4.4.2024 American Car Show ACS 2024: Tunnistatko merkin ja mallin? Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu automerkki ja malli, mutta mikä? Keula- ja korimuutoksien jälkeen automallin tunnistaminen ei ole kovin helppoa. -Ostin tämän aikanaan tarkoituksena ottaa tästä tekniikka toiseen autoon. Mutta olikin niin hyväkuntoinen kori, että rupesin tätä jalostamaan, sanoo Mika Palosaari.Ensin auto madallettiin, sitten rakennettiin ilma-alusta, ja lopulta vuonna 2019 auto lähti muokkautumaan kohti nykyistä ulkonäköä.-Onneksi oli koronavuodet välissä, niin sai rauhassa tehdä muutostöitä kun ei ollut näyttelyitä odottamassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNissan AlmeraLähtökohtana on vuoden 1999 Nissan Almera. Etupuskuri ja -valot on S15 Silviasta, muuten keulan muodot konepellin sovituksineen on Palosaaren omaa käsialaa. -Korimuutokset, takapuskuri, helmat ja takakaaret kaikki on tehty itse suorasta pellistä.Ilmajousituksen ansiosta auton helmat laskeutuvat näyttelyssä lattiaan kiinni. Ajokorkeuskaan ei ole korkeimmasta päästä, sillä pyöränkulmien ”nolla-asennossa” maavaraa on neljä senttimetriä ja yläasennossakin maavaraa on alle 10 senttiä. -Yläasennossa sillä pääsee hidasteiden yli, ja normaalissa korkeudessa pystyy ajamaan maantiellä, kunhan ajaa lähellä keskiviivaa eikä urissa. Aika kulunut tuo pohja on, kun en hirveästi tätä sääli vaan tällä ajetaan ihan normaalisti. Moottori Japanin PrimerastaTukivarsia on jatkettu alkuperäisestä, muutettu alapallonivelten kulmaa erilaiseksi ja raidetangon päät pyöräytetty toisinpäin. Moottorina on SR20EV, eli se on Japanin Primeran kaksilitrainen mylly säätyvällä nokkien ajoituksella, ja nyt siinä on Pulsar G25-550 -turbo ja Maxxecu ja polttoaineena E85. -Ei ole penkitetty, mutta 350 hevosvoimaa siitä tulee kun säädetään. Nyt on vaan perussäädöt ja ahtopaine rajattu 0,5 bariin, että pystyy siirtämään eikä sulateta konetta. Eikä siinä ole nyt lukkoakaan joten se vetää käytännössä yhdellä pyörällä, eli on ihan kauhea ajaa. Haasteellinen väri maalattavaksiMikä sitten oli rakentamisen kannalta haasteellisinta?-Keula ja etulokasuoja, tein kolme eri versiota ja hieroin niitä pitkään. Ja väri oli haasteellinen maalata omassa autotallissa. Se on Nissanin oma värisävy, mutta lopullinen sävy riippuu maalikerroksen paksuudesta. Jos on ohuempi kerros niin sävy on harmahtava, paksummalla kerroksella tulee tällainen vihertävä. -On tämä kaiken kaikkiaan haastavin projekti mitä olen tähän mennessä rakennellut, päättää Palosaari.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.10.2023 Ajoneuvot SEMA Show 2023: Nissan ja Infiniti avasivat pelin vaatimattoman näyttävästi 1.5.2020 Ajoneuvot Aika Leafin jälkeen: Nissan Ariya esittäytyy kilpailijana VW ID.4:lle 8.10.2019 Ajoneuvot Nissan räväyttää – Tokiossa esillä 14 uutta automallia 12.3.2017 Ajoneuvot Suosikki ehostuu: tältä näyttää uudistunut Nissan Qashqai 5.10.2016 Ajoneuvot Päivän kuva: Nissanin messu-Leaf ja sähköauton anatomia 30.9.2016 Ajoneuvot Harmaus jää taakse – Nissan Micra on oikeasti näyttävä! 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 2.4.2025 Uutinen Nissan ja Renault vähentävät ristikytköstään – tavoitteena antaa Nissanille liikkumavaraa 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 22.3.2025 Automatkailu Pakettiautosta on saunaksi – Bara bada bastu! 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 11.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kaksi kilpamallin Skylineä kasarilta 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: ”meillä on 12-14 kuukautta aikaa” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”