13.1.2024 Ajoneuvot Abarth 600e tulee olemaan skorpionimerkin historian tehokkain malli – kehitetään yhteistyössä Stellantis Motorsportin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarthin toinen sähköskorpioni tulee perustumaan Fiat 600e -crossoveriin. 240 hevosvoiman aisoissa pitämiseen valjastetaan Formula E:stä opittuja niksejä. Abarth on erottamaton osa italialaisen pikkuautoteollisuuden parasta antia, ja Stellantis panostaa siihen nyt tavalla, jota ei ole vuosikausiin koettu. Kattokonserni näkee sähköistymisessä aivan uusia mahdollisuuksia Abarth-brändin kehittämiselle. Tervetuloa siis takaisin, Abarth 600-sarja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin pisto tähän astiTuoreen Abarth 500e:n tai jo 17 vuoden ajan tuotannossa olleen polttomoottorisen Abarth 500 -sarjan tapauksessa kyse on piskuisista kaupunkiautoista. Siten esimerkiksi 500e:n 155 hevosvoimaa tai polttomoottorisen Abarth 595:n 165 hevosvoimaa ovat kokoon ja painoon suhteutettuna paljon.Näin ollen yli 1 500-kiloinen 600e tulee siis tarvitsemaan reilusti järeämmän voimanlähteen pysyäkseen pikkuisten perässä. Tämä tarkoittaa 177 kilowattia eli 240 hevosvoimaa eli tehokkainta Abarth-mallia tähän päivään mennessä.Kuten Abarthille sopii, 600e tulee olemaan kaksivetoinen, ja nyky-Abarthien tapaan nimenomaan etuvetoinen. Ainoa suuri tekninen muutos Fiat 600e:hen nähden tulee siis olemaan etuakselille 156-hevosvoimaisen sähkömoottorin tilalle tuleva 240-hevosvoimainen. Akku tulee olemaan sama 54-kilowattituntinen.Jo tässä kohtaa tiedetään myös Abarth 600e:n kiihtyvyys nollasta sataan noin 6,5 sekunnissa - ainakin kaksi ja puoli sekuntia Fiatia ripeämmin.Stellantis Motorsport mukana juonessaAbarth ei vielä paljasta todellakaan kaikkia 600e:n salaisuuksia, ne jäävät odottamaan myöhemmin tänä vuonna tapahtuvaa lanseerausta.Tiedämme kuitenkin muun muassa, että Abarth kutsuu oman 600e:nsä tapauksessa konsernin eCMP -perusrakennetta nimellä Perfo-eCMP, mitä se sitten kaikkinensa tarkoittaakin. Joka tapauksessa auton alustan säätöjä tullaan Fiat 600e:hen (ja sisarmalleihin) nähden muuttamaan, ja autosta tulee löytymään esimerkiksi kitkalukko. Samoja oppeja tultaneen soveltamaan myös ainakin Alfa Romeo Milanossa, jonka saapumisen odotamme tapahtuvan huhtikuussa.Stellantis Motorsport vastaa konsernin autourheilupuolesta, ja sen kotipaikka on Ranskassa. Yksi Stellantiksen edustamista autourheiluluokista on sähköautojen kuninkuusluokka Formula E, jossa Stellantis edustaa DS Automobilesin sekä Maseratin kautta. Formula E:stä kerrotaankin olevan peräisin Abarth 600e:n rengastuksen. Renkaat lisäävät pehmeämmällä seoksellaan auton sivuttaispitoa sekä vähentävät rengasmelua jopa viidenneksen.Ainoaksi melunlähteeksi muodostunee siis äänigeneraattori, joka tulee tekemään varmasti oman osansa myös Abarth 600e:n ajokokemuksessa.Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?