24.6.2023

ADACin tiepalveluraportti paljastaa tielle jättävät autot – käynnistysakkuongelmat piinaavat Toyotaa

Autoliitto Akkupalvelu Tiepalvelu Autoliitto Plus Hinausauto

ADACin kokoama tiepalvelutilasto vuoden 2022 avustustapahtumista Saksassa kertoo, mitkä automallit simahtivat useimmin ja mitkä tarvitsivat vähiten tiepalvelun apua. Sähköautot mukana ensimmäisen kerran.

ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Jäseniä ADACilla on yli 21,4 miljoonaa (21 424 663 jäsentä vuoden 2022 lopussa), onhan Saksa Euroopan johtava automaa.

Tunnettu ja luotettava ADAC-tiepalvelu on toiminut jo vuodesta 1954 alkaen. ADAC -tiepalveluraporttia automallien tielle pysäyttävistä on julkaistu vuosittain vuodesta 1967 alkaen.

Kaikki ikäluokat ja mallit huomioon ottaen raportin parhaat ja vähävikaisimmat automerkit ovat Audi ja BMW. Vähävikaisimpien joukkoon kuuluvat myös Mercedes-Benzin useimmat mallit sekä Suzuki, Mini, Mitsubishi ja Volvo. Polttomoottoriautojen parhaat mallit ovat Audi A4 sekä BMW 1-sarja, 3-sarja ja X3.

Sähköautot olivat ensimmäistä kertaa mukana raportissa neljällä mallilla menestyen uusimmissa ikäluokissa. Sähköautot BMW i3 ja Volkswagen ID.3 olivat nuorimman ikäryhmän (käyttöönottovuosi 2020) ja koko tutkimuksen vähävikaisimmat mallit. Niistä vain 0,2 autoa simahti 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti. Myös Tesla Model 3 on myös parhaiden joukossa, samoin Renault Zoe.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näin luet ADAC-vikatilastoa

Tiepalveluraportissa on listattu 155:n Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2022. Tuloksissa on otettu huomioon vain automallien tekniset viat, joiden vuoksi auto on simahtanut tien poskeen kesken matkan. Rengasvauriot sekä kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten esimerkiksi polttoaineen loppuminen, on jätetty pois tilastosta.

Mukana olevien autojen ensirekisteröintivuodet ovat 2013-2020. Automallit on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Tulostaulukoissa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu kunkin mallin tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Tulostaulukoissa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen kaikkein huonoin.

Tilastossa vain suositut automallit, joista on saatu tilastollisesti merkittävä otos: Raportissa on vain sellaiset mallit, joita on ensirekisteröity vähintään 7 000 kappaletta kahtena eri vuotena. Tulokset on mainittu niistä käyttöönottovuosista, jolloin mallia on ensirekisteröity vähintään 5 000 kappaletta vuodessa.

Koko raportin parhaat ja heikoimmat

ADACin uusimman, vuoden 2023 raportin parhaat ja vähävikaisimmat automerkit ovat Audi ja BMW, jotka menestyivät kaikissa ikäryhmissä. Vähävikaisten joukkoon kuuluvat myös Mercedes-Benzin useimmat mallit sekä Suzuki, Mini, Mitsubishi ja Volvo.

Nuorimmassa ikäluokassa sähköautot BMW i3 ja Volkswagen ID.3 olivat kaikkein parhaita, lähes viattomia ollen samalla koko raportin vähävikaisimmat automallit. Škodan kaikki mallit ovat myös keskimääräistä vähävikaisempia kaikissa ikäluokissa.

Toista äärtä edustaa iso paketti- ja matkailuauto Fiat Ducato, joka vanhimmassa ikäryhmässä simahti kaikkein useimmin koko raportissa ja sai heikkoja arvosanoja kaikissa muissakin ikäryhmissä. Nuorimman ikäryhmän vikaherkin oli iso Renault Master paketti- ja matkailuauto.

Fiat Ducato
Fiat Ducato simahti kaikkein useimmin koko raportissa.

Toyotalla edelleen vakavia akkuongelmia

Luotettavan maineessa ollut Toyota menestyi piskuisella Aygolla, mutta romahti kahdella mallilla: Toyota C-HR oli toiseksi huonoin nuorimmassa ikäryhmässä ja kaikkein huonoin kahdessa seuraavassa ikäryhmässä. Myös Toyota RAV4 simahti usein akkuongelmien vuoksi.

Luotettavuuden perikuvina pidettyjen Toyota Corollan ja Yariksen tuloksissa ei myöskään ole hurraamista. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin esimerkiksi saksan TÜV -katsastustilastossa, jossa aikaisemmin vuosikymmeniä parhaita arvosanoja kerännyt Toyota on tipahtanut kärjestä. Suunta on sama, vaikka katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät viat.

ADAC -raportissa japanilaisten laatuvaltikka on siirtynyt Toyotalta Suzukin ja Mitsubishin haltuun. Lisäksi eurooppalaiset merkit ovat parantaneet laatuaan ja etelä-korealaistenkin laatu osoittaa paranemisen merkkejä.

Simahtaneiden Toyota-mallien akilleen kantapäänä ovat pelkästään heikkolaatuiset käynnistysakut, joiden varaustila on heikentynyt nopeasti kesken matkan eikä auto ole käynnistynyt ajotauon jälkeen. Vaikka akku on niin sanottu kulutusosa, ADACin mukaan Saksassa Toyota on päättänyt korvata vikatapauksissa akkujen vaihdon parempiin jatkotakuun puitteissa.

Vuoden 2022 alusta alkaen valmistaja on vaihtanut akkujen osahankkijan laadukkaampaan. Se ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tiepalveluraporttiin, jossa nuorin ikäryhmä on käyttöönottovuosi 2020. ADACin mukaan käynnistysakun normaali käyttöikä on kuusi-seitsemän vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nämä simahtivat nuorimmissa ikäluokissa

Nuorimman ikäluokan (käyttöönottovuosi 2020) vikaherkimmät mallit ovat Renault Master, Toyota C-HR, Fiat Ducato, Ford Kuga, Toyota RAV4 ja Renault Captur. Toiseksi nuorimman ikäryhmän (käyttöönottovuosi 2019) vikaherkimmät mallit ovat Toyota CH-R, Renault Master, Mercedes-Benz Citan, Fiat Ducato, Toyota RAV4 ja Ford Transit.

Uudehkot Toyotat hyytyivät tielle kehnojen käynnistysakkujen vuoksi. Muutoin varsin hyvin menestyneen mersun tuloksia heikensi epäluotettava MB Citan, joka perustuu valtaosin Renault Kangoon tekniikkaan. Vuosimallin 2019 mersu Citan on punaisella, se simahti reistailevien sähkölaitteiden ja akkuongelmien vuoksi.

Valtavan autokannan ja lukuisten avustustapausten vuoksi ADAC vakuuttaa raportin olevan tilastollisesti luotettava. Saksassakin ajetaan yhä ikääntyneillä autoilla: Vuoden 2022 lopussa Saksan liikenteessä olevien 48,8 miljoonan henkilöauton keski-ikä on noussut 10 vuoteen! Viime vuonna ADAC avusti lähes 3,4 miljoonaa autoa.

Muutoin varsin hyvin menestyneen Mercedes-Benzin tuloksia heikensi epäluotettava Citan-malli. Vuosimallin 2019 Citan on punaisella, se simahti reistailevien sähkölaitteiden ja akkuongelmien vuoksi.

Ongelmana alimitoitetut käynnistysakut

Kun auton matka tyssää tien poskeen teknisen vian vuoksi, syypäänä ongelmiin on useimmiten käynnistysakun heikko varaustila. 43,2 prosenttia kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun. Akku on aina ollut suurin tielle simahtamisen syy ADACin ensimmäisestä tiepalveluraportista vuodesta 1967 alkaen.

Käynnistysakut ovat kovilla, koska polttomoottoriautoissakin on yhä enemmän sähkötoimisia laitteita ja toimintoja. Polttoaineen säästöön tarkoitettu start-stop -automatiikka (moottori sammuu automaattisesti auton pysähtyessä) vaikuttaa akun varaustilaan, samoin esimerkiksi sähkötoimisesti avautuva ja sulkeutuva tavaratilan luukku sekä monet muut sähkölaitteet.

Mikäli ajetaan pääasiassa lyhyitä matkoja, auton laturi ei aina ehdi ladata akkua riittävästi. Saksassa on todettu, että pakkasen ohella myös moottoritilan kuumuus helteellä voi heikentää käynnistysakun varaustilaa ja lyhentää akun käyttöikää. Vain harvoissa polttomoottoriautoissa akku on sijoitettu muualle kuin kuumaan moottoritilaan.

Avustusta saaneista autoista vain vähäinen osa oli täyssähköautoja. Vuonna 2022 ADAC avusti kaikkiaan 3,4 miljoonaa autoa. Täyssähköautoja avustettiin vain 52 000 kertaa, koska täyssähköautojen kanta on vielä pieni. Vuoden 2023 alussa Saksan henkilöautokanta on kaikkiaan 48,8 miljoonaa autoa, niistä täyssähköautoja oli hiukan yli miljoona, 1 013 009 kappaletta. Lataushybridien kanta oli 864 712 kappaletta.
Täyssähköautojen osuus Saksan henkilöautokannasta oli tämän vuoden alussa 2,1 prosenttia ja lataushybridien osuus 1,8 prosenttia.

Käyttötesti käytetyllä – Vanha akku pois

Miksi auto hyytyy tien poskeen?

  • Käynnistysakku 43,2 % (sisältää myös sähköautojen 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakut).
  • Moottori, moottorinohjaus (Polttonesteen suihkutus, ruiskutus, sytytys, anturit) 23,8 %
  • Laturi, käynnistysmoottori, sähköjohtimet, valot 10,4 %
  • Renkaat 8,4 %
    Avaimet, lukot, ajonestolaite 7,2 %
  • Muut (kori, ohjaus, jarrut, pyöräntuenta, voimansiirto) 7,0 %

Käynnistysakku on edelleen suurin vikaryhmä, mikä aiheuttaa tielle jäämisen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kumpi simahtaa useammin, polttomoottori- vai sähköauto?

Vertailua vaikeuttaa se, että sähköautokanta on tilastollisesti merkitsevä vasta nuorimmissa ikäryhmissä. Autojen keski-ikä Saksassa on 10 vuotta. Raportin nuorimmassa ikäryhmissä, käyttöönottovuosi 2020, joissa vertailu on mahdollinen, autojen simahtamiset ovat promilleluokkaa. Sähköautoista simahtaa 4,9 autoa 1 000 autoa kohti, polttomoottoriautoista 6,9 autoa tuhatta autoa kohti. Sähköauto simahtaa harvemmin, mutta vuonna 2020 käyttöönotetuissa autoissa sähköautojen keskimääräinen ajomäärä on pienempi kuin polttomoottoriautoilla.

Suurin ero on sähkö- ja polttomoottoriautojen simahtamisissa on kohdassa moottori, moottorinohjaus ja korkeajännite- eli sytytysjärjestelmä. Polttomoottoriautoissa viat edellä mainituissa kohdissa pysäyttävät 1,3 autoa tuhannesta. Sähköautojen moottori, moottorinohjaus ja korkeajännitejärjestelmä ovat polttomoottoriautoja yksinkertaisempia ja luotettavampia: Sähköautoista simahtaa vain 0,2 autoa tuhatta autoa kohti. Tosin käyttöönottovuoden 2020 sähköautojen vuosittainen ajosuorite oli merkittävästi pienempi, keskimäärin 12 000 km, kun taas saman käyttöönottovuoden polttomoottoriautoilla ajettiin keskimäärin 20 300 km.

Muissa vikakohteissa käyttövarmuuden erot sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä ovat varsin vähäiset.

Polttomoottoriautoissa suurin vikakohde on käynnistysakku, minkä vikaantuminen aiheuttaa 2,5 simahtamista tuhatta autoa kohti nuorimmassa ikäryhmässä, käyttöönottovuosi 2020. Myös sähköautojen 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakku ja se on yhtä vikaherkkä kuin polttomoottoriautoissa, eli 2,5 simahtamista tuhatta autoa kohti käyttöönottovuoden 2020 autoissa!

Sähköautoissa on 400–800 voltin korkeajänniteakkujen (ajoakkujen) lisäksi 12 voltin sähköjärjestelmä, eli sähköautoista löytyy myös polttomoottoriautoista tuttu 12 voltin akku. Matalajännitejärjestelmää tarvitaan kuten polttomoottoriautoissakin: valot, ovien ja luukkujen lukot, mukavuustoiminnot, sähköiset ohjausyksiköt ja niin edelleen. Matalajännitejärjestelmän vastuulla on myös korkeajännitejärjestelmän hallinta ja käynnistys.

Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat osoittautuneet luotettaviksi. Sähköautot ovat vielä varsin uusia, joten kovin iäkkäiden sähköautojen käyttövarmuudesta ei ole vielä tietoa. Sähköautojen vikamäärän odotetaan nousevan jonkin verran autojen ikääntyessä. Lähivuosina saadaan malli- ja vuosimallikohtaisia luotettavuustietoja sähköautojen yleistyessä nopeasti. On mielenkiintoista nähdä muutaman vuoden kuluttua, tuleeko sähköautojen polttomoottoriautoja suurempi omamassa (akkujen massa noin 500 kg) lisäämään alustan ja renkaiden kulumisvikoja auton ikääntyessä? Nuorimmissa ikäryhmissä sähköautot ovat luotettavimpien mallien joukossa.

Suurin ero on sähkö- ja polttomoottoriautojen simahtamisissa on kohdassa moottori, moottorinohjaus ja korkeajännite- eli sytytysjärjestelmä.

ADAC tiepalvelutilasto 2023 - Tulosten tarkastelua kokoluokittain

Pienimmät pikkuautot

Suzuki Ignis on luotettavin piskuinen pikkuauto kaikissa neljässä nuorimmassa ikäryhmässä, joissa se on mukana. Suzuki Ignis ohitti edellisen vuoden parhaan, Toyota Aygon. Piskuinen Aygo on edelleen hyvä, mutta ei niin hyvä kuin Ignis. Vanhemmissa Aygoissa kytkin on auton heikko kohta.

Škoda Citigo ja Opel Karl edustavat myös piskuisten pikkuautojen parempaa päätä, ne ovat keskiarvoautoa parempia (vaaleanvihreällä värillä) kaikissa niissä ikäluokissa, joissa ovat mukana.
Muiden mallien tulokset vaihtelevat suuresti ikäryhmästä riippuen.

Ryhmän heikoin oli Smart Forfour, joka jätti useimmin tielle neljässä ikäryhmässä, ensisijaisena ongelmana akkuvika, lisäksi ongelmia muissa sähkölaitteissa, kuten käynnistysmoottorissa ja virtalukossa. Forfour -mallin pikkuveli Smart Fortwo oli keskiarvoautoa heikompi viidessä ikäryhmässä. Pikku-Smart hyytyi tielle akkuongelmien ja muiden sähkölaitevikojen vuoksi. Hyundai i10 on keskiarvoautoa heikompi kolmessa ikäryhmässä akkuongelmien vuoksi.

Smart Forfour
Ryhmän heikoin oli Smart Forfour, joka jätti useimmin tielle neljässä ikäryhmässä.

Pikkuautot

Audi A1, Mini ja Suzuki Vitara ovat pikkuautojen parhaat useissa ikäluokissa. Sähköauto BMW i3 on paras kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä. Myös sähköauto Renault Zoe menestyi hyvin. Halpa-auto Dacia Sandero, Škoda Fabia ja Volkswagen Polo ovat vähävikaisina vihreällä kaikissa ikäluokissa.

Seat Ibiza on keskiarvoautoa parempi useimmissa ikäluokissa, paitsi käyttöönottovuoden 2015 malli, joka sai keskinkertaisen tuloksen. Myös Seat Arona sai hyvän arvosanan.

Ranskalaiset Peugeot 208, Peugeot 2008 ja Citroën C3 ovat parantaneet laatuaan nuoremmissa ikäryhmissä. Renault’n tulokset ovat kaksijakoiset: Renault Captur oli keskiarvoa huonompi nuorimman käyttöönottovuoden 2020 mallin osalta, mutta muissa ikäryhmissä Captur oli yksi parhaista. Sen sijaan Renault Clion tulos oli heikko useimmissa ikäryhmissä ja se oli kokonaisuutena pikkuautojen huonoin lukuisten akkuongelmien vuoksi.

Hyundai i20:n laatu on parantunut neljän nuorimman ikäryhmän ollessa keskiarvoautoa parempia, mutta i20:n kolme vanhinta ikäryhmää (2012-2014) jättivät usein tielle, syynä akkuongelmat ja viat sytytystulpissa.

Uudehkona luotettavaksi todetun Opel Merivan viat lisääntyivät merkittävästi auton ikääntyessä: Käyttöönottovuosien 2013 – 2017 Merivat ovat keskitasoa heikompia: Vikoja käynnistysmoottorissa, akussa, ajonestolaitteessa ja vesipumpussa.

Opel Meriva nykyinen
Opel Merivan viat lisääntyivät merkittävästi auton ikääntyessä.

Auton hoito, kuljettajan huolellisuus, ajotapa ja ajomäärä vaikuttavat

Toissavuotisessa raportissa oli mainittu kunkin mallin keskimääräinen ajokilometrimäärä, mikä auttoi suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään. Valitettavasti tästä on uusimmassa raporteissa luovuttu. Onhan selvää, että taksiluokan mersun E-sarjalla ajetaan merkittävästi enemmän kuin piskuisella Toyota Aygolla.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajomäärällä on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muissa vikaraporteissa erilaisia vikakohteita

Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista suurin osa liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akkuun. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten ja holkkien kulumiseen, jarruihin, pakokaasupäästöihin ja valoihin.

Tiepalvelu- ja katsastustilastot eivät kerro ihan kaikista automallien tyyppivioista. Siksi on tarkasteltava autonkäyttäjien ilmoittamia vikoja: Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen viat, jakopään ketjun tai jakohihnan viat sekä voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston (esimerkiksi DSG) viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan.

Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Takaisinkutsuvikojen jatkuvasti päivittyvä lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Muista Moottorin tyyppivika-listaus!

Millaisia tyypillisiä vikoja eri automalleissa esiintyy? Moottori on koonnut yhteen automallien vikatiedot ainutlaatuisen kattavasti useasta eri lähteestä. Suosittujen automallien vikatietoja voit tutkailla tyyppivikojen listauksesta, jotka ovat listattuna Moottorin tyyppivikojen sivuilla.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: ADAC, ADAC -tiepalveluraportti, KBA (Das Kraftfahrt-Bundesamt, Saksan ”ajoneuvohallintokeskus”) 

Luetuimmat