13.1.2024 Ajoneuvot Abarth 600e tulee olemaan skorpionimerkin historian tehokkain malli – kehitetään yhteistyössä Stellantis Motorsportin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarthin toinen sähköskorpioni tulee perustumaan Fiat 600e -crossoveriin. 240 hevosvoiman aisoissa pitämiseen valjastetaan Formula E:stä opittuja niksejä. Abarth on erottamaton osa italialaisen pikkuautoteollisuuden parasta antia, ja Stellantis panostaa siihen nyt tavalla, jota ei ole vuosikausiin koettu. Kattokonserni näkee sähköistymisessä aivan uusia mahdollisuuksia Abarth-brändin kehittämiselle. Tervetuloa siis takaisin, Abarth 600-sarja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin pisto tähän astiTuoreen Abarth 500e:n tai jo 17 vuoden ajan tuotannossa olleen polttomoottorisen Abarth 500 -sarjan tapauksessa kyse on piskuisista kaupunkiautoista. Siten esimerkiksi 500e:n 155 hevosvoimaa tai polttomoottorisen Abarth 595:n 165 hevosvoimaa ovat kokoon ja painoon suhteutettuna paljon.Näin ollen yli 1 500-kiloinen 600e tulee siis tarvitsemaan reilusti järeämmän voimanlähteen pysyäkseen pikkuisten perässä. Tämä tarkoittaa 177 kilowattia eli 240 hevosvoimaa eli tehokkainta Abarth-mallia tähän päivään mennessä.Kuten Abarthille sopii, 600e tulee olemaan kaksivetoinen, ja nyky-Abarthien tapaan nimenomaan etuvetoinen. Ainoa suuri tekninen muutos Fiat 600e:hen nähden tulee siis olemaan etuakselille 156-hevosvoimaisen sähkömoottorin tilalle tuleva 240-hevosvoimainen. Akku tulee olemaan sama 54-kilowattituntinen.Jo tässä kohtaa tiedetään myös Abarth 600e:n kiihtyvyys nollasta sataan noin 6,5 sekunnissa - ainakin kaksi ja puoli sekuntia Fiatia ripeämmin.Stellantis Motorsport mukana juonessaAbarth ei vielä paljasta todellakaan kaikkia 600e:n salaisuuksia, ne jäävät odottamaan myöhemmin tänä vuonna tapahtuvaa lanseerausta.Tiedämme kuitenkin muun muassa, että Abarth kutsuu oman 600e:nsä tapauksessa konsernin eCMP -perusrakennetta nimellä Perfo-eCMP, mitä se sitten kaikkinensa tarkoittaakin. Joka tapauksessa auton alustan säätöjä tullaan Fiat 600e:hen (ja sisarmalleihin) nähden muuttamaan, ja autosta tulee löytymään esimerkiksi kitkalukko. Samoja oppeja tultaneen soveltamaan myös ainakin Alfa Romeo Milanossa, jonka saapumisen odotamme tapahtuvan huhtikuussa.Stellantis Motorsport vastaa konsernin autourheilupuolesta, ja sen kotipaikka on Ranskassa. Yksi Stellantiksen edustamista autourheiluluokista on sähköautojen kuninkuusluokka Formula E, jossa Stellantis edustaa DS Automobilesin sekä Maseratin kautta. Formula E:stä kerrotaankin olevan peräisin Abarth 600e:n rengastuksen. Renkaat lisäävät pehmeämmällä seoksellaan auton sivuttaispitoa sekä vähentävät rengasmelua jopa viidenneksen.Ainoaksi melunlähteeksi muodostunee siis äänigeneraattori, joka tulee tekemään varmasti oman osansa myös Abarth 600e:n ajokokemuksessa.Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle