28.10.2023

SEMA Show 2023: Nissan ja Infiniti avasivat pelin vaatimattoman näyttävästi

Speciality Equipment Market Associationin SEMA Show on jälleen alkamassa Las Vegasissa. Autonvalmistajista Nissan ehti yhdessä luksussiipensä Infinitin kanssa kertoa ensimmäisenä, mitä on tämän vuoden SEMA:an tuomassa.

SEMA on maailman autonäyttelykalenterissa se henkireikä, joka mahdollistaa autonvalmistajille vapaamuotoisemman irroittelun, yleensä mitä hulvattomammin tuloksin. SEMA on toki eniten juuri erikoisvarustealan jättimessu, mutta autonvalmistajien panos siellä erottuu kaikista parhaiten, sillä ne esittelevät paikalla paljon villimpiä luomuksia kuin mitä niiltä on totuttu näkemään. SEMA on siis autonäyttelyiden Las Vegas.

SEMA järjestetään alkavalla viikolla, mutta Nissan tapansa mukaan paljasti oman messutarjontansa jo vähän etukäteen. Nissan-brändin alla SEMA:n tähtiä ovat Project Rugged Rogue sekä Sentra DET, luksusmerkki Infinitin esitellessä villimpää versiota harmonisesta Q50-sedanistaan.

Tämän linkin takaa pääsee muistelemaan, mitä kaikkea Nissanilla oli tarjota viime vuoden SEMA:ssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Project Rugged Rogue

Nissan Rogue eli meikäläisittäin X-Trail on kaupunkimaasturi, mikä tarkoittaa sen olevan haka kaupungissa eikä niinkään maastossa. Rugged Rogue sen sijaan pyrkii tekemään perhemaasturista jonkinlaisen baja-rassin, ja ralliahan voi jatkaa kajakilla tai maastopyörällä, mikäli maavara kaikesta huolimatta pääsee loppumaan kesken.

NISMO on siis auttanut Rugged Roguen kanssa sekä ulkonäöllisissä yksityiskohdissa että kyvykkyydessä. Auto kulkee 7,5 senttimetriä standardi-Rogueta (eli X-Trailia) korkeammalla, ja alla pyörivät 18-tuumaisten vanteiden ympärillä 32 tuuman Yokohama Geolander -maastorenkaat.

Pintaansa Rugged Rogue on saanut topografista teippiä. NISMO:n kädenjälki näkyy laajalti varustelussa, kuten pakoputkistossa (tuplaputket keskellä!), puskureissa, hiilikuituisissa pyöränkaarissa sekä peräti kuudessa lisävalonheittimessä, jotka löytyvät keulalta ja kattotelineestä. Puolitoistalitraisen voimanlähteen virityksiin NISMO ei kuitenkaan ole tällä kertaa lähtenyt puuttumaan.

Nissanin osastolta löytyy myös Frontier-avolava, joka on varustettu Norra 500 -rallia varten, ja joka pohjautuu ihan suoraan tuotantolinjalta vedettyyn yksilöön.

Sentra DET

Myös Euroopassa tuntematon kompaktisedan Sentra on valjastettu SEMA:n hengessä NISMO:n varusterepertuaarin näyttämöksi.

Jos ei oteta huomioon urheiluteippauksia ja pronssivanteita, Sentra DET ei näytä ulospäin aivan hirveän hanakalta. Sisällä sentään Recaron urheiluistuimet koittavat viestiä asiasta. Alustaa ja koria on jonkin verran vahvistettu muun muassa urheilumalli Z:sta lainatuilla osilla, ja myös jarrut ovat tavallista järeämmät.

Varsinainen mielenkiinnon kohde näyttää kuitenkin olleen auton vapaastihengittävä 2,0-litrainen bensiinimoottori. Se on saanut aimo annoksen NISMO-piristeitä, lähtien turboahtimesta, sisältäen myös muun muassa korotetun puristussuhteen sekä parannellun polttoainejärjestelmän. Säädöt nostavat moottorin tehoa varmaan aika paljon, Nissan kun ei suostu paljastamaan mitään lukuarvoja. Normaalioloissa samainen moottori tuottaa Sentrassa 150 hevosvoimaa, mistä päästäneen tässä prototyypissä kirkkaasti yli.

Luksusmerkki Infinitin puolella sporttisedan Q50 Red Sport 400 NISMO:n laajaa osatarjontaa Infinitin mallistossa. Mukana on muun muassa 70 prosenttia normaalia suurempi jäähdytysnesteen paisuntasäiliö. NISMO:n kädenjälki näkyy auton joka nurkassa.

Lähteet ja kuvat: Nissan, Infiniti Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia