28.6.2023

ADACin uusin tiepalveluraportti 2023: nämä paketti- ja matkailuautot jättävät eniten tielle

Transit Active
Ford Transit Custom ja Tourneo Custom Active-malleina.

ADACin uusimann tiepalveluraportin kolmannessa osassa katse kohdistuu isoihin autoihin, isoihin pakettiautoihin sekä matkailuautoihin.

ADACin kokoama tiepalvelutilasto vuoden 2022 avustustapahtumista Saksassa kertoo, mitkä automallit simahtivat useimmin ja mitkä tarvitsivat vähiten tiepalvelun apua. Sähköautot olivat ensimmäistä kertaa mukana raportissa neljällä mallilla menestyen uusimmissa ikäluokissa. Kaikki ikäluokat ja mallit huomioon ottaen raportin parhaat ja vähävikaisimmat automerkit ovat Audi ja BMW.

ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Tunnettu ja luotettava ADAC-tiepalvelu on toiminut jo vuodesta 1954 alkaen. ADAC -tiepalveluraporttia automallien tielle pysäyttävistä on julkaistu vuosittain vuodesta 1967 alkaen.

Aiemmissa osissa käsittelimme pienimmät pikkuautot ja pikkuautot, sekä pienemmän ja isomman keskiluokan tulokset. Tässä kolmannessa osiossa käsitellään isojen autojen sekä isojen pakettiautojen / matkailuautojen tuloksia.

Autoliitto Akkupalvelu Tiepalvelu Autoliitto Plus Hinausauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näin luet ADAC-vikatilastoa

Tiepalveluraportissa on listattu 155:n Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2022. Tuloksissa on otettu huomioon vain automallien tekniset viat, joiden vuoksi auto on simahtanut tien poskeen kesken matkan. Rengasvauriot sekä kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten esimerkiksi polttoaineen loppuminen, on jätetty pois tilastosta.

Mukana olevien autojen ensirekisteröintivuodet ovat 2013-2020. Automallit on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Tulostaulukoissa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain.

Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu kunkin mallin tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Tulostaulukoissa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen kaikkein huonoin.

Ongelmana alimitoitetut käynnistysakut

Kun auton matka tyssää tien poskeen teknisen vian vuoksi, syypäänä ongelmiin on useimmiten käynnistysakun heikko varaustila. 43,2 prosenttia kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun. Akku on aina ollut suurin tielle simahtamisen syy ADACin ensimmäisestä tiepalveluraportista vuodesta 1967 alkaen.

ADAC tiepalvelutilasto 2023 - tulosten tarkastelua kokoluokittain

Isot autot

Tämäkin luokka on BMW:n ja Audin juhlaa kuten koko raportin tuloslistakin. BMW 5-sarja ja X5 ovat kärjessä ja Audi A6 tiukassa tuntumassa. Edellä mainitut kolme mallia erottuvat luokassaan selkeästi vähävikaisimpina malleina. Nämä laatuautot jättävät hyvin harvoin tielle ikääntyneenäkin.

Muita keskimääräistä vähävikaisempia isoja automalleja ovat seuraavat merkin mukaisessa aakkosjärjestyksessä: Mercedes-Benz GLE, Mercedes-Benz Viano/Vito/V-sarja, Škoda Superb ja Volkswagen Touareg.

Volkswagen Touareg
Volkswagen Touareg oli keskimääräistä vähävikaisempi.

Volkswagen Transporter menestyi keskiarvoa paremmin kuudessa ikäryhmässä, mutta jäi keskiarvoauton tasolle kahdessa ikäryhmässä. Transporterin vikakohde on pakokaasujen takaisinkierrätys (2016-2017).

Mercedes-Benz E-sarja menestyi keskiarvoa paremmin käyttöönottovuosissa 2017-2020 ja 2014, mutta jäi keskiarvoauton tasolle kolmessa ikäryhmässä, E-sarjan keskeinen vikakohde oli virtalukko (2014).

Isot autot ovat yleensä keskimääräistä laadukkaampia: Vain Opel Zafira (Life) sai heikoimman, punaisella merkityn arvosanan käyttöönottovuoden 2015 mallistaan. Zafira kärsi lukuisista akkuongelmista (2013-2015), pakokaasujen takaisinkierrätyksen vioista (2013-2014) ja vesipumpun viosta (2017).

Opel Zafiran tulos oli keskimääräistä heikompi.

Opel Zafiran ohella jonkin verran keskiarvoautoa heikompia ovat Ford Ranger (akkuvikoja 2020), Opel Vivaro (pakokaasujen takaisinkierrätys 2018, käynnistysmoottori 2013-2014 ja akku 2017) sekä Renault Trafic (AdBlue 2020, laturi 2015, hiukkassuodatin 2018-2019 sekä akku 2015-2017 ja 2020).

Isot pakettiautot/matkailuautot

Mercedes-Benz Sprinter on tämän luokan paras. Sprinter on kaikissa ikäryhmissä keskiarvoautoa parempi ja vähävikaisempi ilman mitään selkeää vikakohdetta. Volkswagen Crafter/Grand California on toiseksi paras, keskiarvoautoa parempi seitsemässä ikäryhmässä, mutta keskiarvoauton tasolla käyttöönottovuoden 2017 malleissa, raportti ei mainitse mitään selkeää vikakohdetta.

Toista äärtä edustaa Fiat Ducato, joka on luokkansa ja koko raportin heikoin ja vikaherkin malli. Ducato on kaikissa ikäryhmissä keskiarvoa heikompi ja se sai todella huonon, punaisella merkityn arvosanan viidessä ikäryhmässä.

Fiat Ducato Electric
Fiat Ducato on luokkansa ja koko raportin heikoin sekä vikaherkin malli.

Fiat Ducaton tielle pysäyttävien teknisten vikojen lista on laaja: Pakokaasujen takaisinkierrätys (2016), käynnistysmoottori (2013-2015), sähkölaitteet yleensä (2013-2015), turbon ahtopaineen säätö (2014, 2018),
hiukkassuodatin (2013, 2015), akku (2013-2020) ja virtalukko (2019).

Ford Transitin tulokset vaihtelevat rajusti eri ikäryhmissä vihreästä punaiseen. Ford Transitin tielle pysäyttävien teknisten vikojen kirjo on laaja: Pakokaasujen takaisinkierräty (2014), käynnistysmoottori (2015), laturi (2014-2016, 2019), polttonestepumppu (2014), hiukkassuodatin (2015), akku (2019), virtalukko (2014-2016).

Renault Master
Renault Masterin tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen lista on laaja.

Myös Renault Masterin tulokset vaihtelevat laajasti eri ikäryhmissä vihreästä punaiseen. Renault Masterin tielle pysäyttäneiden teknisten vikojen lista on laaja: AdBlue (2020), CAN-Bus-väylä (2019), sähkölaitteet yleensä (2019-2020), polttonestepumppu (2015-2016) ja akku (2019-2020).

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: ADAC, ADAC -tiepalveluraportti, KBA (Das Kraftfahrt-Bundesamt, Saksan ”ajoneuvohallintokeskus”)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat