13.1.2024 Ajoneuvot Abarth 600e tulee olemaan skorpionimerkin historian tehokkain malli – kehitetään yhteistyössä Stellantis Motorsportin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarthin toinen sähköskorpioni tulee perustumaan Fiat 600e -crossoveriin. 240 hevosvoiman aisoissa pitämiseen valjastetaan Formula E:stä opittuja niksejä. Abarth on erottamaton osa italialaisen pikkuautoteollisuuden parasta antia, ja Stellantis panostaa siihen nyt tavalla, jota ei ole vuosikausiin koettu. Kattokonserni näkee sähköistymisessä aivan uusia mahdollisuuksia Abarth-brändin kehittämiselle. Tervetuloa siis takaisin, Abarth 600-sarja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin pisto tähän astiTuoreen Abarth 500e:n tai jo 17 vuoden ajan tuotannossa olleen polttomoottorisen Abarth 500 -sarjan tapauksessa kyse on piskuisista kaupunkiautoista. Siten esimerkiksi 500e:n 155 hevosvoimaa tai polttomoottorisen Abarth 595:n 165 hevosvoimaa ovat kokoon ja painoon suhteutettuna paljon.Näin ollen yli 1 500-kiloinen 600e tulee siis tarvitsemaan reilusti järeämmän voimanlähteen pysyäkseen pikkuisten perässä. Tämä tarkoittaa 177 kilowattia eli 240 hevosvoimaa eli tehokkainta Abarth-mallia tähän päivään mennessä.Kuten Abarthille sopii, 600e tulee olemaan kaksivetoinen, ja nyky-Abarthien tapaan nimenomaan etuvetoinen. Ainoa suuri tekninen muutos Fiat 600e:hen nähden tulee siis olemaan etuakselille 156-hevosvoimaisen sähkömoottorin tilalle tuleva 240-hevosvoimainen. Akku tulee olemaan sama 54-kilowattituntinen.Jo tässä kohtaa tiedetään myös Abarth 600e:n kiihtyvyys nollasta sataan noin 6,5 sekunnissa - ainakin kaksi ja puoli sekuntia Fiatia ripeämmin.Stellantis Motorsport mukana juonessaAbarth ei vielä paljasta todellakaan kaikkia 600e:n salaisuuksia, ne jäävät odottamaan myöhemmin tänä vuonna tapahtuvaa lanseerausta.Tiedämme kuitenkin muun muassa, että Abarth kutsuu oman 600e:nsä tapauksessa konsernin eCMP -perusrakennetta nimellä Perfo-eCMP, mitä se sitten kaikkinensa tarkoittaakin. Joka tapauksessa auton alustan säätöjä tullaan Fiat 600e:hen (ja sisarmalleihin) nähden muuttamaan, ja autosta tulee löytymään esimerkiksi kitkalukko. Samoja oppeja tultaneen soveltamaan myös ainakin Alfa Romeo Milanossa, jonka saapumisen odotamme tapahtuvan huhtikuussa.Stellantis Motorsport vastaa konsernin autourheilupuolesta, ja sen kotipaikka on Ranskassa. Yksi Stellantiksen edustamista autourheiluluokista on sähköautojen kuninkuusluokka Formula E, jossa Stellantis edustaa DS Automobilesin sekä Maseratin kautta. Formula E:stä kerrotaankin olevan peräisin Abarth 600e:n rengastuksen. Renkaat lisäävät pehmeämmällä seoksellaan auton sivuttaispitoa sekä vähentävät rengasmelua jopa viidenneksen.Ainoaksi melunlähteeksi muodostunee siis äänigeneraattori, joka tulee tekemään varmasti oman osansa myös Abarth 600e:n ajokokemuksessa.Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä