26.6.2023 Ajoneuvot ADACin uusin tiepalveluraportti 2023: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ADAC 2023 -tiepalveluraportin käsittely jatkuu. Tässä toisessa osiossa käsitellään pienemmän ja isomman keskiluokan autojen tuloksia. ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Jäseniä ADACilla on yli 21,4 miljoonaa (21 424 663 jäsentä vuoden 2022 lopussa), onhan Saksa Euroopan johtava automaa. Tunnettu ja luotettava ADAC-tiepalvelu on toiminut jo vuodesta 1954 alkaen. ADAC -tiepalveluraporttia automallien tielle pysäyttävistä on julkaistu vuosittain vuodesta 1967 alkaen. ADAC 2023 -tiepalveluraporttia käsittelevän jutun ensimmäisessä osassa on laaja selvitys tiepalveluraportin taustasta ja kokonaistuloksista. Tässä toisessa osiossa käsitellään pienemmän ja isomman keskiluokan autojen tuloksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin luet ADAC-vikatilastoa Tiepalveluraportissa on listattu 155:n Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2022. Tuloksissa on otettu huomioon vain automallien tekniset viat, joiden vuoksi auto on simahtanut tien poskeen kesken matkan. Rengasvauriot sekä kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten esimerkiksi polttoaineen loppuminen, on jätetty pois tilastosta. Mukana olevien autojen ensirekisteröintivuodet ovat 2013-2020. Automallit on jaoteltu kuuteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään. Tulostaulukoissa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu kunkin mallin tuhatta Saksan liikenteessä olevaa autoa kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto. Tulostaulukoissa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen kaikkein huonoin. Tilastossa vain suositut automallit, joista on saatu tilastollisesti merkittävä otos: Raportissa on vain sellaiset mallit, joita on ensirekisteröity vähintään 7 000 kappaletta kahtena eri vuotena. Tulokset on mainittu niistä käyttöönottovuosista, jolloin mallia on ensirekisteröity vähintään 5 000 kappaletta vuodessa. Ongelmana alimitoitetut käynnistysakut Kun auton matka tyssää tien poskeen teknisen vian vuoksi, syypäänä ongelmiin on useimmiten käynnistysakun heikko varaustila. 43,2 prosenttia kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun. Akku on aina ollut suurin tielle simahtamisen syy ADACin ensimmäisestä tiepalveluraportista vuodesta 1967 alkaen. ADAC tiepalvelutilasto 2023 - Tulosten tarkastelua kokoluokittain Pienempi keskiluokka Sähköautoista pienemmän keskiluokan Volkswagen ID.3 ja pikkuauto BMW i3 olivat nuorimman ikäryhmän (käyttöönottovuosi 2020) ja koko tutkimuksen vähävikaisimmat mallit. Niistä vain 0,2 autoa simahti 1 000 liikenteessä olevaa autoa kohti. Pienemmässä keskiluokassa BMW ja Audi menestyivät mainiosti useammalla mallilla ja useissa ikäryhmissä. Sähköautoista pienemmän keskiluokan Volkswagen ID.3 oli BMW i3:n ohella vähävikaisin malli. BMW 1-sarja on pienemmän keskiluokan paras ja vähävikaisin automalli ja samalla yksi koko raportin parhaista kaikissa ikäluokissa. BMW 1-sarja on kaikissa ikäryhmissä merkittävästi keskiarvoautoa luotettavampi. BMW:n menestystä tässä luokassa täydentävät hyvin myös BMW 2-sarja, X1 ja X2. Audi on myös vahvoilla, erityisesti Audi Q3, mutta myös Q2 ja A3. Hyvin sijoittuneita ja keskiarvoautoa luotettavampia useissa ikäryhmissä ovat aakkosjärjestyksessä Mini Countryman, Mercedes-Benz A-sarja ja B-sarja sekä GLA, Mitsubishi ASX, Seat Ateca ja Leon, Škoda Rapid, Volkswagen Golf, Beetle, T-Roc ja Tiquan sekä Volvo XC40. Pienemmän keskiluokan toista äärtä edustava heikoimpien lista yllättää: Toyota C-HR simahti useimmin! Koko raportissa Toyota C-HR oli toiseksi huonoin nuorimmassa ikäryhmässä ja kaikkein huonoin kahdessa seuraavassa ikäryhmässä. Syynä oli yksinomaan C-HR:n heikkolaatuiset akut, joiden varaustila heikkenee yllättäen ajotauon jälkeen. Toyota C-HR simahti useiten, syynä yksinomaan heikkolaatuiset akut. ADAC totesi muun muassa: ”Vaikka akku on niin sanottu kulutusosa, Saksassa Toyota on päättänyt korvata vikatapauksissa akkujen vaihdon parempiin jatkotakuun puitteissa. Vuoden 2022 alusta alkaen valmistaja on vaihtanut akkujen osahankkijan laadukkaampaan. Se ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa tiepalveluraporttiin, jossa nuorin ikäryhmä on käyttöönottovuosi 2020.” Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosanan, samoin luotettavuuden perikuvana ollut Toyota Corolla käyttöönottovuodelta 2020, sen sijaan käyttöönottovuoden 2019 Corolla jätti tielle keskinkertaista useammin, simahtamisen syynä pelkästään akkujen kelvoton laatu. Toyotan akkujen osahankkija on tyrinyt pahasti, mikä muodostaa mainehaitan Toyotalle jo toisena vuotena peräkkäin. Muita syitä Toyotien simahtamiseen ei ole mainittu, vain akkuongelmat. Luotettavana pidetty Toyota Auris sai keskinkertaisen arvosanan Usein simahtavien joukossa on myös seuraavia malleja: Renault Kangoo, Scénic ja Mégane, Peugeot 308 käyttöönottovuodelta 2013-2015, Ford Kuga sekä Mercedes-Benz Citan, joka perustuu suurelta osin Renault Kangoon perusrakenteeseen. Mersu Citan jätti tielle lukuisten sähkölaitevikojen, polttonestepumpun vikojen ja akkuongelmien vuoksi. Isompi keskiluokka Sähköauto Tesla Model 3 on yksi luokkansa parhaista kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä. Kokonaisuutena tämäkin kokoluokka on BMW:n ja Audin juhlaa kaikissa ikäryhmissä. BMW X3 on luokkansa paras ja samalla koko tutkimuksen vähävikaisin erinomaisin tuloksin kaikissa ikäryhmissä. BMW:n menestystä isossa keskiluokassa täydentävät myös mainiosti pärjänneet BMW 3-sarja ja 4-sarja. Audi A4 on luokassaan kolmanneksi paras. Lisäksi Audi A5 ja Q5 saivat myös mairittelevia arvosanoja. Muita vähävikaisia luokassaan ovat Mercedes-Benz C-sarja, GLB, GLC ja GLK, Škoda Kodiaq ja Octavia, Volkswagen Passat ja Volvo XC60. Keskimääräistä useammin tielle jättäneet mallit automerkin mukaisessa aakkosjärjestyksessä: Iso tila-auto Ford S-Max (2016 -2018) simahti yleensä akkuongelmien vuoksi ja käyttöönottovuoden 2016 malli laturivikojen vuoksi. Ford Mondeo oli useissa ikäluokissa keskiarvoa heikompi akkuvikojen vuoksi. Ford S-Max jätti tielle yleensä akkuongelmien tai laturivikojen vuoksi. Opel Insignia oli yksi huonoimpia lukuisten akkuongelmien sekä turbon letkujen/putkien ja välijäähdyttimen vikojen vuoksi. Seat Alhambran vanhemmat ikäluokat kärsivät lukuisista akkuvioista, mutta kahdessa uusimmassa ikäluokassa Alhambran laatu on parantunut ollen keskiarvoautoa parempi. Toyota RAV4:n vuosimallit 2016-2020 jättivät usein tielle kelvottomien akkujen vuoksi. Toyota RAV4:n uudehkot vuosimallit 2019-2020 ovat luokassaan kaikkein vikaherkimmät ja koko raportissa heikoimpien joukossa. Surkeat akut ovat kova kolaus Toyotan aikaisemmin hyvälle laatumaineelle. Volkswagen Sharan -tila-auton vanhemmat ikäluokat kärsivät lukuisista akkuongelmista, mutta kahdessa uusimmassa ikäluokassa Sharanin laatu on parantunut ollen keskiarvoautoa parempi. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: ADAC, ADAC -tiepalveluraportti, KBA (Das Kraftfahrt-Bundesamt, Saksan ”ajoneuvohallintokeskus”) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle