ACS 2024: Tunnistatko merkin ja mallin?

Kuva Janne Huhtala

Tuttu automerkki ja malli, mutta mikä? Keula- ja korimuutoksien jälkeen automallin tunnistaminen ei ole kovin helppoa.

-Ostin tämän aikanaan tarkoituksena ottaa tästä tekniikka toiseen autoon. Mutta olikin niin hyväkuntoinen kori, että rupesin tätä jalostamaan, sanoo Mika Palosaari.

Ensin auto madallettiin, sitten rakennettiin ilma-alusta, ja lopulta vuonna 2019 auto lähti muokkautumaan kohti nykyistä ulkonäköä.

-Onneksi oli koronavuodet välissä, niin sai rauhassa tehdä muutostöitä kun ei ollut näyttelyitä odottamassa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nissan Almera

Lähtökohtana on vuoden 1999 Nissan Almera. Etupuskuri ja -valot on S15 Silviasta, muuten keulan muodot konepellin sovituksineen on Palosaaren omaa käsialaa. 

-Korimuutokset, takapuskuri, helmat ja takakaaret kaikki on tehty itse suorasta pellistä.

Ilmajousituksen ansiosta auton helmat laskeutuvat näyttelyssä lattiaan kiinni. Ajokorkeuskaan ei ole korkeimmasta päästä, sillä pyöränkulmien ”nolla-asennossa” maavaraa on neljä senttimetriä ja yläasennossakin maavaraa on alle 10 senttiä. 

-Yläasennossa sillä pääsee hidasteiden yli, ja normaalissa korkeudessa pystyy ajamaan maantiellä, kunhan ajaa lähellä keskiviivaa eikä urissa. Aika kulunut tuo pohja on, kun en hirveästi tätä sääli vaan tällä ajetaan ihan normaalisti. 

Moottori Japanin Primerasta

Tukivarsia on jatkettu alkuperäisestä, muutettu alapallonivelten kulmaa erilaiseksi ja raidetangon päät pyöräytetty toisinpäin. 

Moottorina on SR20EV, eli se on Japanin Primeran kaksilitrainen mylly säätyvällä nokkien ajoituksella, ja nyt siinä on Pulsar G25-550 -turbo ja Maxxecu ja polttoaineena E85. 

-Ei ole penkitetty, mutta 350 hevosvoimaa siitä tulee kun säädetään. Nyt on vaan perussäädöt ja ahtopaine rajattu 0,5 bariin, että pystyy siirtämään eikä sulateta konetta. Eikä siinä ole nyt lukkoakaan joten se vetää käytännössä yhdellä pyörällä, eli on ihan kauhea ajaa. 

Haasteellinen väri maalattavaksi

Mikä sitten oli rakentamisen kannalta haasteellisinta?

-Keula ja etulokasuoja, tein kolme eri versiota ja hieroin niitä pitkään. Ja väri oli haasteellinen maalata omassa autotallissa. Se on Nissanin oma värisävy, mutta lopullinen sävy riippuu maalikerroksen paksuudesta. Jos on ohuempi kerros niin sävy on harmahtava, paksummalla kerroksella tulee tällainen vihertävä. 

-On tämä kaiken kaikkiaan haastavin projekti mitä olen tähän mennessä rakennellut, päättää Palosaari.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat