30.7.2023 Matkailu 85-vuotias s/s Ukko-Pekka on selvinnyt monista haasteista – sinäkin voit auttaa sitä selviytymään kaikista viimeisimmästä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Höyrylaivaveteraani Ukko-Pekka saattaa olla vasta käyttöikänsä puolessavälissä. Toiminnan kannattamisella voi auttaa laivaa selviytymään kasvavista käyttökustannuksista. Ja toimintaahan voi kannattaa vaikkapa viettämällä leppoisaa kesäpäivää tai illallista merellä. Suomessa museokulkuneuvojen arvostuksessa voisi olla parannettavaa, ainakin mikäli rahoituspuolta katsotaan. Monissa verrokkimaissa on toimintakunnossa paljon enemmän "koko kansan" perinnekulkuneuvoja, kuten höyryjunia, -laivoja, sotalentokoneita ynnä muita. Suomessa yksi valonpilkahduksista on ainoa säännöllisessä liikenteessä oleva matkustajahöyrylaiva s/s Ukko-Pekka.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy85 vuotta liikenteessä - tapahtumia on riittänytVuonna 1938 liikenteensä silloin nimellä T/A Turku aloittanut alus on siis liikennöinyt varsin kunnioitettavat 85 vuotta. Ennen nykyistä uraansa leppoisana saaristoristeilijänä se on nähnyt muun muassa sotavuosien haasteet, ja toiminut niiden aikana melkoisen tärkeissä rooleissa.Ukko-Pekka on rakennettu jäänmurtaja Sisun piirustusten pohjalta, mikä tekee sen jääominaisuuksista erinomaiset.Silloisen Turun tehtävä oli muun muassa sukellusveneiden kuuntelulaitteiden asentaminen Suomenlahdelle ja Suursaaren lähistölle. Mikä erittäin tärkeää sota-ajan olosuhteissa, se turvasi aseistettuna saattoaluksena ruokakuljetuksia Ruotsista Suomeen. Niin ikään aluksen hyviä jääominaisuuksia hyödynnettiin saksalaisten tehtävissä jäisellä avomerellä Utön saaren eteläpuolella.Sille on myös syynsä, miksei nykyinen Ukko-Pekka koskaan joutunut sotakorvauksena Neuvostoliittoon. Oli nimittäin niin, että Neuvostoliitto osana liittoutuneiden valvontakomissiota otti sen hallintaansa valvoen rannikkolinnakkeiden toimintaa. Oikeastaan kaikki muut saariston höyrylaivat päätyivätkin sotakorvaustavaraksi.Ukko-Pekkana vuodesta 1986 - edelleen rautaisessa kunnossaMerenkulkulaitoksen omistama Turku uudelleennimettiin vuonna 1986 s/s Ukko-Pekaksi, sillä sen uusi omistaja, muusikkona ja matkailuyrittäjänä tunnettu Pentti-Oskari Kangas halusi nimetä sen poikansa mukaan, joka on laivan kapteeni.Sekä talvi- että jatkosotaan osallistunut Ukko-Pekka risteilee edelleen säännöllisesti Turun saaristoidyllissä höyrykoneensa voimalla. Tämä tekee siitä Suomen oloissa ainutlaatuisen laivan.Laiva selvisi siis sota-ajan haasteista ja viimeisimpänä covidista, mutta seuraava uhka ovat kasvavat käyttökustannukset. Omaa vapaa-ajanviettokohdettaan miettiessä voikin siis miettiä, haluaisiko olla tukemassa Suomen merenkulkuperinteen säilymistä. Omistajansa mukaan Ukko-Pekka oli jo luovutushetkellä vuonna 1986 erinomaisessa kunnossa, ja pitää teknisesti mahdollisena, että laiva voisi säilyä toimintakuntoisena vielä toiset 85 vuotta, ollen siis nuorekkaana vasta käyttöikänsä puolivälissä.Lähde ja kuvat: Höyrylaiva S/S Ukko-Pekka Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 15.12.2024 Matkailu Budapestin joulumarkkinat, maku- ja näkönystyröiden hemmottelua 14.12.2024 Matkailu Via Appia: pyöräretki pitkin teiden kuningatarta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti