19.10.2016 Ajoneuvot 90 tonnia muovailuvahaa: Fordin muotoiluosaston vuosiaskartelut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automuotoilussa parasta kolmedeetä saa edelleen veistämällä täysikokoisen mallin muotoilusavesta. Autojen suunnittelussa jännittävin asia on muotoilusavi ja siitä veistetyt, hiotut ja muovatut täysikokoiset automallit. Vaikka tietokoneavusteinen suunnittelu sekä kolmiulotteiset skannaamis- ja tulostamistekniikat ovat siirtäneet muotoilutyötä pois pienoismallien ja täysikokoisten savimallien luota, käsityö ja fyysinen malli puolustavat paikkaansa edelleen.– Uudet teknologiat vaikuttavat meihin jatkuvasti, mutta kun haluamme tarkastella fyysisiä ominaisuuksia aikaisin suunnitteluprosessissa, palaamme saveen. Saven avulla voimme tehdä välittömiä arvioita ja antaa palautetta yhteishengessä, vielä kun malli on kesken, linjaa Fordin muotoilujohtaja Lloyd VandenBrink Fordin kuorma-autostudiolta Michiganin Dearbornista.Tietokonemallit ja pienoismallit ovat helpottaneet työtaakkaa, mutta täysikokoinen savimalli paljastaa usein ongelmia, joita pienennöksissä ei tule ajatelleeksi. Fordin mukaan esimerkiksi vyötärölinjan syvyysongelmat tai konepellin tehopullistukset ovat tällaisia seikkoja. Niinpä yhtiön suunnitteluprosessi alkaakin usein tietokoneella, jolla tehdyn suunnitelman mukaan luodaan savimalli jyrsimällä, valmiin mallin päätyessä 3D-skannattuna takaisin tietokoneelle.– Tietokoneet ovat enemmän yhden hengen workflowhun sopivia, savimallien ollessa enemmän yhteistyöhön sopivia. Ryhmäkeskustelu on hyvä työkalu konsensusta ja yhteispeliä haettaessa, ja savimalli toimii samalla tavalla muotoilussa. Kaikki voivat nähdä ja tutkia mahdollisuuksia yhdessä, joten on suurempi todennäköisyys luoda upea muoto, VandenBrink vertailee.Aivan tyhjästä täysikokoinen savimalli ei kuitenkaan synny. Esimerkiksi valmiin Raptor-avolavan savimalli painoi noin 878 kilogrammaa. Vielä suurempi oli siihen tarvittu työmäärä: neljän vuoden aikana muotoiluun käytettiin yhteensä 20 000 tuntia.Kokonaisuutena Fordilla kuluu vuodessa noin 90 tonnia muotoilusavea, mutta erikoisesta materiaalista kierrätetään vain osa. Viime vuosina savesta on kierrätetty noin 2,3 tonnia vuodessa. Vaikeaksi kierrättämisen tekee se, että esimerkiksi jyrsinnästä syntyvät hukkalastut täytyy kerätä suoraan keräysastiaan kierrätystä varten, sillä yksittäinenkin hiekanjyvä voi sotkea prosessin.Yhtiö onkin kehittänyt eteenpäin koneita, joilla nimenomaan Fordin käyttämä muotoilusavilaatu voidaan pilkkoa, puristaa ja lämmittää uudelleen käyttökelpoiseksi. Viiden vuoden aikana amerikkalaisvalmistaja on ponnisteluillaan saanut pidettyä yli 9 tonnia savea pois kaatopaikoilta.Ehkä suurin harha liittyy kuitenkin nimitykseen: autoteollisuudessa käytettävä muotoilusavi ei sisällä yhtään savea. Kyseessä on sekoitus vahoja ja täyteaineella varustettua öljyä. Keraamisesta savesta poiketen se ei siis sisällä myöskään vettä.Lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti