upotettu kaikkiaan kahdeksan erilaista teknistä parannusta:Nokian Tyres Coanda –teknologia torppaa vesiliirtoa. Sisäolkapään kuviopalojen kulmien kaareva, hyppyrimäinen muotoilu ohjaa ja kiihdyttää veden virtausta pitkittäisurista poikittaisuriin.Sirppiura tuo turvallisuutta märälle tielle. Keskialueen ripoja leikkaavat aggressiiviset sirppiurat, jotka säilövät tehokkaasti vettä ja ohjaavat sen pitkittäisuriin.Trumpettiura torjuu niin ikään vesiliirtoa. Olkapääalueiden trumpettiurat, eli luotimaiset kolot varastoivat vettä renkaan ja tien välistä sekä kiihdyttävät veden virtausta pääurista poikittaisuriin.Uusi pintamalli. Palakuvioinen ja voimakkaasti sidottu ulko-olkapää säilyy jäykkänä tiekosketuksessa. Tarkka ja vakaampi ajotuntuma, pienempi ajoääni. Avonainen pintamalli tähtää parempaan pitoon märällä.Nokian Hakka Green Hybrid –kulutuspintasekoitus antaa renkaan valmistajan mukaan enemmän kestävyyttä, turvallisuutta, ajomukavuutta ja polttoainetehokkuutta.Uusi teräsvyörakenne. Varma ajokäytös ja parantunut piston- ja viillonkestävyys tuo lisäkilometrejä. Uusi rakenne vähentää myös hukkaenergian määrää.Silent Sidewall Design, eli sivupinnan ja kulutuspinnan väliin räätälöity erikoiskumisekoitus suodattaa aktiivisesti tiestä välittyvää ääntä ja värähtelyä estäen haitallisten ääniaaltojen kulkeutumisen sivupinnan kautta edelleen ohjaamoon.Silent Groove Design, eli ajomukavuutta lisäävät pitkittäisripojen seinämässä olevat golfpallon pintakuviota muistuttavat puolipallomaiset kolot. Keksintö hillitsee valmistajan mukaan ajoneuvon sisä- ja ohiajomelua. Muotoilu myös vähentää ilmanvastusta ja jäähdyttää renkaan pintaa, mikä parantaa osaltaan kulumiskestävyyttä. Pieniin ja keskikokoisiin autoihinMukavaa ja vaivatonta liikkumista huokuvan Nokian Hakka Green 2:n kattava 13-16-tuuman kokovalikoima soveltuu erityisen hyvin pienempiin ja keskikokoisiin perheautoihin. Nopeusluokka on pääosin T eli 190 km/h ja H eli 210 km/h. Valikoimasta löytyy yhteensä 5 märkäpidoltaan ja vierintävastukseltaan EU-rengasmerkinnän parhaaseen A-luokkaan rankattuja rengaskokoja kuten markkinoiden suosituin koko 205/55 R16.Hakka-kesärengasperheen uutuustuotteen tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä. Kokovalikoima on kokonaisuudessaan autoilijoiden saatavilla kevään 2016 aikana. Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti