13.1.2024 Ajoneuvot Abarth 600e tulee olemaan skorpionimerkin historian tehokkain malli – kehitetään yhteistyössä Stellantis Motorsportin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarthin toinen sähköskorpioni tulee perustumaan Fiat 600e -crossoveriin. 240 hevosvoiman aisoissa pitämiseen valjastetaan Formula E:stä opittuja niksejä. Abarth on erottamaton osa italialaisen pikkuautoteollisuuden parasta antia, ja Stellantis panostaa siihen nyt tavalla, jota ei ole vuosikausiin koettu. Kattokonserni näkee sähköistymisessä aivan uusia mahdollisuuksia Abarth-brändin kehittämiselle. Tervetuloa siis takaisin, Abarth 600-sarja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäkevin pisto tähän astiTuoreen Abarth 500e:n tai jo 17 vuoden ajan tuotannossa olleen polttomoottorisen Abarth 500 -sarjan tapauksessa kyse on piskuisista kaupunkiautoista. Siten esimerkiksi 500e:n 155 hevosvoimaa tai polttomoottorisen Abarth 595:n 165 hevosvoimaa ovat kokoon ja painoon suhteutettuna paljon.Näin ollen yli 1 500-kiloinen 600e tulee siis tarvitsemaan reilusti järeämmän voimanlähteen pysyäkseen pikkuisten perässä. Tämä tarkoittaa 177 kilowattia eli 240 hevosvoimaa eli tehokkainta Abarth-mallia tähän päivään mennessä.Kuten Abarthille sopii, 600e tulee olemaan kaksivetoinen, ja nyky-Abarthien tapaan nimenomaan etuvetoinen. Ainoa suuri tekninen muutos Fiat 600e:hen nähden tulee siis olemaan etuakselille 156-hevosvoimaisen sähkömoottorin tilalle tuleva 240-hevosvoimainen. Akku tulee olemaan sama 54-kilowattituntinen.Jo tässä kohtaa tiedetään myös Abarth 600e:n kiihtyvyys nollasta sataan noin 6,5 sekunnissa - ainakin kaksi ja puoli sekuntia Fiatia ripeämmin.Stellantis Motorsport mukana juonessaAbarth ei vielä paljasta todellakaan kaikkia 600e:n salaisuuksia, ne jäävät odottamaan myöhemmin tänä vuonna tapahtuvaa lanseerausta.Tiedämme kuitenkin muun muassa, että Abarth kutsuu oman 600e:nsä tapauksessa konsernin eCMP -perusrakennetta nimellä Perfo-eCMP, mitä se sitten kaikkinensa tarkoittaakin. Joka tapauksessa auton alustan säätöjä tullaan Fiat 600e:hen (ja sisarmalleihin) nähden muuttamaan, ja autosta tulee löytymään esimerkiksi kitkalukko. Samoja oppeja tultaneen soveltamaan myös ainakin Alfa Romeo Milanossa, jonka saapumisen odotamme tapahtuvan huhtikuussa.Stellantis Motorsport vastaa konsernin autourheilupuolesta, ja sen kotipaikka on Ranskassa. Yksi Stellantiksen edustamista autourheiluluokista on sähköautojen kuninkuusluokka Formula E, jossa Stellantis edustaa DS Automobilesin sekä Maseratin kautta. Formula E:stä kerrotaankin olevan peräisin Abarth 600e:n rengastuksen. Renkaat lisäävät pehmeämmällä seoksellaan auton sivuttaispitoa sekä vähentävät rengasmelua jopa viidenneksen.Ainoaksi melunlähteeksi muodostunee siis äänigeneraattori, joka tulee tekemään varmasti oman osansa myös Abarth 600e:n ajokokemuksessa.Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 27.9.2024 Yleinen Kaipaatko promillerajaa sähköpotkulautailuun? Kuripaketti tulossa 27.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Volkswagen päivitti Grand California -malliaan – ja saattaa jysäyttää jotain ainutlaatuista markkinoille? 26.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja… – keskuspölynimuri! Viinikaappikin löytyy! 25.9.2024 Liikenne Toimi näin, jos sähköpotkulaudalla sattuu kolari 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja